Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
Woman on ladder

Vanliga frågor och svar internetbanken företag

Här hittar ni några av de vanligaste frågorna och svaren. Klicka på något av ämnena nedan för att se vilka frågor som finns under respektive område. OBS, vissa tjänster kräver att du tilldelats behörighet för att kunna utföra dem.

 

Bra att veta frågor

Får du upp meddelande om att "Din browser tillåter inte cookies"?  

Om du går via dina favoriter/bokmärken när du ska logga in i internetbanken och får felmeddelandet "Din browser tillåter inte cookies", kan detta bero upplägget av dina favoriter.

För att lägga till inloggningssidan som favorit/bokmärke väljer du något av alternativen nedan:
1) Vi rekommenderar i första hand att du lägger in din banks hemsida som bokmärke (till exempel www.swedbank.se eller om du är kund i en sparbank så väljer du deras hemsida). Från dessa sidor kan du komma direkt till inloggningssidan, oftast via en logga in-länk längst upp till höger på sidan.

2) Vill du lägga till en favorit/bokmärke direkt till inloggningssidan gör du på detta sätt om du använder Internet Explorer. Det fungerar på ett liknande sätt med andra webbläsare.

- Gå till bankens hemsida
- Högerklicka på länken "Logga in" eller motsvarande
- Välj "Lägg till i Favoriter..."

3) Vill du uppdatera ditt bokmärke manuellt är adressen https://internetbank.swedbank.se/bviPrivat/privat?ns=1

Om ditt problem inte beror på detta så kan du får mer hjälp via vår felsökningshjälp.

 
Hur ändrar jag teckenstorlek på texten?  
Storleken på texten ändrar du direkt i din webbläsare. Använder du Internet Explorer hittar du inställningarna under menyn Visa (eller Sida) Textstorlek.  
Varför ser man inte alla konton på startsidan?  
För att göra Startsidan överskådlig har vi valt att göra era transaktionskonton tillgängliga genom att presentera dem på denna sida. Om du vill ha en fullständig överblick över era konton så får du detta via den ekonomiska översikten.  
Webbläsarinformation för kund som använder Mac  

Vi vill informera kunder som använder Mac om vilka webbläsare som fungerar bäst för internetbanken. Klicka på länken nedan så öppnas en sida med de webbläsare vi rekommenderar.

 

 

Säkerhetsdosan & inloggning

Varför kommer kryssrutan för att logga in med företagskopplad dosa flyttas?  

Kryssrutan för att logga in med företagskopplad dosa har flyttats in i rullgardinmenyn på första inloggningssidan i och med att företagskunder nu kan använda alla bankens inloggningsmetoder.

Läs mer om bankens inloggningsmetoder

 
Vad bör jag tänka på vid inloggning och godkännande med säkerhetsdosan?  
1. Kontrollnumret vid inloggning i Swedbanks internetbank börjar alltid med en 9:a
2. Vid uppläggning utav betalningsmottagare, så är kontrollnumret baserat på det kontonummer (alt BG/PG) du ska godkänna (om det kommer upp något annat nummer, så avbryt)
3. När belopp ska godkännas så är det ofta en 0:a i början av kontrollnumret (om det inte är väldigt stora belopp, som ska betalas/överföras)

Så fort du känner dig det minsta osäker inför en situation, avbryt ärendet och kontakta banken för råd och stöd.
 
Behöver du byta kod på din säkerhetsdosa?  

Om du är orolig för att någon obehörig har fått reda på din personliga kod till dosan bör du byta ut den. Hur du gör ser du i hjälpen på inloggningssidan till internetbanken. Se till att välja en kod som du lätt kommer ihåg, men som samtidigt inte är för enkel att lista ut.

 
Vad gör jag om min säkerhetsdosa skulle spärras/blockeras?  
Om tre felaktiga koder matas in i dosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl. Texten BLOCKERAD syns då i dosans display. OBS! Det är viktigt att du inte försöker trycka på dosans knappar då den blivit spärrad/blockerad. Dosan kan då bli totalblockerad vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.

När dosan blivit spärrad/blockerad måste den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen. Det kan du få hjälp med på ett bankkontor eller hos telefonbanken personlig service. Om du inte har tjänsten, kan du ansluta dig till denna på ditt bankkontor eller i internetbanken. Tjänsten är kostnadsfri. Obs! Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.
 
Behöver du byta batteri på dosan?  

Du måste omedelbart byta batteri när en batterisymbol visas i fönstret. Det gäller dock inte den kopparfärgade eller den stora dosan! Då går du istället till kontoret och hämtar ut en ny dosa. Skulle dosan ladda ur så förstörs inställningarna. Du behöver ett CR2032 litiumbatteri som finns i klock- och kameraaffärer. Du kan också köpa ett batteri via internet, till exempel genom länken nedan.

 
Har du problem med displayen på säkerhetsdosan?  
Om du får problem med texten i dosans display, gå till närmaste bankkontor så byter de ut dosan till en ny.  

 

Betala

Hur gör jag för att registrera en betalning?  
För att registrera en betalning går du in under
"Betala/Överföra" -> "Bg/Pg-betalningar"
 
Hur lägger jag till en ny mottagare?  
Det finns två alternativ

1. Gå in under
"Betala/Överföra" -> "Mottagarlistor"
och klicka på "Lägg till ny mottagare". Fyll i de uppgifter som efterfrågas och godkänn sedan mottagaren med din säkerhetsdosa.

2. Du kan även lägga till en ny mottagare när du registrerar en betalning. För att registera en betalning åt gången går du in under
"Betala/Överföra" -> "Bg/Pg-betalningar"
och klicka på "Registrera en och en" under huvudrubriken "Aktuella kontohändelser"
Klicka sedan på "Lägg till ny mottagare"
Välj betalningsrutin genom att markera om fakturan/räkningen ska betalas via bankgiro eller plusgiro. Fyll sedan i bankgiro- eller plusgironummer. Klicka på "Hämta namn". Då visas mottagarens juridiska namn, vilket kan skilja sig från namnet på fakturan. I fältet "Mottagare" kan du ändra det juridiska namnet till ett annat. Välj i rullistan den kategori som betalningen avser. Om du inte gör något val läggs betalningen under kategori "Övrigt".

På sidan "Registrera flera" kan du fylla i de nya bg/pg-numren och uppgifterna om betalningarna. Sedan klickar du på knappen "Lägg till" längst ner på sidan. Du kommer därefter att få godkänna de nya mottagarna en och en. När detta är gjort hamnar dina betalningar i "betalningslistan". För att godkänna dina betalningar så klicka på "Till godkänna" så kommer du till sidan där du "godkänner" betalningarna.
 
Varför måste jag signera mottagaren när jag betalar en räkning?  
Vid registrering av betalningar måste du först signera de nya mottagarna innan du kan fortsätta med att signera betalningarna. Detta beror på att inga betalningar får genomföras om inte varje mottagare signerats innan.
Efter signering av ny mottagare kommer du tillbaka till betalningarna du lagt upp i stödytan till höger och kan välja att signera dem eller lägga upp fler betalningar.
 
Var kan jag se när pengarna för min betalning kommer att dras?  
Det datum som visas i samband med registeringen av betalningen är förfallodatumet, det vill säga den dag då beloppet skall vara mottagaren tillhanda. Aktuell uttagsdag hittar du under
"Betala/Överföra" - > "Kontohändelser - översikt" -> "Aktuella kontohändelser"
Välj sedan "Bg/Pg-betalningar" under rubriken "Aktuella kontohändelser".
Där ser du uttagsdag samt förfallodag på varje upplagd betalning.
 
Var hittar jag mina upplagda framtida betalningar?  
Gå in under
"Betala/Överföra" -> "Kontohändelser - översikt" -> "Aktuella kontohändelser".
För att se dina aktuella betalningar klickar du på "Bg/Pg-betalningar" under rubriken "Aktuella kontohändelser". Genom att använda sökfunktionen på högersidan kan du leta efter en specifik betalning.
 
Var hittar jag betalda/historiska betalningar?  
Gå in under
"Betala/Överföra" -> "Kontohändelser - översikt" -> "Historiska kontohändelser".
För att se dina tidigare betalningar klickar du på "Bg/Pg-betalningar" under rubriken "Historiska kontohändelser". Genom att använda sökfunktionen på högersidan kan du leta efter en specifik betalning.
 
Varför har ni tagit bort mottagarlistan från sidan "Registrera flera betalningar"?  
Vi har valt att ändra på sidan Registrera flera betalningar efter önskemål av många av våra kunder. Denna ändring innebär att man nu istället får skriva in samtliga bankgiro- och plusgironummer manuellt istället för att kunna välja dem ur en lista. Genom att skriva in mottagarna manuellt minskar risken med att göra fel vid användning av scrollmus vilket tidigare var vanligt. Om man skulle mata in en ny mottagare, så godkännes denne i samband med godkännandet av betalning.
Önskar man kunna använda sig av listan med betalningsmottagare så går detta fortfarande att göra på sidan där man registrerar betalning en och en. Om du väljer att använda dig av betala en och en så kan du fortfarande lägga upp flera betalningar, då varje betalning kommer upp på betalningslistan. Du avslutar med att godkänna betalningslistan när du lagt upp de betalningarna du vill skicka iväg.
 
Hur skiljer jag på bank- och plusgironummer på sidan Registrera flera, i mottagarfältet?  
Du kan skilja på ett bank- och plusgiro genom att sätta ut strecket på rätt ställe.  

 

Överföringar

Var visas det tillgängliga beloppet på mina konton?  
För att se det tillgängliga beloppet på dina konton kan du gå in under
"Ekonomisk översikt" -> "Konton och lån - översikt"
På sidan som du kommer till presenteras dina konton med dess tillgängliga belopp.
 
Var ser jag mina aktuella/stående överföringar?  
Gå in under
"Betala/Överföra" -> "Kontohändelser -> översikt" -> "Aktuella kontohändelser"
Därefter klickar du på länken "Överföringar konton" under rubriken " Aktuella kontohändelser" och kommer då till sidan som visar dina aktuella/stående överföringar.
 
Hur gör jag en överföring som ska gå iväg så fort som möjligt?  
Gå in under in under
"Betala/Överföra" -> "Överföringar" -> "Överföringar konton"
I fältet för överföringsdatum fyller du inte i något datum utan lämnar det blankt. I fältet för periodicitet låter du "Välj periodicitet" stå kvar.
Vid överföring till ett konto i annan bank, personkonto eller plusgirokonto är pengarna tillgängliga på mottagarkontot samma helgfria vardag om överföringen är godkänd med säkerhetsdosa senast klockan 13.00. En överföring som godkänns efter klockan 13.00 är tillgänglig på mottagarkontot nästa helgfria vardag.
 
Hur gör jag en överföring till en ny mottagare?  
Gå in under
"Betala/Överföra" -> "Överföringar" -> "Överföringar konton"
Efter att ha valt frånkonto trycker du på länken "Lägg till ny mottagare" där du lägger till alla uppgifter om överföringsmottagaren och därefter fortsätter du med övriga uppgifter kring överföringen. När du är klar med detta trycker du på knappen "Lägg till". Överföringen hamnar då i överföringslistan på högersidan. För att sedan godkänna överföringen trycker du på knappen "Till godkänna". Då du i samband med överföringen lagt till en ny överföringsmottagare kommer du först att få godkänna överföringsmottagaren och sedan godkänna själva överföringen.
 
Hur tar man bort en stående överföring till annan persons konto?  
För att ta bort en stående överföring till en annan persons konto går du in under
"Betala/Överföra" -> "Kontohändelser -> översikt" -> "Aktuella kontohändelser"
För överföringar klickar du på länken "Överföringar konton" under rubriken "Aktuella kontohändelser". För att ta bort en överföring klickar du på mottagarens orangemarkerade kontonummer och sedan, på nästföljande sida, klickar du på knappen "Ta bort".
 

 

Kort

Kan jag se Betal- och Kreditkort MasterCard i internetbanken företag?
Betal- & Kreditkort MasterCard erbjuds privatkunder och visas därför inte i företagstjänsten.
Kortöversikt för företagskunder inklusive uppgifter om företagskort och korttransaktioner kommer under året, förhoppningsvis under våren.

 

Lönelista

Lönelista - hur får jag ordning på mina mottagare?
- Rensa i mottagarlistan, ta bort de mottagare som inte är aktuella.

- Använd sökfunktionen, ctrl + f på PC eller command (kringla, äpple) + f på Mac. Skriv in namnet på mottagaren du söker och tryck på Sök, då hittar du den du söker på en gång.
Hur tar jag bort en avvisad lönelista?
När en du vill ta bort en avvisad lönelista klickar du på knappen "Rensa" och sedan på knappen "Spara". Då försvinner hela lönelistan samt påminnelsen på Startsidan.

 

Utland

Varför kan man inte söka endast på Bankens namn vid registrering av utlandsmottagare?  
När man gör en betalning till utlandet skall man alltid ha så mycket uppgifter om betalningsmottagaren som möjligt för att det ska bli rätt. Inom Europa skall man ha mottagarens namn och adress samt IBAN-nummer och BIC/SWIFT-kod samt uppgifter om den mottagande banken såsom bankens namn och adress. För mottagare utanför Europa skall man alltid, förutom mottagarens namn och adress, ha dennes kontonummer samt SWIFT-kod eller Nationellt-id samt uppgifter om bankens namn och adress.  
Var hittar jag mitt IBAN-kontonummer?  

För att EU-betalningen ska gå så smidigt som möjligt ska kontonumret anges som ett så kallat IBAN-nummer. Bankens adress anges i form av en Bank Identifier Code (BIC). IBAN och BIC ska du få av mottagaren eftersom det enbart är kontoförande bank som kan beräkna och tilldela IBAN.

När du får betalningar från utlandet ska du ge ditt IBAN till uppdragsgivaren. Du kan översätta ditt kontonummer till IBAN på bankens IBAN-sida.

 

 

 

Fonder

Var ser jag mina överföringar till mina fonder?  
För att se dina överföringar till ditt fondsparande går du in under
"Spara/Placera" -> "Fonder"
På sidan som du kommer till hittar du både ditt regelbundna sparande samt engångsöverföringar till fonderna.
 
Hur ser jag värdeförändringen på mina fonder?  
För att se värdeförändringen på dina fonder går du in under
"Spara/Placera" -> "Fonder"
På sidan som du kommer till presenteras fondens namn samt värdeförändringen samt andra uppgifter såsom till exempel dagsvärdet och anskaffningsvärdet.
 
Var hittar jag aktuella kontohändelser för fonder?  
Gå in under
"Spara/Placera" -> "Fonder"
Du kommer då till sidan "Innehav fondsparande". Klicka på det orangemarkerade namnet för den fond du vill titta på. Längst ned på sidan finns rubriken "pågående transaktioner", där visas dina aktuella fondköp. Om du vill ångra eller ta bort ett pågående köp klickar du på det orangemarkerade datumet och du kan då välja att ta bort det.
 

 

Värdepapperstjänsten

Varför öppnas värdepapperstjänsten i ett nytt fönster?  
Värdepapperstjänsten öppnas i ett nytt fönster för att göra tjänsten mer överskådlig och lättnavigerad än tidigare och för att särskilja värdepapperstjänstens menyval från övriga internetbankens.  
Hur fungerar "Logga ut" länken i det nya fönstret som öppnas när jag startar värdepapperstjänsten?  
Om du startar värdepapperstjänsten från nya internetbanken öppnas ett nytt fönster. Om du klickar på "Logga ut"-länken så loggas du ut både från internetbanken och från värdepapperstjänsten. För att fortsätta använda internetbanken så måste du stänga ner värdepapperstjänsten med krysset överst i högra hörnet.  
Varför händer inget när jag klickar på länken för Aktier/värdepapper?  

Värdepapperstjänsten, e-kort och Ankommande bankgiro öppnas i så kallade popup-fönster. Om du inte får upp ett sådant fönster har du förmodligen en så kallad popup-blockerare aktiverat.

 

 

 

Övrigt

Hur gör jag för att logga ut från internetbanken?  
För att logga ut från internetbanken, klickar du på länken "Logga ut" längst upp till höger på sidan. Av säkerhetsskäl är det bra om du gör det till en vana. Vi rekommenderar också att du stänger ner webbläsaren när du loggat ut.  
Vad är Favoriter?  

Med tjänsten Favoriter kan du välja att spara några sidor som du använder ofta i huvudnavigeringen för att det ska gå snabbare att hitta dem. De sidor som kan läggas som Favoriter är bl a:

  • Konton och lån - översikt
  • Historiska kontohändelser
  • Innehav fondsparande
  • Skriv till oss
  • Bg/Pg-betalning - registrera flera
  • Bg/Pg-betalning - registrera en och en


För att lägga upp en favorit så går du till "Startsidan" -> "Egna inställningar"
Under rubriken "Favoriter" klickar du på länken "Till inställning".
Favoriten kommer att synas i menyn efter att du har lagt till den.

 

 

Stäng Skriv ut