Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Logga in

Om du har funderingar kring inloggningen i internetbanken hittar du svar nedan.

Logga in

Säkerhetsdosan

Personlig kod

5. Min säkerhetsdosa är blockerad, vad gör jag?

Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl.

Texten LOCK PIN eller BLOCKERAD syns då i säkerhetsdosans display.

OBS! Det är viktigt att du inte trycker på säkerhetsdosans knappar när den har blivit spärrad/blockerad eftersom den kan bli totalblockerad, vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.

När säkerhetsdosan har blivit spärrad/blockerad ska den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen.

Det får du hjälp med på telefonbanken personlig service eller på ett bankkontor. Du ansluter dig till telefonbanken i internetbanken eller på närmaste bankkontor. Tjänsten är kostnadsfri.

Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.

6. Hur byter jag batteri i min säkerhetsdosa?

Om det visas en batterisymbol i fönstret i säkerhetsdosan behöver du byta batteri. Detta gäller dock inte den ovala eller den stora säkerhetsdosan.

Du behöver ett CR2032 litiumbatteri som finns i klock- och kameraaffärer.  

Har du försökt att byta batteri och säkerhetsdosan fortfarande inte fungerar är du välkommen in på närmaste bankkontor för att byta ut den mot en ny.

7. Min dosa fungerar inte som den ska, vad gör jag?

Om du behöver du hjälp med hur du använder säkerhetsdosan eller byter batteri i den får du hjälp genom att klicka på länken nedan. Klicka sedan på dosan som du har.

8. Varför står det APPLI i displayen på min säkerhetsdosa?

APPLI är en förkortning för APPLIKATION och är en uppmaning att du ska välja en siffra i dosan.
Två olika inloggningssätt används för den här dosan. Efter du har angett ditt personnummer, valt säkerhetsdosa och tryckt på Fortsätt visas det inloggningssätt du ska använda;
-kontrollnummer och svarskod eller
- engångskod.

Logga in med kontrollnummer och svarskod
1. Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
2. I fönstret visas nu "PIN". Ange din personliga PIN-kod.
3. I fönstret visas nu "APPLI". Välj siffran 2.
4. I säkerhetsdosan ska du nu mata in det värde som presenteras för dig på datorskärmen efter rubriken "Kontrollnummer".
5. I säkerhetsdosans fönster ser du nu din svarskod. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken "Svarskod".
6. Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.

Logga in med engångskod
1. Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
2. I säkerhetsdosans fönster visas nu PIN. Ange din personliga PIN-kod.
3. I fönstret visas "APPLI". Välj siffran 1.
4. I säkerhetsdosans fönster ser du nu din engångskod. Mata in den i fältet för engångskod.
5. Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.

9. Varför har jag inte fått koden till min säkerhetsdosa?

Har du anmält dig till internetbanken via swedbank.se skickas din säkerhetsdosa till dig via rekommenderat brev. Detta för att banken ska få en återrapportering från utlämningsstället när du hämtar ut din säkerhetsdosa.

Ibland får inte banken någon återrapportering vilket av säkerhetsskäl medför att banken inte skickar ut någon kod till säkerhetsdosan.

Om du inte har fått din kod besöker du ett av våra bankkontor för att aktivera säkerhetsdosan och ansluta till internetbanken.

Kom ihåg att ta med säkerhetsdosan och legitimation vid besöket.

10. Jag är utomlands och säkerhetsdosan har gått sönder, vad gör jag?

Du får hjälp att byta din trasiga säkerhetsdosa om du besöker något av våra bankkontor i Sverige eller
ringer telefonbanken personlig service på telefonnummer +46 (0) 771- 22 11 22.

Kontaktuppgifter till våra bankkontor i Sverige hittar du på www.swedbank.se/kontor

Kom ihåg att ha tillgång till den trasiga dosan när du kontaktar eller besöker oss.

11. Hur byter jag kod på min säkerhetsdosa?

Om du är orolig för att någon obehörig har fått reda på din kod till säkerhetsdosan bör du byta ut den.

Hur du gör ser du i Hjälpen på inloggningssidan till internetbanken. Se till att välja en kod som du lätt kommer ihåg, men som samtidigt inte är för enkel att lista ut.

12. Jag har glömt koden till min säkerhetsdosa. Hur väljer jag en ny?

När du har glömt din kod till säkerhetsdosan är du välkommen att kontakta telefonbanken, personlig service eller besöka närmaste bankkontor för att få hjälp med din säkerhetsdosa.

13. Min säkerhetsdosa är trasig, vad gör jag?

Får du problem med texten i säkerhetsdosans display eller är dosan trasig byter du ut din dosa på något av våra bankkontor i Sverige. Är du utomlands utan möjlighet att ta dig till ett kontor i Sverige kan du ringa telefonbanken personlig service, 0046 (0) 771 - 22 11 22. Kom ihåg att ta med den trasiga dosan när du besöker oss samt ha dosan tillgänglig när du ringer oss. Du behöver vara ansluten till tjänsten telefonbanken personlig service för att vi ska kunna hjälpa dig med dosan per telefon.

14. Hur skaffar jag en personlig kod till internetbanken?

Du beställer en personlig kod via internetbanken. Saknar du säkerhetsdosa kan du beställa en personlig kod till internetbanken via telefonbanken, personlig service eller på närmaste kontor.

Gör så här i internetbanken:
Logga in i internetbanken med din säkerhetsdosa. Klicka på startsida >beställ tjänster och Beställa personlig kod.

15. Varför fungerar inte min personliga kod till internetbanken?

Du beställer en personlig kod via internetbanken. Saknar du säkerhetsdosa kan du beställa en personlig kod till internetbanken via telefonbanken, personlig service eller på närmaste kontor.

Gör så här i internetbanken:
Logga in i internetbanken med din säkerhetsdosa. Klicka på startsida >beställ tjänster och Beställa personlig kod.

16. Hur skaffar jag personlig kod till mobilbanken/IPhone-applikationen?

Du beställer en personlig kod via internetbanken. Saknar du säkerhetsdosa kan du beställa en personlig kod till internetbanken via telefonbanken, personlig service eller på närmaste kontor.

Gör så här i internetbanken:
Logga in i internetbanken med din säkerhetsdosa. Klicka på startsida >beställ tjänster och Beställa personlig kod.

Stäng Skriv ut