Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Logga in

Om du har funderingar kring inloggningen i internetbanken hittar du svar nedan.

Säkerhetsdosan

Personlig kod

Logga in

1. Min säkerhetsdosa är blockerad, vad gör jag?

Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl.

Texten LOCK PIN eller BLOCKERAD syns då i säkerhetsdosans display.

OBS! Det är viktigt att du inte trycker på säkerhetsdosans knappar när den har blivit spärrad/blockerad eftersom den kan bli totalblockerad, vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.

När säkerhetsdosan har blivit spärrad/blockerad ska den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen.

Det får du hjälp med på telefonbanken personlig service eller på ett bankkontor. Du ansluter dig till telefonbanken i internetbanken eller på närmaste bankkontor. Tjänsten är kostnadsfri.

Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.

2. Hur byter jag batteri i min säkerhetsdosa?

Om det visas en batterisymbol i fönstret i säkerhetsdosan behöver du byta batteri. Detta gäller dock inte den ovala eller den stora säkerhetsdosan.

Du behöver ett CR2032 litiumbatteri som finns i klock- och kameraaffärer. 

Har du försökt att byta batteri och säkerhetsdosan fortfarande inte fungerar är du välkommen in på närmaste bankkontor för att byta ut den mot en ny.

3. Min dosa fungerar inte som den ska, vad gör jag?

Om du behöver du hjälp med hur du använder säkerhetsdosan eller byter batteri i den får du hjälp genom att klicka på länken nedan. Klicka sedan på dosan som du har.

4. Varför står det APPLI i displayen på min säkerhetsdosa?

APPLI är en förkortning för APPLIKATION och är en uppmaning att du ska välja en siffra i dosan.
Två olika inloggningssätt används för den här dosan. Efter du har angett ditt personnummer, valt säkerhetsdosa och tryckt på Fortsätt visas det inloggningssätt du ska använda;
-kontrollnummer och svarskod eller
- engångskod.

Logga in med kontrollnummer och svarskod
1. Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
2. I fönstret visas nu ”PIN”. Ange din personliga PIN-kod.
3. I fönstret visas nu ”APPLI”. Välj siffran 2.
4. I säkerhetsdosan ska du nu mata in det värde som presenteras för dig på datorskärmen efter rubriken ”Kontrollnummer”.
5. I säkerhetsdosans fönster ser du nu din svarskod. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken ”Svarskod”.
6. Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.

Logga in med engångskod
1. Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
2. I säkerhetsdosans fönster visas nu PIN. Ange din personliga PIN-kod.
3. I fönstret visas "APPLI". Välj siffran 1.
4. I säkerhetsdosans fönster ser du nu din engångskod. Mata in den i fältet för engångskod.
5. Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.

5. Varför har jag inte fått koden till min säkerhetsdosa?

Har du anmält dig till internetbanken via swedbank.se skickas din säkerhetsdosa till dig via rekommenderat brev. Detta för att banken ska få en återrapportering från utlämningsstället när du hämtar ut din säkerhetsdosa.

Ibland får inte banken någon återrapportering vilket av säkerhetsskäl medför att banken inte skickar ut någon kod till säkerhetsdosan.

Om du inte har fått din kod besöker du ett av våra bankkontor för att aktivera säkerhetsdosan och ansluta till internetbanken.

Kom ihåg att ta med säkerhetsdosan och legitimation vid besöket.

6. Jag är utomlands och säkerhetsdosan har gått sönder, vad gör jag?

Du får hjälp att byta din trasiga säkerhetsdosa om du besöker något av våra bankkontor eller
ringer telefonbanken personlig service på telefonnummer +46 (0) 771- 22 11 22*.

Kontaktuppgifter till våra bankkontor i Sverige hittar du på www.swedbank.se/kontor

Kom ihåg att ha tillgång till den trasiga dosan när du kontaktar eller besöker oss.  

*Vissa sparbanker har egna telefonbanker. Välkommen att vända dig till din Sparbank om hur de kan hjälpa dig.

7. Hur byter jag kod på min säkerhetsdosa?

Om du är orolig för att någon obehörig har fått reda på din kod till säkerhetsdosan bör du byta ut den.

Hur du gör ser du i Hjälpen på inloggningssidan till internetbanken. Se till att välja en kod som du lätt kommer ihåg, men som samtidigt inte är för enkel att lista ut.

8. Jag har glömt koden till min säkerhetsdosa. Hur väljer jag en ny?

När du har glömt din kod till säkerhetsdosan är du välkommen att kontakta telefonbanken, personlig service eller besöka närmaste bankkontor för att få hjälp med din säkerhetsdosa.

9. Min säkerhetsdosa är trasig, vad gör jag?

Får du problem med texten i dosans display eller om säkerhetsdosan är trasig får du hjälp att byta ut din dosa genom att besöka ett av våra bankkontor.
Kontaktuppgifter till våra bankkontor i Sverige hittar du på www.swedbank.se/kontor
Kom ihåg att har tillgång till den trasiga dosan när du besöker oss.

10. Hur skaffar jag en personlig kod till internetbanken?

Du beställer en personlig kod via internetbanken. Saknar du säkerhetsdosa kan du beställa en personlig kod till internetbanken via telefonbanken, personlig service eller på närmaste kontor.

Gör så här i internetbanken:
Logga in i internetbanken med din säkerhetsdosa. Klicka på startsida >beställ tjänster och Beställa personlig kod.

11. Varför fungerar inte min personliga kod till internetbanken?

Du beställer en personlig kod via internetbanken. Saknar du säkerhetsdosa kan du beställa en personlig kod till internetbanken via telefonbanken, personlig service eller på närmaste kontor.

Gör så här i internetbanken:
Logga in i internetbanken med din säkerhetsdosa. Klicka på startsida >beställ tjänster och Beställa personlig kod.

12. Hur skaffar jag personlig kod till mobilbanken/IPhone-applikationen?

Du beställer en personlig kod via internetbanken. Saknar du säkerhetsdosa kan du beställa en personlig kod till internetbanken via telefonbanken, personlig service eller på närmaste kontor.

Gör så här i internetbanken:
Logga in i internetbanken med din säkerhetsdosa. Klicka på startsida >beställ tjänster och Beställa personlig kod.

13. Varför fungerar inte mitt bokmärke till inloggningssidan i internetbanken?

Den 16 mars 2009 stängs alla internetbankssidor som innehåller bankens gamla namn ned. Om du har lagt till adressen https://www.viainternet.foreningssparbanken.se som bokmärke eller som favorit behöver du göra en uppdatering.


Hur lägger jag till ett bokmärke/favorit?

För att lägga till inloggningssidan som favorit/bokmärke väljer du något av alternativen nedan:

1. Vi rekommenderar i första hand att du lägger in bankens hemsida som bokmärke till exempel www.swedbank.se. Om du är kund i en Sparbank väljer du deras hemsida.

Från dessa sidor kommer du direkt till internetbankens inloggningssida via en logga in-länk längst upp till höger på sidan.


2. Vill du lägga till en favorit/bokmärke direkt till inloggningssidan om du använder Internet Explorer gör du så här: (Det fungerar på ett liknande sätt med andra webbläsare.)

- Gå till bankens hemsida www.swedbank.se
- Högerklicka på länken "Logga in" eller motsvarande
- Välj "Lägg till i Favoriter."


3. Vill du uppdatera ditt bokmärke manuellt är adressen:

https://internetbank.swedbank.se/bviPrivat/privat?ns=1 

14. Jag behöver hjälp att logga in i internetbanken

För att få hjälp med att logga in i internetbanken kan du använda den Hjälp som finns på sidan för inloggning i internetbanken.

Du hittar Hjälpen i den svarta menyn högst upp till höger på sidan.

15. Varför får jag en säkerhetsvarning när jag loggar in?

Säkerhetsvarningen som visas när du försöker logga in i internettbanken kan bero på att du har en för gammal webbläsare eller att din dator har fel datuminställning.

Gör så här:
Tryck på Nej i säkerhetsvarningen och kontrollera nedanstående

Har du en godkänd webbläsare?
 

  • Tryck på Hjälpmenyn överst i din webbläsare och välj Om Internet Explorer / About Internet Explorer från undermenyn eller motsvarande för andra webbläsare.
     
  • Webbläsarversionen visa i ett nytt fönster

Vilka webbläsare som är godkända och hur du gör för att eventuellt uppgradera din webbläsare kan du läsa om här. 

Har din dator rätt datuminställning?

  • Dubbelklicka på klockan som du hittar i aktivitetslisten längst ned till höger för Pc eller högst upp till höger för Macintosh, på skrivbordet
  • Ställ in rätt datum och prova att logga in på nytt
  • Om problemet kvarstår, kontakta kundtjänst 

16. Varför siffran 9 vid inloggning i internetbanken?

När du loggar in i internetbanken med kontrollnummer och svarskod får du ett kontrollnummer som börjar med siffran 9. Detta för att uppmärksamma att koden du loggar in med inte är manipulerad.

17. Varför är kryssrutan för att logga in med företagskopplad dosa flyttad?

Kryssrutan för att logga in med företagskopplad dosa är flyttad till första inloggningssidan. Orsaken till förändringen är att banken utvecklar internetbanken som en del i det kontinuerliga utvecklingsarbetet.

Förändringen påverkar inte dig som kund på något annat sätt än att utseendet på inloggningssidan förändras. 

18. Varför ser jag inte 9:an när jag loggar in längre?

Bankens kunder har börjat använda säkerhetsdosor som skiljer på inloggning och signering. För dig som loggar in med en säkerhetsdosa som använder engångskod till internetbanken är inloggningen ändrad. Något kontrollnummer behövs inte längre eftersom engångskoden ersätter kontrollnumret och tillhörande svarskod.

För dig som loggar in med svarskod och kontrollnummer gäller att du fortfarande ska uppmärksamma 9:an.

De kunder som använder engångskod vid inloggning får aldrig något kontrollnummer presenterat. Därmed försvinner kontroll av 9:an. 

19. Varför har banken två olika inloggningssätt med säkerhetsdosor?

Bankens kunder har börjat använda säkerhetsdosor som skiljer på inloggning och signering. Detta för att banken vill att våra kunder tydligare ska kunna skilja på när de låser upp dörren till banken och när de skriver under till exempel en räkning.

När du byter ut din säkerhetsdosa ska du fortsätta att signera bankärenden som tidigare, exempelvis en ny mottagare eller en räkning. Men istället för att logga in med kontrollnummer och svarskod kommer du att använda en engångskod som säkerhetsdosan skapar.

Banken har valt att låta kunder byta till de nya inloggningssättet när dosans livslängd är slut för att göra det så enkelt som möjligt för våra kunder.

Stäng Skriv ut