Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor.

Ställ din fråga här

Småföretagsbarometern 2018

2018-06-11

Småföretagens förväntningar på tillväxt minskar. Det visar Småföretagsbarometern som presenteras av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna.

I fjol hade småföretagen höga förväntningar på tillväxt men varken sysselsättning, omsättning, orderingång eller lönsamhet har utvecklats så som de räknade med. Även om småföretagskonjunkturen fortfarande är stark talar de flesta siffrorna för att toppen har passerats.


-Den internationella oron med hot om handelshinder i kombination med svårigheterna att rekrytera har gjort att många företag lagt sina expansionsplaner på is, säger Johan Kreicbergs, företagarekonom på Swedbank och Sparbankerna.

Fortsatt tro på tillväxt men svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens

Inbromsning av småföretagens tillväxt är inte definitiv. Fortfarande tror majoriteten av företagen på fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet. Frågan är bara om planerna kan realiseras under det kommande året. Många företag vittnar både om svårigheterna att rekrytera och att kostnaderna för att anställa är för höga. Det näst största tillväxthindret, efter svårigheterna att hitta rätt personal, är tuff konkurrens. I årets undersökning fick företagen frågan om vilken typ av konkurrens som påverkade dem mest. Av svaren framgick att det främst var konkurrens från nya försäljningskanaler.

-Det är tydligt att digitalisering och e-handel förändrar förutsättningarna för många småföretag. Men utvecklingen skapar också möjligheter. För många företag innebär den tekniska utvecklingen att kostnaderna sänks och verksamheterna kan bedrivas mer effektivt, säger Johan Kreicbergs.


Även om det finns en del hinder ser fortfarande sju av tio företag goda möjligheter att expandera sin verksamhet och hela 90 procent svarade i undersökningen att de vill växa.

Mer information

Läs riks- och länsrapporter

Småföretagsbarometern

Stäng Skriv ut