Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Så fungerar Swish för handel

Med Swish för handel får du en betallösning som fungerar både i webbutik och app. Här får du mer tips om hur du kommer igång.

  1. Får privatpersonen som betalat med Swish ett kvitto?

    Privatpersonen som har betalat med Swish får en betalningsbekräftelse direkt i Swish-appen tillsammans med information när betalningen genomförts. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är företaget, föreningen eller organisationen som lämnar kvitto för köpet.

  2. Vem passar tjänsten för?

    Företag, föreningar, organisationer och myndigheter som tar emot betalningar för varor och tjänster från privatkunder. Swish för handel är i huvudsak ämnad för företagskunder som bedriver handel via internet eller mobil och erbjuder fler betalsätt, har kassa och/eller varukorg för utcheckning.

  3. Kan jag ha samma swishnummer till Swish för handel som i Swish företag?

    Nej, företaget behöver ha olika Swish-nummer för dessa tjänster.

  4. Är det möjligt att ha andra valutor i Swish?

    Nej, Swish är enbart anpassat för SEK.

  5. Vilka regler gäller för återbetalning?

    Företaget har möjlighet att återbetala hela eller delar av en tidigare genomförd Swish-betalning. Vid återbetalningen kontrolleras att: det finns en ursprunglig Swish-betalning, det ursprungliga beloppet inte överskrids, att betalaren ( som ska få tillbaka pengar) fortfarande har samma mobilnummer anslutet till Swish som vid den ursprungliga betalningen, att det inte har gått mer är 12 månader sedan den ursprungliga betalningen.

  6. Finns det några beloppsbegränsningar för Swish för handel?

    Ja, 150 000 SEK är maxbeloppet som går att swisha till ett företag. Beloppsstorleken kan skilja sig åt mellan bankerna för vad som är möjligt för privatpersonen att swisha.

Har du frågor om tjänsten?

Har du frågor om tjänsten? Kontakta Kundcenter företag.