Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor.

Ställ din fråga här

Frågor och svar om kortinlösen

Hur tecknar jag ett inlösenavtal?
Hur lång tid tar det att få ett inlösenavtal?
Vad kostar det att ha ett inlösenavtal?
Vad är ett Babsnummer?
Hur/när sker utbetalningen av kortförsäljningen?
Vad gör jag när jag inte fått in mina pengar på kontot?
Går det att göra återbetalningar på kortköp?
Hur betalas serviceavgiften för kortförsäljningen?
Varför får jag fakturor från Swedbank Babs?
Vad är skillnaden mellan fakturering och uttag direkt från konto?
Hur fungerar fakturering hos Swedbank Babs?
Hur gör jag för att slippa få pappersfaktura?
Hur gör jag om jag vill fortsätta få pengarna dragna direkt ifrån mitt konto?
På min serviceavgiftsavisering som ni skickat ut stämmer inte beloppet med det jag faktiskt sålde under denna månad. Vad beror detta på?
Hur gör jag en adressändring?
Hur gör jag en kontonummerändring?
Varför tar det 3-5 bankdagar för en retur att komma in på kortkundens konto?
Hur gör jag vid ett ägarbyte/bolagsändring?
Hur säger jag upp mitt avtal? 

Terminal

Vad är skillnaden mellan Babs och Babs Paylink?
Hur gör jag för att få en terminal?
Jag vill använda en terminal som inte kommer ifrån Babs Paylink, går detta?
Hur ändrar jag texten på kvittona, till exempel namn och adress?
Vad ska jag göra med alla kvitton som kommer ur terminalen?
Vad är ett dagsavslut och hur gör man det?
Min försäljning från igår stämmer inte, hur gör jag?
Vad betyder ”Fel i dagsavslut” på kvittot?
Jag har problem med min tekniska utrustning/terminal, vart vänder jag mig?
Jag har hittat en kassalösning som har en terminal kopplad direkt till kassan, går den att använda mot Swedbank Babs?
Jag har en kund framför mig och vill göra en extra kontroll för att jag misstänker att kund och kort inte hör ihop. Vad ska jag göra?
När jag försöker genomföra ett köp får jag upp ”Kortkontroll, ring 08-10 28 10”. Vad innebär detta?
Hur verifierar jag presentkort och pre-paid kort?
Varför behöver jag spara de kvitton och dagsavslut som kommer ut ur terminalen och de serviceavgiftsaviseringar ni skickar ut till mig? 
Vilken beloppsgräns krävs för att kortkunden ska behöva slå in sin PIN-kod vid ett kontaktlöst köp?
Behöver kortkunden aldrig slå sin PIN-kod om köpen alltid är under 200 kronor vid ett kontaktlöst köp?
Hur vet jag vilka kort som fungerar med kontaktlösa betalningar?
Om kortkund har både kontaktlöst och chip, vilket ska kunden välja?
Det ska tydligen finnas andra betalningssätt förutom kontaktlösa kort, vilka är det och hur vanligt är det?
Min kortkund lägger alltid plånboken intill terminalen och genomför ett kontaktlöst köp, är det verkligen ok?
Min terminal tar inte emot kontaktlösa betalningar, hur kan jag beställa detta?
Hur vet jag om min terminal tar emot kontaktlösa betalningar?
Samsung Pay, vad är det?
Behöver kunden inte slå sin PIN-kod i terminalen vid en betalning med Samsung Pay?
Hur gör jag när det blir signaturköp vid betalning med Samsung Pay? 

lnternet och telefonorder

Mobil/ Babs Micro Plus

Finns det någon gräns för hur många kortbetalningar man kan ta emot med Babs Micro Plus?
Kan jag låna ut min kortläsare?
För vilka versioner av iPhone och iPad fungerar kortläsaren Babs Micro Plus?
För vilka versioner av Android fungerar kortläsaren Babs Micro Plus? 

Babs Access

Vad är Babs Access?
Vad kostar Babs Access?
Hur ansluter jag mig till Babs Access?
Hur vet jag att jag blivit ansluten till Babs Access?
Hur loggar jag in i Babs Access?
Kan mina anställda få tillgång till Babs Access?
Hur vet jag när det kommit ett nytt elektroniskt dokument i Babs Access?
Kan jag fortfarande få mina dokument per post?   

Betaltjänstdirektivet från EU, PSD2

EU-regleringen (IFR)

Vilka förändringar innebar det nya regelverket 2015?
Vad innebär den EU-reglering som trädde i kraft 9 juni 2016?
Vilka förändringar innebär denna EU-reglering för mig som kund?
Vad kan jag att se i min rapport, jämfört med tidigare?
Hur får jag information om rapporteringen?
Kan jag få denna information per korttransaktion på papper istället?
Den redovisade serviceavgiften per korttransaktion i Access stämmer inte överens med månadsaviseringen jag har fått, hur kommer det sig?
Jag accepterar eller har utbetalning i annan valuta än SEK, hur fungerar det då?
Hur kommer det sig att det är olika många decimaler i de olika cellerna i Excel?
Vad är begränsad kortacceptans?
Hur skaffar men begränsad kortacceptans?
Varför tillhandahåller inte Babs en teknisk lösning för att kontrollera begränsad kortacceptans?
När kommer det finnas en teknisk lösning gällande kontroll av begränsad kortacceptans?
Hur skiljer jag ut olika typer av kort och kortutgivarland?
Hur ändrar jag mitt befintliga kortinlösenavtal till ett avtal med begränsad kortacceptans?
Jag har ändrat mig, hur ändrar jag mitt avtal med begränsad kortacceptans tillbaka till ett avtal som löser in alla kort?
Hur får jag klistermärken till min butik som visar begränsad kortacceptans?

 

Hur tecknar jag ett inlösenavtal?

Du behöver ta kontakt med ditt lokala Swedbankkontor som hjälper dig med avtalstecknande. Detta gäller även om du inte är kund i Swedbank idag utan endast är intresserad av vårt inlösenavtal. Du kan också ta kontakt med Babs Paylink på 08-691 69 00 så hjälper de dig med både inlösenavtal samt terminal.

Hur lång tid tar det att få ett inlösenavtal? 

Handläggningstiden är normalt 10 bankdagar. Det är viktigt att du fyller i all information på avtalet så vi inte behöver begära komplettering. Om du är osäker på hur avtalet ska fyllas i, ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Om du tecknat avtal för Kortinlösen internet så behöver behöver vi anmäla dina uppgifter till Visa och MasterCard. Det tar ytterligare 5 bankdagar. Utöver vår handläggningstid har även terminalleverantörerna samt betalväxlarna sin egen handläggningstid. Kontakta dem för att ta reda på hur lång dessa är.

Vad kostar det att ha ett inlösenavtal?

Kontakta ditt lokala Swedbankkontor för att få uppgift om vilket pris vi kan erbjuda dig för just din verksamhet. Är du kund i annan bank kan du även kontakta Babs Kundservice på telefon 08-411 10 80 eller Babs Paylink på 08-691 69 00. Om du ingår i en kedja kontaktar du dem centralt.

Vad är ett Babsnummer?

Babsnummer och redovisningsnummer är samma sak, det är ditt kundnummer hos oss. Du får ditt Babsnummer när du tecknat ditt avtal om kortinlösen. Babsnumret hittar du på serviceavgiftsaviseringen som du får ifrån oss varje månad eller på ditt kontoutdrag om du har konto i Swedbank som referensnummer vid insättningar. Det brukar även stå som butiksnummer på dina terminalkvitton.

Hur/när sker utbetalningen av kortförsäljningen?

Summan av kortköpen är din bank tillhanda vardagen efter att insamlingen gjorts. Försäljningen redovisas buntvis och innehåller de kortköp som har skett sedan föregående insamling.

Vad gör jag när jag inte fått in mina pengar på kontot? 

Du kontaktar Babs Kundservice på telefon 08-411 10 80 eller via e-post babs.kundservice@swedbank.se.

Går det att göra återbetalningar på kortköp?

Det går att göra återbetalning på hela eller del av beloppet. Om till exempel en viss vara är slut kan du återbetala den delen av köpet. Återbetalningen får aldrig överstiga ursprungsbeloppet och måste alltid gå till det kortnummer som användes vid köpet. Du kan själv göra en manuell retur genom att knappa in kortnumret direkt i terminalen. Support för detta får du av din terminalleverantör. Saknar du uppgifter om kortnummer kan du kontakta Babs Kundservice på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se.

Hur betalas serviceavgiften för kortförsäljningen?

Du får en avisering i början av månaden på föregående månads kortförsäljning. Aviseringen får du antingen via Babs Access eller via post. Beloppet debiteras ditt konto eller betalas via faktura månaden efter försäljningsmånaden.

Varför får jag fakturor från Swedbank Babs?

Om du har konto i annan bank än Swedbank eller sparbankerna kopplat till ditt kortinlösenavtal blir du fakturerad dina kostnader istället för att de dras ifrån ditt konto. Att inte ta ut avgifter för företagskunder direkt från konto hos annan bank är en överenskommelse mellan de svenska bankerna. 

Vad är skillnaden mellan fakturering och uttag direkt ifrån konto?

Serviceavgiftsaviseringen – Aviseringen skickas ut precis som tidigare, antingen i Babs Access eller via brev. Skillnaden blir att det på aviseringen står att ni får en faktura istället för att beloppet tas ut från ert konto. Avinumret på serviceavgiftsaviseringen kommer finnas med på fakturan.
Återdebitering och Rättelse – Brev om återdebitering eller rättelse skickas ut precis som tidigare, antingen i Babs Access eller via brev. Skillnaden blir att det i brevet står att ni får en faktura istället för att beloppet tas ut från ert konto. Referensnumret på rättelse- eller återdebiteringsbrevet kommer finnas med på fakturan.
Negativt dagsavslut – Om summan av dagens insamling innebär att ni ska betala ett belopp kommer ni nu att bli fakturerade istället för att beloppet tas ut från ert konto. På fakturan redovisas Babsnummer och buntnummer för det negativa dagsavslutet.

Hur fungerar fakturering hos Swedbank Babs?

Från hösten 2018 blir du som har konto i annan bank än Swedbank eller sparbankerna fakturerad för serviceavgifter, återdebiteringar, rättelser samt negativa dagsavslut istället för att dina kostnader tas ut direkt ifrån ditt konto. Fakturan administreras av PayEx Sverige AB och förfallodatum är 15 dagar från faktureringsdatum.

Hur gör jag för att slippa pappersfaktura?

Du kan gå in i din internetbank och välja e-faktura eller kontakta oss för att få en medgivandeblankett för Autogiro.

Hur gör jag om jag vill fortsätta få pengarna dragna direkt ifrån mitt konto?

När du fått första fakturan kan du gå in i din internetbank och välja autogiro. Efter det så dras pengarna från det konto som du valt. Ett annat alternativ är att du tar kontakt med Swedbank eller sparbank för att öppna konto där. Du kan då få in pengar för kortinlösen och samtidigt även få avgifterna dragna från kontot i Swedbank eller sparbank. 

På min serviceavgiftsavisering som ni skickat ut stämmer inte beloppet med det jag faktiskt sålde under denna månad. Vad beror detta på?

Serviceavgiftsaviseringens månadsperiod baseras på när pengarna faktiskt sätts in på ditt konto. Detta gör att den inte går efter kalendermånaden.

Hur gör jag en adressändring?

För att ändra besöksnamn och/eller besöksadress (kvittotexten och kontoutdrag för din kund) behöver du ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Ange tydligt vad det är du vill ändra.
Ändring av juridiskt namn och postadress behöver komma in skriftligen med underskrift av behörig firmatecknare. Ta kontakt med Swedbank Babs eller ditt lokala Swedbankkontor så får du en ändringsblankett.

Hur gör jag en kontonummerändring?

Denna information behöver komma in skriftligen med underskrift av behörig firmatecknare. Ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se alternativt ditt lokala bankkontor för att få en ändringsblankett. Glöm inte att bifoga kontobevis om du har konto i annan bank än Swedbank eller Sparbanken.

Varför tar det 3-5 bankdagar för en retur att komma in på kortkundens konto?

Vid ett köp görs en kontroll hos kortkundens bank att det finns tillräckligt med pengar och en reservation av beloppet görs på kortkundens konto. Köpet går dock först igenom när en insamling gjorts och reservationen görs då om till ett godkänt köp. Det tar med andra ord ungefär 3-5 bankdagar från det att köpet görs tills att det dras från kortkundens konto. Samma förfarande gäller vid retur förutom att ingen kontroll görs mot kortkundens bank.

Hur gör jag vid ett ägarbyte/bolagsändring? 

Du tecknar ett nytt inlösenavtal. Registreringsbevis ska bifogas avtalet. Det gamla Babsnumret kan inte behållas vid ägarbyte. Du kan däremot behålla befintligt Babsnummer vid bolagsändring om det nya bolaget företräds av tidigare styrelsemedlem. Handläggningstiden är densamma som för nya inlösenavtal

Hur säger jag upp mitt avtal?

Uppsägningen ska vara skriftlig. Du kan antingen kontakta ditt bankkontor eller vända dig till babs.kundservice@swedbank.se för att få en blankett att fylla i. Uppsägningstiden för inlösenavtal är 3 månader och gäller från och med inkommen uppsägning. Sista dag för försäljning med kontokort efter din uppsägning uppges i den bekräftelse som skickas via brev.

Terminal

Vad är skillnaden mellan Babs och Babs Paylink?

Babs kortinlösen heter den del inom Swedbank som erbjuder inlösen av korttransaktioner. Babs Paylink är en terminalleverantör som som står för den tekniska supporten för terminalen och ägs delvis av Swedbank.

Hur gör jag för att få en terminal?

Du vänder dig till en terminalleverantör till exempel Babs Paylink. Du kan även vända dig till ditt lokala Swedbankkontor som hjälper dig att teckna ett avtal.

Jag vill använda en terminal som inte kommer ifrån Babs Paylink, går detta?

Våra kunder kan idag använda ett flertal terminaler som finns på svenska marknaden. För att ta reda på om just din terminal är godkänd av Swedbank Babs behöver du kontakta oss på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Se till att ha information om terminalmodell och varifrån du tänkt skaffa den när ni tar kontakt med oss.

Hur ändrar jag texten på kvittona, till exempel namn och adress? 

Du meddelar ändring av uppgifter direkt till Swedbank Babs ,via telefon eller mail. Du kan även vända dig till ditt lokala Swedbankkontor, som kan vidarebefordra uppgifterna till Swedbank Babs.

Vad ska jag göra med alla kvitton som kommer ur terminalen?

De kvitton det står ”Kundens Exemplar” på ska ges till kunden när köpet är genomfört. De kvitton som är butikens exemplar sparas enligt bokföringslagen i 10 år. Swedbank Babs kan komma att begära in kvittounderlag upp till 24 månader efter att kortköpet är genomfört.

Vad är ett dagsavslut och hur gör man det? 

Ett dagsavslut gör man oftast under kvällen för att samla in de köp som gjorts under dagen och skicka iväg dem till Swedbank Babs. Då kan vi betala ut dem till ert konton nästkommande bankdag/vardag. Behöver du hjälp med att göra ett dagsavslut kontaktar du din terminalleverantör.

Min försäljning från igår stämmer inte, hur gör jag? 

Börja med att logga in i Babs Access och jämför dina kvitton med vad som finns där. Annars ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Det är viktigt att du har kvar alla kvitton från den aktuella dagen. Se till att ha samtliga kvitton framför dig när du kontaktar oss

Vad betyder ”Fel i dagsavslut” på kvittot?

Ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Det är viktigt att du har kvar alla kvitton från den aktuella dagen. Se till att ha samtliga kvitton framför dig när du kontaktar oss.

Jag har problem med min tekniska utrustning/terminal, vart vänder jag mig?

Du behöver i första hand ta kontakt med det företag som du fått terminalen ifrån. Är du osäker på detta så ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se.

Jag har hittat en kassalösning som har en terminal kopplad direkt till kassan, går den att använda mot Swedbank Babs? 

Då det finns ett flertal olika företag på den svenska marknaden som erbjuder en kassakopplad terminal idag så behöver du ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Vi behöver följande information för att kunna hjälpa dig:

  • Kassaleverantör
  • Kassatyp
  • Kassaapplikation
  • Version på Kassan
  • Terminaltyp

Om du är osäker på denna information så kontakta din kassaleverantör.

Jag har en kund framför mig och vill göra en extra kontroll för att jag misstänker att kund och kort inte hör ihop. Vad ska jag göra?

 Ta kontakt med Babs Kundservice på 08-411 10 80 och välj knappval 6, ”Kod 10”. Då ställer vi några enkla Ja/Nej-frågor för att säkerställa att kortet är korrekt utfärdat och att kortinnehavaren verkligen är rätt ägare till kortet.

När jag försöker genomföra ett köp får jag upp ”Kortkontroll, ring 08-10 28 10”. Vad innebär detta? 

Kortkontroll är en extra kontroll som kortutgivande bank vill göra innan kortköpet kan godkännas. Ring telefonnumret och följ instruktionerna. Är allt som det ska vara så får du ett kontrollnummer uppläst i telefonen som du behöver knappa in i terminalen för att få köpet godkänt. Ibland kan du bli kopplad till en handläggare hos Babs Kundservice som hjälper dig vidare i ärendet. Det är viktigt att kort och kund är närvarande när köpet görs och att en giltig legitimation (utfärdad i samma land som kortet kommer ifrån) kan uppvisas.

Hur verifierar jag presentkort och pre-paid kort?

För presentkort och pre-paidkort utgivna av Visa och Mastercard gäller Chip och PIN. Se tips att tänka på för dig som tar betalt med kort på www.swedbank.se/babs.

För presentkort och pre-paidkort som inte är utgivna av Visa eller Mastercard (endast magnetremsa, inget kortnummer på själva kortet) krävs inga extra kontroller.

Varför behöver jag spara de kvitton och dagsavslut som kommer ut ur terminalen och de serviceavgiftsaviseringar ni skickar ut till mig? 

Dessa handlingar behöver du spara för att kunna göra din bokföring. De ska sparas på ett säkert sätt så att obehöriga inte kommer åt informationen. Kvittona är din värdehandling på köpet som visar att kunden varit inne och genomfört köpet hos dig. Dagsavsluten visar hur mycket du sålt för under perioden och serviceavgiftsaviseringarna är en redovisning på de avgifter på kortköpet som vi drar från ditt konto.

Vilken beloppsgräns krävs för att kortkunden ska behöva slå in sin PIN-kod vid ett kontaktlöst köp?

Är beloppet över 200 kronor behöver kortkunden slå sin PIN-kod.Terminalen känner av om Pinkod krävs

Behöver kortkunden aldrig slå sin PIN-kod om köpen alltid är under 200 kronor vid ett kontaktlöst köp?

Kortutgivaren kan styra hur många om och hur många köp som får vara utan kod innan ett köp måste godkännas med kortkundens PIN-kod.

Hur vet jag vilka kort som fungerar med kontaktlösa betalningar?

Kortet eller betalningsenheten är utrustat med loggan för kontaktlösa betalningar.

Om kortkund har både kontaktlöst och chip, vilket ska kunden välja?

Kunden kan välja själv att föra sitt kort mot terminalens NFC-läsare, då blir det en kontaktlös transaktion. Kunden kan också välja att stoppa ner kortet i terminalen, det blir då en chip-transaktion.

Det ska tydligen finnas andra betalningssätt förutom kontaktlösa kort, vilka är det och hur vanligt är det?

Kortutgivaren kan förutom betalkort ge ut klockor, nyckelringar, aktivitetskort, stickers etc. Du kan lita på att betalmedlet är godkänt om terminalen godkänner köpet.

Min kortkund lägger alltid plånboken intill terminalen och genomför ett kontaktlöst köp, är det verkligen ok?

Kortkunden har ett kontaktlöst kort eller annat betalmedel i sin plånbok. Godkänner terminalen köpet är det ett godkänt betalmedel.

Min terminal tar inte emot kontaktlösa betalningar, hur kan jag beställa detta?

Kontakta din terminalleverantör.

Hur vet jag om min terminal tar emot kontaktlösa betalningar?

Kontakta din terminalleverantör.

Samsung Pay, vad är det?

Samsung har tagit fram en app för mobilbetalning som är godkänd i svenska kortterminaler. Genom att registrera sitt kontokort i Samsung Pay-appen kan kortkunden använda sin mobiltelefon för att betala för varor eller tjänster.

Behöver kunden inte slå sin PIN-kod i terminalen vid en betalning med Samsung Pay?

Är din terminal uppdaterad med att kunna ta emot kontaktlösa betalningar krävs ingen PIN-kod i terminalen eftersom kortkunden redan slagit sin PIN-kod i telefonen. I annat fall kommer terminalen kräva att kortkunden slår sin PIN-kod i terminalen eller signerar kvittot.

Hur gör jag när det blir signaturköp vid betalning med Samsung Pay?

Du gör samma kontokortsverifiering som vid ett vanligt signaturköp. Du ber kortkunden visa det virtuella kontokortet och namnteckning i Samsung Pay-appen, och säkerställer att informationen överensstämmer med kundkvittot. Har kortkunden ett kontokort utgivet i Sverige och beloppet är över 200 kr krävs det även att kortkunden legitimerar sig.

Internet och telefonorder

Vad är Verified by Visa och Secure Code? (3D Secure)

Det är en teknisk standard som är framtagen av Visa och Mastercard för att kunna identifiera kortkunden via internet.

Vad är Riskreduktion?

När din butik stödjer Verified by Visa och SecureCode erhålls ett visst skydd mot bedrägliga kortköp.

Vad är CVC2, CVV2 och säkerhetskod?

Det är de tre sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är Visas benämning och CVC2 är MasterCards benämning. Ett gemensamt namn som används är Säkerhetskod.

Kan jag ta betalt i andra valutor än SEK?

Med tjänsten multicurrency/flervaluta kan du välja att ta betalt i andra valutor än SEK och även få likviden utbetald i samma valuta. Du behöver vända dig till ett Swedbank eller Sparbanks kontor för att öppna ett valutakonto. När du har öppnat ett valutakonto hjälper kontoret dig att skicka in en ändringsblankett. Observera att detta endast gäller kortinlösen via internet.

Vad är en betalväxel? (även kallad PSP, Payment Service Provider)

Det är ett företag som tillhandahåller betalningslösningar för anslutning till våra kortbetalningstjänster. En betalväxel motsvarar en kortterminal i en vanlig butik.

Vilka kort kan jag acceptera i min e-handelsbutik?

Alla Visa- och Mastercard-kort, samt American Express och Diners men för att acceptera dessa kort krävs separata avtal med American Express respektive Diners.

Jag vill göra en extra kontroll på ett köp som gjorts i min webbutik innan jag skickar varorna, kan jag genomföra en sådan kontroll?

Om du misstänker att ett kortköp är bedrägligt eller bara vill göra en extra kontroll (om det till exempel är ett väldigt högt belopp), kan du skicka alla uppgifter om köpet till babs.kundservice@swedbank.se . Vi genomför då extra kontroller och lämnar svar senast inom 2 bankdagar.

De uppgifter vi behöver veta om köpet är:

  • Kortkundens namn och adress
  • Datum, tid och belopp för köpet
  • Ditt Babs- eller organisationsnummer.

Jag får inte igenom kortköp på min webbsida, vad behöver jag göra?

Börja alltid med att ta kontakt med din betalväxel som kan se orsaken till felet. Om de inte kan se felet så behöver du ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se.

Hur ansluter jag mitt avtal för kortinlösen via telefonorder till betallänk?

Du börjar med att ta kontakt med din betalväxel (PSP) för att verifiera om de tillhandhåller tjänsten. Därefter tar du kontakt med ett Swedbank kontor för att ansluta tjänsten till ditt befintliga avtal.

Mobil/Babs Micro

Finns det någon gräns för hur många kortbetalningar man kan ta emot med Babs Micro?

Nej, det finns ingen gräns varken för antal eller belopp på kortbetalningarna.

Kan Babs Micro lånas ut?

Nej, Babs Micro är personlig och får inte lånas ut till annat företag.

För vilka versioner av iPhone och iPad fungerar kortläsaren Babs Micro?

Babs Paylinks webbplats finner du aktuella versioner som fungerar.

För vilka versioner av Android fungerar kortläsaren Babs Micro?

Babs Paylinks webbplats finner du aktuella versioner som fungerar.
 

Babs Access

 Vad är Babs Access?

Det är en webbtjänst för dig med kortinlösen via Swedbank Babs. Babs Access ger dig en översikt över dina korttransaktioner, serviceavgifter och elektroniska dokument. Du kan också söka efter enskilda transaktioner eller dokument och även exportera information till Excel.

Vad kostar Babs Access?

Tjänsten är kostnadsfri för dig med kortinlösen via Swedbank Babs.

 Hur ansluter jag mig till Babs Access?

Du behöver fylla i ett tilläggsavtal för att ansluta dig till Babs Access. Om du är kund i Swedbank eller sparbankerna vänder du dig till ditt bankkontor. Annars kan du kontakta Babs kundservice på telefon 08-411 10 80 eller på babs.kundservice@swedbank.se.

Hur vet jag att jag blivit ansluten till Babs Access?

När du blivit ansluten till Babs Access får du ett meddelande via e-post och kan då gå in på www.swedbank.se/babsaccess för att logga in.

Hur loggar jag in i Babs Access?

Du kan använda följande inloggningssätt för att logga in i Babs Access:

  • BankID på fil
  • BankID på kort
  • Mobilt BankID
  • Säkerhetsdosa Swedbank och sparbankerna
  • Företagskopplad säkerhetsdosa Swedbank och sparbankerna

Du kan logga in på www.swedbank.se/babsaccess  (eller via www.swedbank.se/babs). Du som är inloggad i Swedbanks internetbank har direktlänk till Babs Access under fliken Ekonomisk översikt.
 

 Kan mina anställda få tillgång till Babs Access?

Du kan ge flera personer på ditt företag möjligheten att använda Babs Access. Detta administreras av dig direkt i Babs Access. Detta gör du under fliken ”administrera” i Babs Access.

 Hur vet jag när det kommit ett nytt elektroniskt dokument i Babs Access?

När det kommer ett nytt dokument (beställning av köpunderlag eller rättelsebrev) får alla användare ett meddelande per e-post. Serviceavgiftsavierna måste du själv bevaka i Babs Access.

 Kan jag fortfarande få mina dokument per post?

Med Babs Access får du dina dokument elektroniskt vilket är både smidigt och miljövänligt. Om du även vill ha dina dokument per post tillkommer en avgift på 45 kr inkl moms per månad och babsnummer.

Betaltjänstdirektivet från EU, PSD2

Vad är PSD2?

PSD2 (Payments Services Directive 2) är ett reviderat gemensamt europeiskt ramverk för reglering av betaltjänster inom EU.

När börjar PSD2 att gälla?

För Sverige träder PSD2 enligt nuvarande tidplan i kraft den 1 maj 2018. För Danmark och Finland är tidplanen 1 respektive 13 januari 2018. För Norges del är det inte beslutat av Stortinget ännu men prognosen är att PSD2 träder i kraft innan årsskiftet 2018-2019. Samtliga tidplaner är fortfarande inte beslutade i respektive land.

Regelverk kring teknisk standard

Parallellt med PSD2 tas det fram ett förslag för teknisk standard; RTS (Regulatory Technical Standards). Det ska stödja alla delar inom PSD2, inte bara kortköp. För kortköp är den viktigaste delen kraven på säkrare identifiering/autentisering, det vill säga hur identifiering av kortkund ska genomföras vid kortköp och då särskilt via webbsida och app.

När börjar den nya tekniska standarden att gälla?

Arbete med att ta fram ett förslag pågår. När förslaget godkänns inom EU dröjer det 18 månader från det att förslaget godkänts innan standarden träder i kraft, alltså under 2019.

Hur påverkar PSD2 dig som tar emot kort?

Kortköp med okänt slutbelopp

I samband med att PSD2 träder i kraft ställs det högre krav på branscher där man inte vet exakt vilket slutbelopp som kommer att belasta kortkunden. Dessa branscher är exempelvis biluthyrning, hotell, parkering och drivmedel. I dessa fall gäller ökade krav på att informera kortkunden innan kortköpet om vilket belopp som kommer att reserveras på kortet och att kortkunden ska acceptera detta belopp innan transaktionen genomförs.

För dig som är verksam inom dessa branscher är det viktigt att i samband med kortköp alltid informera kortkunden vilket belopp som kommer att reserveras.

Vidaredebitering

Enligt lag finns det idag ett förbud mot vidaredebitering (extra avgift) av kortkund i samband med kortköp. Detta förbud kommer finnas kvar i Sverige.
För Danmark och Finland förändras lagen genom att förbudet endast omfattar privata kort som är utgivna av en kortutgivare inom EU. Förbudet gäller både fysisk miljö, e-handel, automat samt telefonorder.

I Norge finns det inget förbud mot vidaredebitering och här sker ingen förändring.

Försäljning via internet och app
Kortutgivare kan komma att öka kraven på säkrare identifiering vid varje kortköp men tidplanen för detta är beroende på när den tekniska standarden (RTS) beslutas. För att undvika avvisade kortköp, se till att aktivera 3D Secure om inte detta redan är gjort.

Swedbank Babs kan i framtiden ställa krav på att 3D Secure är aktiverat vid försäljning via webbsida och app.

Verified by Visa och Mastercard SecureCode är Visas respektive Mastercards metoder för säker identifiering av kortkund vid internetköp. Dessa metoder är baserade på 3D Secure-standarden. Kontakta din betalväxel för att få hjälp med installation och aktivering av 3D Secure.

EU-regleringen (IFR) 

Vilka förändringar innebar det nya regelverket 2015?

I EU-regelverket finns ökade krav på en mer detaljerad rapportering kring vilka kostnader kortinlösaren har och som ingår i serviceavgiften (inlösenpriset) som du betalar för ditt kortinlösenavtal. Från 10 december 2015 visar vi i Access den beräknade serviceavgiften på varje korttransaktion, med särredovisning av kortförmedlingsavgiften samt vår kostnad till Visa och Mastercard. Informationen finns tillgänglig i Babs Access via funktionen exportera korttransaktioner till Excel.

Vad innebar den EU-reglering som trädde i kraft 9 juni 2016?

Kortförmedlingsavgifterna (interchange fees) och varumärkesavgifterna (scheme fees) som är delar av kortinlösarens kostnader för att hantera korttransaktioner behöver redovisas för säljföretaget, bland annat på kortinlösenavtalet.

Den så kallade Honor all cards-regeln (om att alla kort måste accepteras) för kort utgivna inom EU lättas upp.

Vilka förändringar innebar denna EU-reglering för mig som kund?

Serviceavgiftsaviseringen och informationen i Babs Access ser något annorlunda ut nu jämfört med tidigare då nya och förändrade korttyper skapades för ökad detaljredovisning. Information om dessa hittar du i Babs Access under fliken avtalsuppgifter/villkor och föreskrifter.

Vi införde även förbättringar avseende informationen om kortförmedlings- och varumärkesavgifter som är en del av den avtalade serviceavgiften i ditt kortinlösenavtal. Informationen hittar du i Babs Access under fliken avtalsuppgifter/villkor och föreskrifter.

Det finns nu möjlighet att via ett särskilt tilläggsavtal välja bort acceptans av vissa typer av kort i din butik. Babs kommer dock inte att tekniskt kunna kontrollera om du valt bort en viss typ av kort. Du måste själv hålla reda på vilka kort du accepterar eller inte.

Vad kan jag att se i min rapport, jämfört med tidigare?

I den utökade transaktionsredovisningen, som du kan ta fram i Babs Access, presenteras ny information.

  • Korttyp - Samma som du kan finna på din månadsavisering
  • Pris per korttransaktion - Det pris du har avtalat på ditt kortinlösenavtal
  • + % på köpesumman - Det pris du har avtalat på ditt kortinlösenavtal
  • Serviceavgift - Preliminärt uträknad serviceavgift för kortköpet. Den fastställda avgiften redovisas som tidigare på din månadsavisering
  • Varav Interchange - Den kalkylerade kortförmedlingsavgiften som Babs betalar till den kortutgivande banken för kortköpet
  • Interchange fast belopp - Fast pris på kortförmedlingsavgiften (Interchange)
  • Interchange i % - Pris i % på kortförmedlingsavgiften (Interchange)
  • Varav avgift till Visa/MasterCard - Den avgift Babs betalar till Visa/MasterCard för korttransaktionen

Hur får jag information om den nya rapporteringen?

Information finns i BabsInfo från december 2015 samt juni 2016. Mer detaljerad information gällande transaktionsredovisningen kan du finna i Babs Access handbok. Om du inte har Babs Access får du ingen utökad transaktionsinformation. Om du ansluter dig till Babs Access kan du ta del av den utökade transaktionsinformationen dagen efter anslutning till Babs Access. 

Kan jag få denna information per korttransaktion på papper istället?

Nej, det är inte möjligt. Av miljöskäl, kostnadsskäl samt praktiska skäl så använder vi endast digitala kanaler för distribution av detta.

Den redovisade serviceavgiften per korttransaktion i Access stämmer inte överens med månadsaviseringen jag har fått, hur kommer det sig?

Den serviceavgift som presenteras i samband med korttransaktionen är en preliminärt uträknad serviceavgift av informationskaraktär. Fram till månadsaviseringen sker, kan det hända diverse saker som påverkar uträkningen så som till exempel returer, återdebiteringar eller att kortutgivaren ändrar parametrar gällande kortet. Månadsaviseringen är det verkliga beloppet baserat på alla inlösta korttransaktioner som du betalar serviceavgift för.

Jag accepterar eller har utbetalning i annan valuta än SEK, hur blir det då?

Alla kostnader som Babs har redovisas i försäljningsvalutan oberoende av utbetalningsvaluta. Kursen specificeras inte utan den får man fram genom egen beräkning.

Hur kommer det sig att det är olika många decimaler i de olika cellerna i Excel?

Beroende på hur det beräknade priset har räknats fram kan det bli olika antal decimaler i de olika cellerna. Du kan få en lättare översikt i kolumnen genom att formatera talen i Excel så att det blir lika många decimaler. En instruktion på hur du gör detta finns i Handboken för Babs Access under hjälp.

Vad är begränsad kortacceptans?

Säljföretag kan välja bort vissa korttyper för Visa- och Mastercardkort utgivna inom EU som de inte vill acceptera som betalning med anledning av kostnaden (serviceavgiften). 

Hur skaffar men begränsad kortacceptans?

Kontakta Babs Kundservice för att få tillgång till en blankettför Tilläggsavtal begränsad kortacceptans. 

Varför tillhandahåller inte Babs en teknisk lösning för att kontrollera begränsad kortacceptans?

Tekniska specifikationer för hur kortutgivare ska förändra innehållet i kortens chip och design har nyligen distribuerats till kortutgivare och kortinlösare. Det finns för närvarande inga utgivna kort som innehåller den information som Babs behöver för att kunna implementera en teknisk lösning för begränsad kortacceptans. Det kommer ta flera år innan utgivna kort har den information som behövs. En teknisk lösning för begränsad kortacceptans kräver stora tekniska förändringar som bland annat innebär utbyte av programvaran i din betalterminal.

När kommer det finnas en teknisk lösning gällande kontroll av begränsad kortacceptans?

Babs har inte beslutat om implementation av en teknisk lösning utan avvaktar marknadsefterfrågan avseende begränsad kortacceptans.

Hur skiljer jag ut olika typer av kort och kortutgivarland?

Genom att fråga kortkunden och om möjligt be att få titta på kortet. I förekommande fall är information om typen av kort (debit/kredit/förbetalt/commercial) tryckt på plastbrickan.

Hur ändrar jag mitt befintliga kortinlösenavtal till ett avtal med begränsad kortacceptans?

Genom att teckna särskilt tilläggsavtal. Blankett får du av ditt Swedbank- eller Sparbanken-kontor, eller om du kontaktar Babs Kundservice på 08-411 20 80 eller babs.kundservice@swedbank.se

Jag har ändrat mig, hur ändrar jag mitt avtal med begränsad kortacceptans tillbaka till ett avtal som löser in alla kort?

Genom att meddela Babs om att Tilläggsavtal om begränsad kortacceptans ska upphöra.

Hur får jag klistermärken till min butik som visar begränsad kortacceptans?

Genom att teckna särskilt tilläggsavtal så erhåller du klistermärken från Babs. Om du behöver flera klistermärken så kan du kontakta Babs kundservice på telefon 08-411 10 80 eller mail babs.kundservice@swedbank.se. 

Stäng Skriv ut