Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Frågor och svar om kortinlösen

Hur tecknar jag ett inlösenavtal?
Hur lång tid tar det att få ett inlösenavtal?
Vad kostar det att ha ett inlösenavtal?
Vad är ett Babsnummer?
Hur/när sker utbetalningen av kortförsäljningen?
Vad gör jag när jag inte fått in mina pengar på kontot?
Går det att göra återbetalningar på kortköp?
När dras serviceavgiften för kortförsäljningen?
På min serviceavgiftsavisering som ni skickat ut stämmer inte beloppet med det jag faktiskt sålde under denna månad. Vad beror detta på?
Hur gör jag en adressändring?
Hur gör jag en kontonummerändring?
Varför tar det 3-5 bankdagar för en retur att komma in på kortkundens konto?
Hur gör jag vid ett ägarbyte/bolagsändring?
Hur säger jag upp mitt avtal? 

Terminal

Vad är skillnaden mellan Babs och Babs Paylink?
Hur gör jag för att få en terminal?
Jag vill använda en terminal som inte kommer ifrån Babs Paylink, går detta?
Hur ändrar jag texten på kvittona, till exempel namn och adress?
Vad ska jag göra med alla kvitton som kommer ur terminalen?
Vad är ett dagsavslut och hur gör man det?
Min försäljning från igår stämmer inte, hur gör jag?
Vad betyder ”Fel i dagsavslut” på kvittot?
Jag har problem med min tekniska utrustning/terminal, vart vänder jag mig?
Jag har hittat en kassalösning som har en terminal kopplad direkt till kassan, går den att använda mot Swedbank Babs?
Jag har en kund framför mig och vill göra en extra kontroll för att jag misstänker att kund och kort inte hör ihop. Vad ska jag göra?
När jag försöker genomföra ett köp får jag upp ”Kortkontroll, ring 08-10 28 10”. Vad innebär detta?
Varför behöver jag spara de kvitton och dagsavslut som kommer ut ur terminalen och de serviceavgiftsaviseringar ni skickar ut till mig? 
Vilken beloppsgräns krävs för att kortkunden ska behöva slå in sin PIN-kod vid ett kontaktlöst köp?
Behöver kortkunden aldrig slå sin PIN-kod om köpen alltid är under 200 kronor vid ett kontaktlöst köp?
Hur vet jag vilka kort som fungerar med kontaktlösa betalningar?
Om kortkund har både kontaktlöst och chip, vilket ska kunden välja?
Det ska tydligen finnas andra betalningssätt förutom kontaktlösa kort, vilka är det och hur vanligt är det?
Min kortkund lägger alltid plånboken intill terminalen och genomför ett kontaktlöst köp, är det verkligen ok?
Min terminal tar inte emot kontaktlösa betalningar, hur kan jag beställa detta?
Hur vet jag om min terminal tar emot kontaktlösa betalningar?

lnternet och telefonorder

Mobil/ Babs Micro Plus

Finns det någon gräns för hur många kortbetalningar man kan ta emot med Babs Micro Plus?
Kan jag låna ut min kortläsare?
För vilka versioner av iPhone och iPad fungerar kortläsaren Babs Micro Plus?
För vilka versioner av Android fungerar kortläsaren Babs Micro Plus? 

Babs Access

Vad är Babs Access?
Vad kostar Babs Access?
Hur ansluter jag mig till Babs Access?
Hur vet jag att jag blivit ansluten till Babs Access?
Hur loggar jag in i Babs Access?
Kan mina anställda få tillgång till Babs Access?
Hur vet jag när det kommit ett nytt elektroniskt dokument i Babs Access?
Kan jag fortfarande få mina dokument per post?   

EU-regleringen (IFR)

Hur tecknar jag ett inlösenavtal?

Du behöver ta kontakt med ditt lokala Swedbankkontor som hjälper dig med avtalstecknande. Detta gäller även om du inte är kund i Swedbank idag utan endast är intresserad av vårt inlösenavtal.

Hur lång tid tar det att få ett inlösenavtal? 

Handläggningstiden är normalt 10 bankdagar. Det är viktigt att du fyller i all information på avtalet så vi inte behöver begära komplettering. Om du är osäker på hur avtalet ska fyllas i, ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Om du tecknat avtal för Kortinlösen internet så behöver dina uppgifter anmälas till Visa och MasterCard, vilket tar ytterligare 5 bankdagar.

Vad kostar det att ha ett inlösenavtal?

Kontakta ditt lokala Swedbankkontor för att få uppgift om vilket pris vi kan erbjuda dig för just din verksamhet. Är du kund i annan bank kan du även kontakta Babs Kundservice på telefon 08-411 10 80.

Vad är ett Babsnummer?

Babsnummer och redovisningsnummer är samma sak, det är ditt kundnummer hos oss. Du får ditt Babsnummer när du tecknat ditt avtal om kortinlösen. Babsnumret hittar du på serviceavgiftsaviseringen som du får ifrån oss varje månad eller på ditt kontoutdrag om du har konto i Swedbank.

Hur/när sker utbetalningen av kortförsäljningen?

Summan av kortköpen är din bank tillhanda dagen efter att insamlingen gjorts. Försäljningen redovisas buntvis och innehåller de kortköp som har skett sedan föregående insamling.

Vad gör jag när jag inte fått in mina pengar på kontot? 

Du kontaktar Babs Kundservice på telefon 08-411 10 80 eller via e-post babs.kundservice@swedbank.se.

Går det att göra återbetalningar på kortköp?

Det går att göra återbetalning på hela eller del av beloppet om till exempel en viss vara är slut kan man återbetala den delen av köpet. Återbetalningen får aldrig överstiga ursprungsbeloppet och måste alltid gå till det kortnummer som användes vid köpet.

När dras serviceavgiften för kortförsäljningen?

Du får en avisering i början av månaden på föregående månads kortförsäljning och beloppet dras från ditt konto omkring den femtonde.

På min serviceavgiftsavisering som ni skickat ut stämmer inte beloppet med det jag faktiskt sålde under denna månad. Vad beror detta på?

Serviceavgiftsaviseringens månadsperiod baseras på när pengarna faktiskt sätts in på ditt konto. Detta gör att den inte går efter kalendermånaden.

Hur gör jag en adressändring?

För att ändra besöksnamn och/eller besöksadress behöver du ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Ange tydligt vad det är du vill ändra.
Ändring av juridiskt namn och postadress behöver komma in skriftligen med underskrift av behörig firmatecknare. Ta kontakt med Swedbank Babs eller ditt lokala Swedbankkontor så får du en ändringsblankett.

Hur gör jag en kontonummerändring?

Denna information behöver komma in skriftligen med underskrift av behörig firmatecknare. Ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se alternativt ditt lokala bankkontor för att få en ändringsblankett.

Varför tar det 3-5 bankdagar för en retur att komma in på kortkundens konto?

Vid ett köp görs en kontroll hos kortkundens bank att det finns tillräckligt med pengar och en reservation av beloppet görs på kortkundens konto. Köpet går dock först igenom när en insamling gjorts och reservationen görs då om till ett godkänt köp. Det tar med andra ord ungefär 3-5 bankdagar från det att köpet görs i butiken tills att det blir draget från kortkundens konto. Samma förfarande gäller vid retur förutom att ingen kontroll görs mot kortkundens bank.

Hur gör jag vid ett ägarbyte/bolagsändring? 

Du tecknar ett nytt inlösenavtal. Registreringsbevis ska bifogas avtalet. Det gamla Babsnumret kan inte behållas vid ägarbyte. Du kan däremot behålla befintligt Babsnummer vid bolagsändring om det nya bolaget företräds av tidigare styrelsemedlem.

Hur säger jag upp mitt avtal?

Uppsägningen ska vara skriftlig, du kan antingen kontakta ditt bankkontor eller vända dig till babs.kundservice@swedbank.se för att få en blankett att fylla i. Uppsägningstiden för inlösenavtal är 3 månader och gäller från och med inkommen uppsägning. Sista dag för försäljning med kontokort efter din uppsägning uppges i den bekräftelse som skickas via brev.

Terminal

Vad är skillnaden mellan Babs och Babs Paylink?

Babs kortinlösen heter den del inom Swedbank som erbjuder inlösen av korttransaktioner. Babs Paylink är en terminalleverantör som delvis ägs av Swedbank.

Hur gör jag för att få en terminal?

Du vänder dig till en terminalleverantör till exempel Babs Paylink. Du kan även vända dig till ditt lokala Swedbankkontor som hjälper dig att teckna ett avtal.

Jag vill använda en terminal som inte kommer ifrån Babs Paylink, går detta?

Våra kunder kan idag använda ett flertal terminaler som finns på svenska marknaden, för att ta reda på om just din terminal är godkänd av Swedbank Babs behöver du kontakta oss på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Se till att ha information om terminalmodell och varifrån du tänkt skaffa den när ni tar kontakt med oss.

Hur ändrar jag texten på kvittona, till exempel namn och adress? 

Du meddelar ändring av uppgifter direkt till Swedbank Babs. Du kan även vända dig till ditt lokala Swedbankkontor, som kan vidarebefordra uppgifterna till Swedbank Babs.

Vad ska jag göra med alla kvitton som kommer ur terminalen?

De kvitton det står ”Kundens Exemplar” på ska ges till kunden när köpet är genomfört. De kvitton som är butikens exemplar sparas enligt bokföringslagen i 10 år. Swedbank Babs kan komma att begära in kvittounderlag upp till 24 månader efter att kortköpet är genomfört.

Vad är ett dagsavslut och hur gör man det? 

Ett dagsavslut gör man oftast under kvällen för att insamla de köp som gjorts under dagen och skicka iväg de till Swedbank Babs så att vi kan betala ut dem till ert konto. Behöver du hjälp med att göra ett dagsavslut kontaktar du din terminalleverantör.

Min försäljning från igår stämmer inte, hur gör jag? 

Ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Det är viktigt att du har kvar alla kvitton från den aktuella dagen.

Vad betyder ”Fel i dagsavslut” på kvittot?

Ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Det är viktigt att du har kvar alla kvitton från den aktuella dagen.

Jag har problem med min tekniska utrustning/terminal, vart vänder jag mig?

Du behöver i första hand ta kontakt med det företag som du fått terminalen ifrån. Är du osäker på detta så ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se.

Jag har hittat en kassalösning som har en terminal kopplad direkt till kassan, går den att använda mot Swedbank Babs? 

Då det finns ett flertal olika företag på den svenska marknaden som erbjuder en kassakopplad terminal idag så behöver du ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se. Vi behöver följande information för att kunna hjälpa dig:
  • Kassaleverantör
  • Kassatyp
  • Kassaapplikation
  • Version på Kassan
  • Terminaltyp

Om du är osäker på denna information så kontakta din kassaleverantör.

Jag har en kund framför mig och vill göra en extra kontroll för att jag misstänker att kund och kort inte hör ihop. Vad ska jag göra?

 Ta kontakt med Babs Kundservice på 08-411 10 80 och välj knappval 6, ”Kod 10”. Då ställer vi några enkla Ja/Nej-frågor för att säkerställa att kortet är korrekt utfärdat och att kortinnehavaren verkligen är rätt ägare till kortet.

När jag försöker genomföra ett köp får jag upp ”Kortkontroll, ring 08-10 28 10”. Vad innebär detta? 

Kortkontroll är en extra kontroll som kortutgivande bank vill göra innan kortköpet kan godkännas. Ring telefonnumret och följ instruktionerna. Är allt som det ska vara så får du ett kontrollnummer uppläst i telefonen som du behöver knappa in i terminalen för att få köpet godkänt. Ibland kan du bli kopplad till en handläggare hos Babs Kundservice som hjälper dig vidare i ärendet. Det är viktigt att kort och kund är närvarande när köpet görs och att en giltig legitimation (utfärdad i samma land som kortet kommer ifrån) kan uppvisas.

Varför behöver jag spara de kvitton och dagsavslut som kommer ut ur terminalen och de serviceavgiftsaviseringar ni skickar ut till mig? 

Dessa handlingar behöver du spara för att kunna göra din bokföring och de ska sparas på ett säkert sätt så att obehöriga inte kommer åt informationen. Kvittona är din värdehandling på köpet som visar att kunden varit inne och genomfört köpet hos dig. Dagsavsluten visar hur mycket du sålt för under perioden och serviceavgiftsaviseringarna är en redovisning på de avgifter på kortköpet som vi drar från ditt konto.

Vilken beloppsgräns krävs för att kortkunden ska behöva slå in sin PIN-kod vid ett kontaktlöst köp?

Är beloppet över 200 kronor behöver kortkunden slå sin PIN-kod.

Behöver kortkunden aldrig slå sin PIN-kod om köpen alltid är under 200 kronor vid ett kontaktlöst köp?

Kortutgivaren kan styra hur många köp som får vara utan kod innan ett köp måste godkännas med kortkundens PIN-kod.

Hur vet jag vilka kort som fungerar med kontaktlösa betalningar?

Kortet eller betalningsenheten är utrustat med loggan för kontaktlösa betalningar.

Om kortkund har både kontaktlöst och chip, vilket ska kunden välja?

Väljer kortkunden att föra sitt kort mot terminalens NFC-läsare blir det en kontaktlös transaktion, väljer kunden att stoppa ner kortet blir det en chip-transaktion .

Det ska tydligen finnas andra betalningssätt förutom kontaktlösa kort, vilka är det och hur vanligt är det?

Kortutgivaren kan förutom betalkort ge ut klockor, nyckelringar, aktivitetskort, stickers etc. Du kan lita på att betalmedlet är godkänt om terminalen godkänner köpet.

Min kortkund lägger alltid plånboken intill terminalen och genomför ett kontaktlöst köp, är det verkligen ok?

Kortkunden har ett kontaktlöst kort eller annat betalmedel i sin plånbok. Godkänner terminalen köpet är det ett godkänt betalmedel.

Min terminal tar inte emot kontaktlösa betalningar, hur kan jag beställa detta?

Kontakta din terminalleverantör.

Hur vet jag om min terminal tar emot kontaktlösa betalningar?

Kontakta din terminalleverantör.

Internet och telefonorder

Vad är Verified by Visa och Secure Code? (3D Secure)

Det är en teknisk standard som är framtagen av Visa och Mastercard för att kunna identifiera kortkunden via internet.

Vad är Riskreduktion?

När din butik stödjer Verified by Visa och SecureCode erhålls ett visst skydd mot bedrägliga kortköp.

Vad är CVC2, CVV2 och säkerhetskod?

Det är de tre sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är Visas benämning och CVC2 är MasterCards benämning. Ett gemensamt namn som används är Säkerhetskod.

Kan jag ta betalt i andra valutor än SEK?

Med tjänsten multicurrency/flervaluta kan du välja att ta betalt i andra valutor än SEK och även få likviden utbetald i samma valuta.

Vad är en betalväxel? (även kallad PSP, Payment Service Provider)

Det är ett företag som tillhandahåller betalningslösningar för anslutning till våra kortbetalningstjänster. En betalväxel motsvarar en kortterminal i en vanlig butik.

Vilka kort kan jag acceptera i min e-handelsbutik?

Alla Visa och Mastercard kort, samt American Express och Diners men för att acceptera dessa kort så krävs separata avtal med American Express respektive Diners.

Jag vill göra en extra kontroll på ett köp som gjorts i min webbutik innan jag skickar varorna, kan jag genomföra en sådan kontroll?

Om du misstänker att ett kortköp är bedrägligt eller bara vill göra en extra kontroll, om det till exempel är ett väldigt högt belopp, kan du skicka alla uppgifter om köpet till babs.kundservice@swedbank.se . Vi genomför då extra kontroller och lämnar svar senast inom 2 bankdagar.

De uppgifter vi behöver veta om köpet är:

  • Kortkundens namn och adress
  • Datum, tid och belopp för köpet
  • Ditt Babs- eller organisationsnummer.

Jag får inte igenom kortköp på min webbsida, vad behöver jag göra?

Börja alltid med att ta kontakt med din betalväxel som kan se orsaken till felet. Om de inte kan se felet så behöver du ta kontakt med Swedbank Babs på 08-411 10 80 eller babs.kundservice@swedbank.se.

Hur ansluter jag mitt avtal för kortinlösen via telefonorder till betallänk?

Du börjar med att ta kontakt med din betalväxel (PSP) för att verifiera om de tillhandhåller tjänsten. Därefter tar du kontakt med ett Swedbank kontor för att ansluta tjänsten till ditt befintliga avtal.

Mobil/Babs Micro

Finns det någon gräns för hur många kortbetalningar man kan ta emot med Babs Micro?

Nej det finns ingen gräns varken för antal eller belopp på kortbetalningarna.

Kan Babs Micro lånas ut?

Nej, Babs Micro är personlig och får inte lånas ut till annat företag.

För vilka versioner av iPhone och iPad fungerar kortläsaren Babs Micro?

På Babs Paylinks hemsida finner du aktuella versioner som fungerar, babspaylink.se/terminaler/fristaende/babsmicro.

För vilka versioner av Android fungerar kortläsaren Babs Micro?

På Babs Paylinks hemsida finner du aktuella versioner som fungerar, babspaylink.se/terminaler/fristaende/babsmicro.
 

Babs Access

 Vad är Babs Access?

Det är en webbtjänst för dig med kortinlösen via Swedbank Babs. Babs Access ger dig en översikt över dina korttransaktioner, serviceavgifter och elektroniska dokument. Du kan också söka efter enskilda transaktioner eller dokument och även exportera information till Excel.

Vad kostar Babs Access?

Tjänsten är kostnadsfri för dig med kortinlösen via Swedbank Babs.

 Hur ansluter jag mig till Babs Access?

Du behöver fylla i ett tilläggsavtal för att ansluta dig till Babs Access. Om du är kund i Swedbank eller sparbankerna vänder du dig till ditt bankkontor, annars kan du kontakta Babs kundservice på telefon 08-411 10 80.

Hur vet jag att jag blivit ansluten till Babs Access?

När du blivit ansluten till Babs Access får du ett meddelande via e-post och kan då gå in på www.swedbank.se/babsaccess för att logga in.

Hur loggar jag in i Babs Access?

Du kan använda följande inloggningssätt för att logga in i Babs Access:

  • BankID på fil
  • BankID på kort
  • Mobilt BankID
  • Säkerhetsdosa Swedbank och sparbankerna
  • Företagskopplad säkerhetsdosa Swedbank och sparbankerna

Du kan logga in på www.swedbank.se/babsaccess  (eller via www.swedbank.se/babs). Du som är inloggad i Swedbanks internetbank har direktlänk till Babs Access under fliken Ekonomisk översikt.
 

 Kan mina anställda få tillgång till Babs Access?

Du kan ge flera personer på ditt företag möjligheten att använda Babs Access. Detta administreras av dig direkt i Babs Access.

 Hur vet jag när det kommit ett nytt elektroniskt dokument i Babs Access?

När det kommer ett nytt dokument (beställning av köpunderlag eller rättelsebrev) får alla användare ett meddelande per e-post. Serviceavgiftsavierna måste du själv bevaka i Babs Access.

 Kan jag fortfarande få mina dokument per post?

Med Babs Access får du dina dokument elektroniskt vilket är både smidigt och miljövänligt. Om du även vill ha dina dokument per post tillkommer en avgift på 45 kr inkl moms per månad.

EU-regleringen (IFR) 

Vilka förändringar innebär det nya regelverket 2015?

I EU-regelverket finns ökade krav på en mer detaljerad rapportering kring vilka kostnader kortinlösaren har och som ingår i den serviceavgift (inlösenpriset) som du betalar för ditt kortinlösenavtal. Från 10 december 2015 visar vi i Access, på varje korttransaktion, den beräknade serviceavgiften med särredovisning av kortförmedlingsavgiften samt vår kostnad till Visa och Mastercard. Informationen finns tillgänglig i Babs Access via funktionen exportera korttransaktioner till Excel.

Vad innebär den EU-reglering som träder i kraft 9 juni 2016?

Kortförmedlingsavgifterna (interchange fees) och varumärkesavgifterna (scheme fees) som är delar av kortinlösarens kostnader för att hantera korttransaktioner behöver redovisas för säljföretaget, bland annat på kortinlösenavtalet.

Den så kallade Honor all cards regeln (regeln om att alla kort måste accepteras) för kort utgivna inom EU lättas upp.

Vilka förändringar innebär den nya EU-regleringen för mig som kund?

Serviceavgiftsaviseringen och informationen i Babs Access kommer att se något annorlunda ut då nya och förändrade korttyper har skapats för ökad detaljredovisning. Information om dessa hittar du i Babs Access under fliken avtalsuppgifter/villkor och föreskrifter.

Vi inför även förbättringar avseende informationen om kortförmedlings- och varumärkesavgifter som är en del av den avtalade serviceavgiften i ditt kortinlösenavtal. Informationen hittar du i Babs Access under fliken avtalsuppgifter/villkor och föreskrifter.

Det finns nu möjlighet att via ett särskilt tilläggsavtal välja bort acceptans av vissa typer av kort i din butik. Babs kommer dock inte att tekniskt kunna kontrollera om du valt bort en viss typ av kort, du måste själv hålla reda på vilka kort du accepterar eller inte.

I samband med att de nya delarna i regelverket träder i kraft kommer även Allmänna Villkor för kortinlösenavtal att uppdateras. Ny version blir tillgänglig i Babs Access och på swedbank.se/babs.

Hur får jag som kund information om de nya kortförmedlingsavgifterna?

Information till dig finns i BabsInfo december 2015 samt i juni 2016.Om du har Babs Access kommer du även att se en viss information på Babs Access inloggningssida www.swedbank.se/babsaccess gällande den utökade transaktionsredovisningen som presenteras i Babs Access.

Vad kan jag att se i min rapport, jämfört med tidigare?

I den utökade transaktionsredovisningen, som du kan ta fram i Babs Access, kommer ny information presenteras:

  • Korttyp - Samma som du kan finna på din månadsavisering
  • Pris per korttransaktion - Det pris du har avtalat på ditt kortinlösenavtal
  • + % på köpesumman - Det pris du har avtalat på ditt kortinlösenavtal
  • Serviceavgift - Preliminärt uträknad serviceavgift för kortköpet. Den fastställda avgiften redovisas som tidigare på din månadsavisering
  • Varav Interchange - Den kalkylerade kortförmedlingsavgiften som Babs betalar till den kortutgivande banken för kortköpet
  • Interchange fast belopp - Fast pris på kortförmedlingsavgiften (Interchange)
  • Interchange i % - Pris i % på kortförmedlingsavgiften (Interchange)
  • Varav avgift till Visa/MasterCard - Den avgift Babs betalar till Visa/MasterCard för korttransaktionen

Hur får jag information om den nya rapporteringen?

Information till dig finns i BabsInfo december 2015 samt i juni 2016. Du som har Babs Access får viss information på Babs Access inloggningssida www.swedbank.se/babsaccess. Mer detaljerad information gällande transaktionsredovisningen kan du finna i Babs Access handbok. Om du inte har Babs Access får du ingen utökad transaktionsinformation. Om du ansluter sig till Babs Access kan du ta del av denna utökande transaktionsinformation dagen efter anslutning till Babs Access.

Hur kommer jag som inte är ansluten till Babs Access att få information?

Information finns i BabsInfo december 2015 samt i juni 2016. Om du inte har Babs Access får du ingen utökad transaktionsredovisning. När du ansluter dig till Babs Access kan du ta del av denna utökande transaktionsredovisningen dagen efter anslutning till Babs Access. 

Kan jag få den nya informationen per korttransaktion på papper istället?

Nej, det är inte möjligt. Av miljöskäl, kostnadsskäl samt praktiska skäl så använder vi endast digitala kanaler för distribution av detta.

Den redovisade serviceavgiften per korttransaktion i Access stämmer inte överens med månadsaviseringen jag har fått, hur kommer det sig?

Den serviceavgift som presenteras i samband med korttransaktionen är en preliminärt uträknad serviceavgift av informationskaraktär. Fram till månadsaviseringen sker, kan det hända diverse saker som påverkar uträkningen så som till exempel returer, återdebiteringar eller att kortutgivaren ändrar parametrar gällande kortet. Månadsaviseringen är det verkliga beloppet baserat på alla inlösta korttransaktioner som du betalar serviceavgift för.

Jag accepterar eller har utbetalning i annan valuta än SEK, hur blir det då?

Alla kostnader som Babs har redovisas i försäljningsvalutan oberoende av utbetalningsvaluta. Kursen specificeras inte utan den får man fram genom egen beräkning.

Hur kommer det sig att det är olika många decimaler i de olika cellerna i Excel?

Beroende på hur det beräknade priset har räknats fram kan det bli olika antal decimaler i de olika cellerna. Du kan få en lättare översikt i kolumnen genom att formatera talen i Excel så att det blir lika många decimaler. En instruktion på hur du gör detta finns i Handboken för Babs Access under hjälp.

Vad är begränsad kortacceptans?

Säljföretag kan välja bort vissa korttyper för Visa- och Mastercardkort utgivna inom EU som de inte vill acceptera som betalning med anledning av kostnaden (serviceavgiften). 

Hur skaffar men begränsad kortacceptans?

Kontakta Babs Kundservice för att få tillgång till en blankettför Tilläggsavtal begränsad kortacceptans. 

Varför tillhandahåller inte Babs en teknisk lösning för att kontrollera begränsad kortacceptans?

Tekniska specifikationer för hur kortutgivare ska förändra innehållet i kortens chip och design har nyligen distribuerats till kortutgivare och kortinlösare. Det finns för närvarande inga utgivna kort som innehåller den information som Babs behöver för att kunna implementera en teknisk lösning för begränsad kortacceptans och det kommer ta flera år innan utgivna kort har den information som behövs. En teknisk lösning för begränsad kortacceptans kräver stora tekniska förändringar som bland annat innebär utbyte av programvaran i din betalterminal.

När kommer det finnas en teknisk lösning gällande kontroll av begränsad kortacceptans?

Babs har inte beslutat om implementation av en teknisk lösning utan avvaktar marknadsefterfrågan avseende begränsad kortacceptans. Om Babs beslutar om teknisk lösning så kommer den finnas tillgänglig tidigast under år 2017.

Hur skiljer jag ut olika typer av kort och kortutgivarland?

Genom att fråga kortkunden och om möjligt be att få titta på kortet. I förekommande fall är information om typen av kort (debit/kredit/förbetalt/commercial) tryckt på plastbrickan.

Hur ändrar jag mitt befintliga kortinlösenavtal till ett avtal med begränsad kortacceptans?

Genom att teckna särskilt tilläggsavtal. 

Jag har ändrat mig, hur ändrar jag mitt avtal med begränsad kortacceptans tillbaka till ett avtal som löser in alla kort?

Genom att meddela Babs om att Tilläggsavtal om begränsad kortacceptans ska upphöra.

Hur får jag klistermärken till min butik som visar begränsad kortacceptans?

Genom att teckna särskilt tilläggsavtal så erhåller du klistermärken från Babs. Om du behöver flera klistermärken så kan du kontakta Babs kundservice på telefon 08-411 10 80. 

Stäng Skriv ut