Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor.

Ställ din fråga här

Vi svarar på dina frågor

Öppet alla dagar dygnet runt

Kontakta oss på Facebook

Kundcenter Privat

0771-22 11 22

Kundcenter Företag

0771-33 44 33

Spärrservice

08-411 10 11

Mobilt BankID

Mobilt BankID

Mobilt BankID

Logga in överallt och sköt alla företagets ärenden med Mobilt BankID. Tryggt och enkelt. Mobilt BankID är förvalt vid inloggning i mobilbanken företag.

Se filmen om

Mobilt BankID

1. Ladda ner

Ladda ned

Ladda ner BankID säkerhetsapp för

iPhone (AppStore)

Android (Google Play)

2. Anslut dig till Mobilt BankID

Öppna appen

Anslut dig i internetbanken privat eller på ditt bankkontor.

3. Logga in

Logga in

Säkerhetskoden använder du i mobil- och internet- banken, med Swish och många andra tjänster hos myndigheter och företag.

Stäng
 

Mobilt BankID för företag

Stäng

Fördelar med Mobilt BankID

Med Mobilt BankID får du tillgång till alla tjänster i internet- och mobilbanken. När du beställer Mobilt BankID får du ett kodkort hemskickat. För att lägga till nya betalnings- och överföringsmottagare aktiverar du Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av kodkortet. Mobilt BankID funkar även som din digitala namnteckning hos flera myndigheter och företag.

Vill du veta mer om alla fördelar? Bläddra vidare!

Mobilt BankID är det enda du behöver

Mobilt BankID är det enda du behöver för att använda både mobil- och internetbanken. Logga in och sköt alla dina ärenden, som att göra överföringar, betala räkningar, och godkänna direktbetalningar.

Ännu bättre med nya kodkortet

Aktivera Mobilt BankID med kodkort, skippa dosan och sköt dina ärenden överallt. Du behöver bara aktivera ditt Mobilt BankID en gång. Sedan kan du använda alla tjänster, som att lägga till nya betalningsmottagare i mobil- och internetbanken.

Du som skaffar Mobilt BankID för första gången, får automatiskt ett kodkort. Du som redan har Mobilt BankID kan enkelt beställa ett kodkort i internetbanken under Tillval - BankID. Läs mer om hur du beställer och aktiverar det längre ner.

Identifiera dig hos myndigheter och företag

Deklarera smidigt och få hjälp med att starta eller driva företag. Mobilt BankID är ett sätt att identifiera dig och sköta dina ärenden hos olika myndigheter och företag.

Pris

Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken. Eventuella avgifter för datatrafik vid användning av tjänsten betalas till mobiloperatören.

 

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

  • Använd i mobil- och internetbanken

  • Beställ kodkort och aktivera Mobilt BankID

  • Identifiera dig hos myndigheter och företag

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

    Ja, Mobilt BankID är en säker ID-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta.*

  2. 2

    Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

    Kodkort till Mobilt BankID använder du för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och mobilbanken, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

  3. 3

    Hur beställer jag ett kodkort?

    Logga in i internetbanken och gå till sidan Kodkort till Mobilt BankID som du finner under menyvalet Tillval och tryck på Beställ. Du kan även beställa ett kodkort i mobilbanken under Inställningar/Hantera tjänster/Hantera Mobilt BankID/Hantera kodkort. När du beställer ett Mobilt BankID för första gången får du ett kodkort hemskickat automatiskt. Kodkort till Mobilt BankID går även att beställa via ett bankkontor.

  4. 4

    Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

    Du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av engångskoderna på ditt kodkort. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID och gå till sidan BankID som du finner under menyvalet Tillval och följ instruktionerna. För att aktivera i mobilbanken loggar du in med Mobilt BankID och gå till Inställningar – Hantera tjänster och följer instruktionerna för att aktivera. I iPad-appen aktiverar du på startsidan under Hantera tjänster. Det går även att aktivera på bankkontor eller via 0771-22 11 22.

  5. 5

    Varför får jag ett felmeddelande när jag väljer Mobilt BankID eller personlig kod vid inloggningen?

    Om du har företagskopplad dosa som ID-metod, saknar du avtalet för Mobilt BankID och/eller personlig kod. Därför får du ett felmeddelande och du behöver ändra din ID-metod till att kunna använda alla typer av ID-metoder. Om man har företagskopplad dosa är den oftast upplagd som den enda tillåtna ID-metoden för företaget. Om du är enskild näringsidkare vänligen kontakta Kundcenter Företag på 0771-33 44 33 så kan de hjälpa till att ändra din ID-metod. Tillhör du ett aktiebolag, vänligen kontakta ditt bankkontor.

  6. 6

    Kan jag ha flera Mobilt BankID?

    För närvarande kan du ha tre stycken Mobilt BankID, till exempel i din smartphone och surfplatta.

Behöver du hjälp att komma igång?
Ring oss på 0771-97 75 12

Vi hjälper dig att komma igång med Mobilt BankID.

För teknisk hjälp, ring BankID support på 010-49 49 188. Spärrning av Mobilt BankID gör du själv i internetbanken, eller via Digital Support 0771-97 75 12. Du är även välkommen in på ett bankkontor. Ta med din säkerhetsdosa så hjälper vi dig.

Appen företag

Appen privat

Mobilbanken iPad

BankID kort och fil

Stäng Skriv ut