Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Bedrägerier

Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för alla tjänster. För att den totala säkerheten ska bli god krävs det dock att även du som kund hjälper till och skyddar dina uppgifter.

Ta för vana att alltid hantera personliga uppgifter med försiktighet. Bedragare som kommer över exempelvis PIN-koder, kortnummer, dosan, koder som genereras från dosan eller BankID kan försöka använda dessa uppgifter för att uppträda i ditt namn och på så sätt komma åt dina tillgångar.

Skydda dig mot bedragare

  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom det kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder via Facebook och andra sociala medier.
  • Banken ber dig aldrig att via e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.
  • Alla koder från dosan är personliga och kan INTE användas av någon annan.
  • Lämna aldrig ut personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor.
  • Lämna aldrig ut personliga koder via telefon/mail/chatt (även om personen ifråga påstår sig ringa från banken eller från polisen)
  • Skriv inte ned eller förvara din PIN-kod tillsammans med kortet eller dosan.
  • Svara inte på konstiga frågor per telefon från okända personer.
  • Svara aldrig på skräpmail, phishing, nigeriabrev, falska vinstvarningar, falska virusvarningar eller liknande.
  • Var försiktig när du lämnar kortet för betalning i en osäker miljö som du inte har kontroll över.

Stäng Skriv ut