Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Vanliga frågor och svar om mobilbanken

Man pratar i telefon

Kom igång

Logga in

Mobilt BankID

Utgiftskollen


Vilka konton och kort ska jag ha kopplade till Utgiftskollen?
Jag och min respektive har gemensam ekonomi. Hur fungerar det i Utgiftskollen?
Vad händer med kategoriseringen om jag kopplar bort ett konto och kopplar på det igen?
Hur fungerar kategoriseringen?
Hur hanteras överföringar mellan mina konton som är kopplade till Utgiftskollen?
Hur hanteras överföringar mellan mina konton?
Vad har jag för användning av etiketterna?
Vad innebär det att jag kan dela en transaktion?
Vad innebär det att jag kan exkludera en transaktion?
Vad är en okategoriserad transaktion?
Jag vill inte se kategoriseringen på mitt konto, men fortfarande kunna gå in i Utgiftskollen och se mina samlade utgifter. Hur gör jag?
Jag vill inte längre använda Utgiftskollen. Hur gör jag?
Kan jag koppla mina betal- och kreditkort till Utgiftskollen?
Jag vill koppla ett konto till Utgiftskollen. Hur gör jag?
Vilka konton är kopplade till Utgiftskollen?
Jag vill börja använda Utgiftskollen. Hur kommer jag igång?
Kategoriseringen stämmer inte. Hur gör jag då?
Hur fungerar Kvar att använda?
Hur räknar jag med mina betalningar via autogiro?
Hur vet jag vilket startdatum jag ska ha för min Budgetmånad?
Varför blir mina stående överföringar inte kategoriserade?
Vad händer med kategoriseringen om jag flyttar kontot till min företagssida?
Kan jag skapa en egen Utgiftskategori?
Vad räknas med/inte med i Kvar att använda?
Betalningarna via autogiro i kvar att använda stämmer inte. Vad är fel?
Vad händer med kategoriseringen om jag byter telefon och/eller installerar om appen?
Siffran över inkomster i diagrammet ”Inkomster och utgifter” stämmer inte med vad jag tjänar? Vad är fel?
Hur vet jag vilket startdatum jag ska ha för min Budgetmånad?

Mobilbanken ung

Betalningar

Betal-och kreditkort

Ladda och köpa

Hur kommer jag igång med ladda kontantkortstjänsten i appen?
Hur laddar jag kontantkort?
Var köper jag koder till Spotify?
Vart vänder jag mig om jag har frågor om mitt köp av Spotify Premium-kod?
Jag har köpt en kod, var hittar jag den någonstans?
Jag ångrar mitt köp av Spotify Premium-kod. Vart vänder jag mig?
Jag vet inte om jag ska använda koden själv eller ge bort den. Hur ska jag göra?
Hur länge är koden giltig?
Hur mycket kan jag Ladda och köpa för under en 30-dagarsperiod?
Vad kostar det att vara ansluten till Ladda och köpa?
Behöver jag avsluta Ladda och köpa om jag inte använder tjänsten längre?
Vad är bankens ansvar när man köper kod inom Ladda och köpa?

Kort på kort

Fonder


 Kom igång

Hur skaffar jag appen?

Du kan skaffa appen på följande sätt:
  • Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
  • Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.

Vad behöver jag för att börja använda appen? 

Appen finns för iPhone- och Androidmobiler samt för iPad. Du behöver ladda ner Swedbanks app till din mobiltelefon. Det gör du via App Store om du har en iPhone, eller via Google Play om du har en Android.
Logga in i mobilbanken med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. För att kunna betala räkningar i appen och göra överföringar till andras konton, behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning i internetbanken.

Kostar appen något?

Appen är i grunden kostnadsfri, men för att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton krävs att du har tjänsten internetbetalning i internetbanken. Det kostar 175 kronor per år. I kunderbjudandet Nyckelkund, Nyckelkund Mer och Premium ingår tjänsten internetbetalning.

Vem kan använda appen?

Du behöver vara privatperson och ha fyllt 18 år för att använda appen.
För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i appen behöver du ha tjänsten internetbetalning.

Hur gör jag om jag behöver hjälp?

Digital Support kan hjälpa dig med frågor kring appen.
Ring 0771 – 97 75 12, alla dagar mellan 07.00 och 23.00.

Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?

För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 6.0 eller senare i iPhone och version 2.2 eller senare i Android. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare. Med ett äldre operativsystem går det inte att installera appen i mobilen. Du kan själv uppdatera till ett senare och säkrare operativsystem genom att ansluta mobiltelefonen till datorn med datorsladden (USB) som tillhör telefonen. Normalt startar uppdateringen direkt, följ då instruktionerna som visas i datorn.

Krav för appen:

iPhone: iOS version 6.0 eller senare.
Android: Android version 2.2 eller senare. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare.

För att se vad du har för version av operativsystem:

För iPhone: välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 6.0.
För Android: Det kan skilja från telefon till telefon hur man ser vilken version av operativsystemet man har i sin Android-mobil. Vanligtvis går det att kolla så här: välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 2.2.

Kan man ladda ner appen för iPad till en smartphone istället för till en iPad?

Appen för iPad är en så kallad universalapp. Det innebär att det är samma app som laddas ner till iPhone och iPad. Den känner av om du har laddat ner den till en iPhone eller iPad och visas olika beroende på vilken enhet du använder. Utseendet som appen har när man öppnar den i en iPad går alltså bara att se i en iPad.

Måste man ha en smartphone för att kunna använda appen?

Appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler samt för iPad.

Jag är kund i en sparbank, kan jag använda appen?

Ja, genom att ladda ner Sparbanken-appen kommer du åt ditt engagemang och kan använda appen. Som sparbankskund kan du inte använda Swedbanks app utan istället laddar du ner Sparbanken-appen.
Gå in på App Store eller Google Play och ladda ner Sparbanken-appen. Vi rekommenderar att du först tar bort den gamla mobilbanksappen innan du installerar den nya. När du öppnar upp appen för första gången väljer du vilken sparbank du tillhör.

Jag är kund både i Swedbank och i en Sparbank, behöver jag ladda ner två olika appar?

Ja, du behöver både ladda ner båda apparna. Sedan kan du använda Swedbanks app för att komma åt ditt engagemang i Swedbank och Sparbanken-appen för att komma åt ditt engagemang i en Sparbank.

Vilka modeller fungerar den senaste versionen av iOS-appen på?

iPhone3GS, iPhone4, iPhone5
iPod Touch - tredje, fjärde och femte generationen
iPad – alla versioner

Vilka versioner av iOS fungerar mobilbanken med?

För att mobilbanken ska fungera behöver du ha ett operativsystem av version 5.0 eller högre installerat på din iPhone eller läsplatta.

Jag har enskild firma och ser bara mitt privata engagemang iPad-appen, kan jag göra något för att se mitt/mina företagskonton?

Appen för iPad är för dig som privatperson. Har du internetbanken företag och valt att dela upp dina konton mellan företagsprofilen och privatprofilen kommer appen för iPad bara att kunna visa de konton som du har lagt in i din privata profil. Du kan själv ändra vilka konton du vill visa i din privata respektive företagsprofil i din internetbank.

Upp

Logga in

Vilka inloggningssätt finns för appen?

  • Mobilt BankID – möjliggör att betala räkningar och göra överföringar till registrerade mottagare. Har du aktiverat Mobilt BankID för utökad användning kan du även lägga till nya mottagare.
  • Säkerhetsdosa – möjliggör att betala räkningar, lägga upp nya mottagare och göra överföringar till andras konton.

Upp

Mobilt BankID

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Du skaffar Mobilt BankID genom dessa tre steg:

  1. Ladda ned BankID säkerhetsapp i AppStore eller Google Play
  2. Beställa Mobilt BankID i mobilbanken (Inställningar - Hantera tjänster), internetbanken eller på bankkontoret
  3. Skapa ett lösenord som du använder sen när du loggar in

Observera att du måste ha uppdaterat mobilbanksappen i AppStore eller Google Play för att kunna logga in med Mobilt BankID. Mobilt BankID kan du ladda ner till iPhone, iPad, iPod Touch samt Android

Jag har skaffat en ny smartphone. Kan jag flytta över mitt Mobilt BankID till den?

Nej, det går av säkerhetsskäl inte att flytta ett Mobilt BankID men har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone så kan du använda den alternativt din säkerhetsdosa för hämta ett nytt Mobilt BankID i mobilbanken.

Gör så här:

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone.
  2. Beställ Mobilt BankID i mobilbanken under Inställningar – Hantera tjänster. Godkänn med ditt gamla Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
  3. Starta BankID säkerhetsapp och välj en säkerhetskod som du använder tillsammans med Mobilt BankID. Du behöver aktiveringskoden som du får i steg 2.

Hur ansluter jag Mobilt BankID till mitt barn?

Båda föräldrarna eller samtliga vårdnadshavare behöver godkänna att barnet får Mobilt BankID. Det räcker med att en förmyndare kommer in på kontoret med och intygar med muntlig fullmakt (en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens) eller med skriftlig fullmakt.

Upp

Utgiftskollen

Vilka konton och kort ska jag ha kopplade till Utgiftskollen?

Koppla de konton och kort som du använder för dina vardagliga utgifter. Då får du ut det mesta av Utgiftskollen.

Jag och min respektive har gemensam ekonomi. Hur fungerar det i Utgiftskollen?

Gemensamma konton kan kopplas till Utgiftskollen. Transaktionen kategoriseras individuellt, vilket innebär att transaktionen bara kategoriseras i Utgiftskollen hos den av er som genomför transaktionen.

Vad händer med kategoriseringen om jag kopplar bort ett konto och kopplar på det igen?

Om du aktivt har kategoriserat om och skapat regler för hur specifika transaktioner ska kategoriseras, så finns de kvar. Men enstaka omkategoriseringar försvinner.

Hur fungerar kategoriseringen?

Kategoriseringen sker i hög grad automatiskt. Men vissa transaktioner behöver du kategorisera själv, då Utgiftskollen inte vet vilken kategori som är mest lämplig. Dessa transaktioner hittar du genom att klicka på frågetecknet under Utgiftshistorik.

Hur hanteras överföringar mellan mina konton som är kopplade till Utgiftskollen?

Överföringar mellan konton och kort i Utgiftskollen exkluderas och räknas därmed inte som utgifter eller inkomster. Sådana överföringar får en ikon med två pilar och går inte att kategorisera om.

Hur hanteras överföringar mellan mina konton?

Överföringar från konton i Utgiftskollen till dina konton som inte är kopplade till Utgiftskollen, kategoriseras i standardinställningen som Sparande/insättningar. Under Inställningar, Hantera egna överföringar, kan du välja att exkludera alla överföringar till och från konton kopplade till Utgiftskollen. Det kan vara ett bra alternativ om du gör många överföringar mellan dina konton som inte avser sparande.

Vad har jag för användning av etiketterna?

Du kan välja att gruppera transaktioner som hör till speciella händelser eller aktiviteter, exempelvis semester, bröllop eller julklappar.

Vad innebär det att jag kan dela en transaktion?

Du kan dela en transaktion i upp till tre kategorier om det totala beloppet avser olika slags inköp (exempelvis i ett varuhus, om du handlar såväl kläder som heminredning och mat). Transaktionen blir inte delad i din transaktionslista, däremot framgår delningen i diagram samt i ikonen i din transaktionslista.

Vad innebär det att jag kan exkludera en transaktion?

Om du har en transaktion som gör att din Utgiftshistorik blir missvisande, kan du välja att exkludera den (exempelvis om du har gjort ett utlägg för en annan person eller i ditt arbete). En exkluderad transaktion räknas inte med i Utgiftskollen, däremot finns den naturligtvis kvar i transaktionshistoriken.

Vad är en okategoriserad transaktion?

Kategoriseringen sker i hög grad automatiskt. Men vissa transaktioner behöver du kategorisera själv, då Utgiftskollen inte vet vilken kategori som är mest lämplig. Okategoriserade transaktioner hittar du genom att klicka på frågetecknet under Utgiftshistorik.

Jag vill inte se kategoriseringen på mitt konto, men fortfarande kunna gå in i Utgiftskollen och se mina samlade utgifter. Hur gör jag?

Under kugghjulet på din kontoöversikt, kan du välja att dölja kategorivisningen utan att koppla bort kontot från Utgiftskollen.

Jag vill inte längre använda Utgiftskollen. Hur gör jag?

Gå antingen in under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller på respektive kontoöversikt och koppla bort alla konton. Menyvalet Utgiftskollen kommer finnas kvar, om du i framtiden vill börja använda tjänsten igen.

Kan jag koppla mina betal- och kreditkort till Utgiftskollen?

Ja, du kan koppla dina betal- och kreditkort . Gå antingen in under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller i respektive kortöversikt och koppla kortet.

Jag vill koppla ett konto till Utgiftskollen. Hur gör jag?

Gå antingen in under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller på respektive kontoöversikt och koppla det konto du vill få med i Utgiftskollen.

Vilka konton är kopplade till Utgiftskollen?

När du aktiverar Utgiftskollen kopplas dina transaktionskonton automatiskt. Du kan välja att lägga till eller ta bort konton under Inställningar (kugghjulet) och Kopplade konton.

Jag vill börja använda Utgiftskollen. Hur kommer jag igång?

Det enda du behöver göra är att aktivera Utgiftskollen första gången du loggar in i appen. Har du valt alternativet "inte just nu"? Då kan du i efterhand aktivera tjänsten genom att koppla de konton du använder för din vardagsekonomi. Det gör du under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller på kontoöversikten för respektive konto.

Kategoriseringen stämmer inte. Hur gör jag då?

Transaktioner som du upplever har kategoriserats på ett felaktigt sätt, kan du själv kategorisera om. Du kan antingen välja någon av de befintliga kategorierna eller skapa en egen underkategori. Vid omkategoriseringen får du frågan om du vill skapa en regel, så att tidigare och kommande betalningar till samma mottagare kategoriseras på samma sätt. Om du väljer att inte svara "ja" på frågan, så skapas ingen regel.

Hur fungerar Kvar att använda?

Vi har tagit det samlade saldot på dina konton som är kopplade till Utgiftskollen. Sedan har vi räknat bort alla kommande betalningar och överföringar som banken känner till. Kvar att använda visar summan du har kvar att använda under den budgetmånad du har valt.

Hur räknar jag med mina betalningar via autogiro?

Betalningar via autogiro dras av mottagaren och går därför inte att förutse. Det görs därför en beräkning på dina historiska betalningar via autogiro för att räkna ut belopp och periodicitet på kommande betalningar via autogiro. Beräkningen är ett förslag och kan behöva justeras av dig. Eventuella justeringar påverkar enbart beräkningarna i Kvar att använda, inte dina faktiska betalningar via autogiro.

Hur vet jag vilket startdatum jag ska ha för min Budgetmånad?

Du kan själv välja startdatum för din Budgetmånad. Du kan exempelvis välja kalendermånad (startdatum den 1:a) eller lönemånad (startdatum vanligtvis den 25:e). Observera att inställningen bara gäller för Kvar att använda och inte för din Utgiftshistorik.

Varför blir mina stående överföringar inte kategoriserade?

Stående överföringar kategoriseras inte och blir inte exkluderade om de är mellan dina egna konton. Detta är något vi planerar att åtgärda framöver.

Vad händer med kategoriseringen om jag flyttar kontot till min företagssida?

Om du aktivt har kategoriserat om och skapat regler för hur specifika transaktioner ska kategoriseras, så finns dessa regler kvar om du väljer att lägga tillbaka kontot på din privatdel. Men enstaka omkategoriseringar försvinner.

Kan jag skapa en egen Utgiftskategori?

Ja, självklart kan du skapa egna underkategorier för att anpassa Utgiftskollen till din ekonomi. Underkategorier kan du även ändra namn på samt ta bort. Däremot kan du inte skapa en egen huvudkategori i Utgiftskollen.

Vad räknas med/inte med i Kvar att använda?

Kommande betalningar som räknas med:

  • BG/PG-betalningar
  • Överföringar
  • Lånebetalningar
  • Skyddade belopp

Kommande betalningar som inte räknas med:

  • Internationella betalningar
  • Överföringar, betalningar och autogiro från gemensamma konton där transaktionen är upplagd i den andres internetbank.


Betalningarna via autogiro i kvar att använda stämmer inte. Vad är fel?

Betalningar via autogiro dras av mottagaren och går därför inte att förutse. Det görs därför en beräkning på dina historiska betalningar via autogiro för att räkna ut belopp och periodicitet på kommande betalningar via autogiro. Om du har flera betalningar via autogiro till samma mottagare räknas de ihop som en betalning och du kan därför behöva justera belopp och/eller betalningsintervall för den mottagaren.

Vad händer med kategoriseringen om jag byter telefon och/eller installerar om appen?

Kategoriseringen är kopplade till ditt engagemang och dina konton, därför är din kategorisering och egna utgiftskategorier sparade om du skulle byta telefon och installera om appen.

Siffran över inkomster i diagrammet ”Inkomster och utgifter” stämmer inte med vad jag tjänar? Vad är fel?

Diagrammet inkomster och utgifter visar alla insättningar på de konton som är kopplade till utgiftskollen (till ex. överföringar till dig och swish betalningar till dig) så därav blir de årliga beloppen väldigt stora många gånger. Så vyn visar snarare in- och utflöde över året än din årliga löneinkomst. Även egna överföringar från konton som inte är kopplade till Utgiftskollen räknas som insättningar/ inkomster. Det finns dock en inställningen under kugghjulet som heter ”hantera egna överföringar”, om man där väljer att ”exkludera överföringar till alla egna konton” så räknar den bort alla egna överföringar mellan dina egna konton, då blir beloppen för inkomster och utgifter i Utgiftskollen ofta betydligt lägre.

Hur vet jag vilket startdatum jag ska ha för min Budgetmånad?

Du kan själv välja startdatum för din Budgetmånad. Du kan exempelvis välja kalendermånad (startdatum den 1:a) eller lönemånad (startdatum vanligtvis den 25:e). Observera att inställningen gäller för alla grafer.

Upp

Mobilbanken ung

Hur ansluter jag mitt barn till Mobilbanken ung?

För att använda Mobilbanken ung behöver du ansluta avtal till Internetbanken ung. Gå in under Inställningar – Mobilbanken ung, här i appen och följ instruktionerna. För att anslutningen ska fungera behöver du och ditt barn vara kunder i samma bank, Swedbank eller samma Sparbank.

Jag lyckas inte hämta uppgifter på mitt barn, vad är det för fel?

Ditt barn behöver ha ett giltigt konto för att kunna ansluta till Internetbanken ung. Ring 0771-22 11 22 eller besök ett bankkontor så hjälper vi dig.

Vilka fler mobila tjänster kan jag ansluta åt mitt barn?

De tjänster som kan anslutas är Mobilt SäkerhetsID, Swish, Kort på kort och Ladda kontantkort.

Hur ansluter jag Mobilt SäkerhetsID till mitt barn?

Gör så här

  1. Gå in under Inställningar – Mobilbanken Ung, här i appen.
  2. Välj Beställ ett nytt Mobilt SäkerhetsID.
  3. Läs igenom villkor och avtal och gå vidare och godkänn med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Anteckna aktiveringskoden som visas som behövs för att aktivera Mobilt SäkerhetsID i ditt barns smartphone.
  4. Ditt barn behöver ladda ner BankID säkerhetsapp i sin smartphone.
  5. I BankID säkerhetsapp anges den säkerhetskodkod som nyss har skapats.
  6. Sedan väljer ditt barn en säkerhetskod som används tillsammans med Mobilt SäkerhetsID.
  7. När aktiveringen är klart får du en bekräftelse i din Mobilbank

Hur avslutar jag mobila tjänster åt mitt barn?

Du kan närsomhelst avsluta tjänsterna. Gå in under Inställningar – Mobilbanken ung och välj den tjänst du vill avsluta.

Upp

Betalningar

Kan jag betala räkningar och e-fakturor i appen?

Ja, du kan betala räkningar och e-fakturor direkt i appen.

Varför är inte OSC-skannern tillgänglig även fast jag har en mobilkamera?

Kameran behöver ha autofokus för att OCR-skanner ska vara tillgänglig och fungera i appen.

Hur gör jag för att arkivera en e-faktura?

För att arkivera en e-faktura trycker du på knappen Arkivera som visas på sidan Ny betalning. Dina e-fakturor arkiveras i 18 månader, lika länge som i internetbanken.

Upp

Betal-och kreditkort

Hur spärrar jag mitt kort?

Ring 08 - 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt. Ringer du från utlandet är numret +46 8 411 10 11.

Var ser jag vad jag har för tillgängligt belopp på mitt kreditkort?

Du ser hur mycket du har tillgängligt på ditt kreditkort under ekonomisk översikt genom att expandera menyraden för Betal- och kreditkort.

Vad menas med utnyttjad kredit?

Utnyttjad kredit är det totala belopp du har utnyttjat på ditt kreditkort (exklusive skyddade belopp). Har du betalat in mer än beviljad köp och kreditgräns visas utnyttjad kredit som ett positivt belopp.

Vad menas med skyddade belopp?

Skyddade belopp är transaktioner gjorda med kortet men som ännu inte hunnit bli bokförda.

Vad menas med tillgängligt belopp?

Tillgängligt belopp är det du har kvar att utnyttja på ditt betal- och kreditkort där bokförda transaktioner och skyddade belopp är avräknade.


Hur gör jag om jag har frågor gällande min faktura?

Ring 0771 - 48 00 40 för frågor gällande transaktioner eller faktura. Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.

Vad innebär det att mitt kort visas som helt dolt?

Om ditt kortnummer är helt dolt så innebär det att du inte har något kort som är aktivt. För vidare hjälp ring kortservice på telefonnummer 0771- 48 00 40.Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.


Hur ser jag transaktionerna på mitt Visa Business Card?

För Visa Business Card finns en egen app (VBC) för nedladdning på App Store och Google Play. Med appen får du snabbt och enkelt reda på aktuellt saldo, senaste fakturorna och dina genomförda transaktioner.

Upp

Ladda och köpa

Hur kommer jag igång med ladda kontantkortstjänsten i appen?

Du måste först aktivera tjänsten via internetbanken, via 0771-22 11 22 eller bankkontor.

Hur laddar jag kontantkort?

Logga in mobilbanken och klicka på ikonen Ladda och köpa. Klicka på ladda kontantkort. Välj vilket konto du vill ta ut pengar ifrån. Ange det mobilnummer du vill ladda alternativt väljer du en mottagare från din lista med sparade mottagare. Välj operatör och belopp och klicka sedan på Fortsätt. Kontrollera att uppgifterna stämmer. Bekräfta genom att klicka på Godkänn.

Var köper jag koder till Spotify?

Under ikonen Ladda och köpa, kan du både ladda kontantkort och köpa presentkort och koder till Spotify.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om mitt köp av Spotify Premium-kod?

Gäller din fråga betalningen, till exempel att pengarna inte har dragits från ditt konto, ring Digital Support på 0771-97 75 12.
Gäller din fråga koden som du har köpt, vänd dig direkt till Spotify.

Jag har köpt en kod, var hittar jag den någonstans?

Du hittar dina koder under Tidigare köp.

Jag ångrar mitt köp av Spotify Premium-kod. Vart vänder jag mig?

Du vänder dig till Spotify och har rätt att ångra ditt köp enligt Distanshandelslagen. Information om hur du kontaktar Spotify hittar du på https://www.spotify.com/se/about-us/contact/

Jag vet inte om jag ska använda koden själv eller ge bort den. Hur ska jag göra?

Om du är osäker, välj att ge bort koden. Då kan du alltid skicka den till dig själv efter genomfört köp.

Hur länge är koden giltig?

Koden måste aktiveras inom 12 månader från inköpsdagen.

Hur mycket kan jag Ladda och köpa för under en 30-dagarsperiod?

Du kan ladda kontantkort för max 2 500 kronor och du kan köpa övriga presentkort och koder för max 5 000 kronor under en 30-dagarsperiod.

Vad kostar det att vara ansluten till Ladda och köpa?

Det kostar ingenting att använda tjänsten.

Behöver jag avsluta Ladda och köpa om jag inte använder tjänsten längre?

Nej, det behöver du inte.

Vad är bankens ansvar när man köper kod inom Ladda och köpa?

Banken ansvarar endast för att betalningen genomförs samt bekräftar köpet direkt i mobilbanken. För övriga frågor vänder du dig till Spotify.

Upp

Kort på kort

Vad är Kort på kort?

Kort på kort är en tjänst som innebär att du kan designa ditt eget bankkort. Du väljer själv vilken bild kortet ska ha.

Till vilka kort kan jag ansöka om Kort på kort?

För att ansöka om Kort på kort måste du ha ett Bankkort MasterCard, Bankkort Visa, Bankkort Visa 2, Bankkort Visa Mer, Bankkort Visa Ung eller Bankkort Maestro.

Om jag får ett nytt kort, t ex för att mitt gamla kort går ut, vad händer då?

Om ditt kort ersätts pga. förlängning eller för att du tappat eller blivit bestulen på ditt kort, får du ett nytt kort med samma bild som du tidigare haft.
Vid omgradering följer bild endast med från Bankkort Visa till Bankkort Mastercard. Detta kostar dig inget extra.

Vad kostar det att få ett bankkort med egen bild på?

Priset är 100 kr per bild. Detta debiteras det konto som kortet är anslutet till och debiteringen görs i samband med att kortet skickas för tillverkning.

Hur lång tid tar det att få ett bankkort med egen bild på?

Inom sju dagar efter din ansökan ska du ha fått ditt nya kort under förutsättning att din bild blir godkänd.

Vad händer om min bild inte blir godkänd?

Om din bild inte överensstämmer med våra Särskilda villkor för bilder, kommer du att få ett e-postmeddelande som meddelar detta. Detta under förutsättning att du uppgivit en e-postadress i samband med din ansökan om Kort på kort. Om du får ett sådant e-postmeddelande är du välkommen in i mobilbanken eller internetbanken för att ansöka på nytt med en annan bild. Ingen avgift debiteras för en icke godkänd bild.

Upp

Fonder

Hur köper jag fonder?

Du sparar i fonder genom att köpa fondandelar. Du kan göra engångsinsättningar eller starta ett regelbundet sparande då ett bestämt belopp dras från ditt konto (till exempel månadsvis). Du kan välja att spara på fondkonto, investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring. Främsta skillnaden är hur du beskattas årligen samt vid köp/byte och försäljning. 

Vad är Fondguiden?

Fondguiden är ett stöd för dig som vill ha hjälp att hitta fonder. Fondguiden består av ett 70-tal fonder från Swedbank Robur och andra svenska eller internationella fondbolag. Fonderna finns inom tillgångsklasserna aktie-, ränte-, blandfonder samt alternativa placeringar inom 17 olika fondkategorier.


Vad betyder snabbval i fondlistan?

Genom att trycka på snabbvalsknappen presenteras ett urval av fem fonder som är till för dig som vill ha ett enkelt fondsparande. Du väljer en fond som passar med den risknivå du är bekväm med och hur länge du tänkt spara. Du slipper söka igenom hela fondlistans utbud.


Kan jag flytta fonder jag har hos någon annan till Swedbank?

Ja, du kan flytta fonder du har hos en annan bank eller fondkommissionär och lägga de på ett fondkonto som du har hos oss. För att vi ska kunna ta emot dina fonder måste de finnas med i vårt fondutbud.


Kan jag flytta fonder jag har hos er till någon annan?

Ja, det går men då behöver du kontakta den bank eller fondkommissionär du vill flytta dina fonder till så genomför de flytten.


Var i appen kan jag göra en fondflytt?

Om du har ett fondkonto och har klickat på det så att all information syns, då hittar du knappen "Flytta hit fonder" längst ner.

Upp

Sparmål och snabbspar

Kan jag när som helst avsluta mitt sparmål?

Ja, du kan ta bort ditt sparmål i detaljvyn för sparmålet.

Vilka konton kan jag koppla sparmål till?

E-sparkonto, Premiumkonto, PB-konto,Sparkapitalkonto eller Framtidskonto. Men du kan endast öppna E-sparkonto i appen.

Kan jag ändra mitt sparmål?

I dagsläget måste du ta bort ditt upplagda sparmål och sen starta ett nytt.

Hur många sparmål kan jag ha?

Maximalt 10 st. Men du kan endast öppna 3 st nya E-sparkonton.

Kan jag när som helst sätta in extra pengar på mitt sparmål?

Ja det kan du. Enklast genom att trycka på knappen Snabbspar.

Upp

  

Värdepapper

Vad kan jag göra i Spara och placera?

I Spara och placera kan du bland annat köpa och sälja fonder och värdepapper, hålla koll på ditt innehav och följa börskurserna. Är du inloggad ser du alla kurser i realtid. Du kan också ta del av våra analytikers rekommendationer och analyser via vår direktsända webbtv-sändning Swedbank Direkt (TV).

Hur skapar jag en egen lista med mina favoritvärdepapper?

Välj Spara och placera och klicka sedan på Värdepapperstjänsten så visas ditt innehav, aktiva och upphörda order samt avslut. Köpkraft, preliminära likvider och saldo på kontot visas också här. Du skapar en ny lista genom att välja Favoriter längst ner på sidan för Spara och placera. När du skapat din lista kan du alltid välja den i menyn under fliken Favoriter både i inloggat och utloggat läge. Har du redan en favoritlista i internetbankens värdepapperstjänst kan du välja att se samma lista i appen.

Var ser jag mitt värdepappersinnehav?

Välj Spara och placera och klicka sedan på Värdepapperstjänsten så visas ditt innehav, aktiva och upphörda order samt avslut. Köpkraft, preliminära likvider och saldo på kontot visas också här.

 

Hur gör jag för att köpa eller sälja värdepapper?

För att köpa eller sälja värdepapper, gör så här:
Sök upp det värdepapper du vill handla, t ex via Kurslistor eller Sök och Köp. Klicka på raden med värdepapperets namn för att få detaljerad information om värdepappret. Här kan du även handla genom att klicka på Köp- eller Säljknapparna. Fyll i antal, pris och giltighetstid.

Vad kostar värdepapperstjänsten?

Värdepapperstjänsten Bas är kostnadsfri. Courtage per avslutad affär är 0,09 %, dock minst 99 kr.

Aktuella prisuppgifter för alla värdepapperstjänster hittar du på din banks hemsida, eller i appen via menyvalet "Öppna nytt sparande".

Vad är en Trigger/Stop loss?

Om du vill finns möjligheten att lägga order som inte når ut till börsen förrän efter ett tag, när dina villkor är uppfyllda. Vi kallar det för ”Trigger/Stop Loss”. Du väljer själv dels en triggerkurs för när ordern skall läggas ut på marknaden och dels en kurs på själva ordern – en tvåstegsraket. Innan du lägger din första Trigger/Stop Loss måste du godkänna villkoren som visas i samband med orderläggningen. Du når Trigger/Stop Loss genom att klicka på det valet vid orderläggning, efter att du klickat på Köp eller Sälj.

Upp

Snabbsaldo

Hur fungerar tjänsten snabbsaldo?

Snabbsaldo är en funktion där du kan se hur mycket pengar du har på ett utvalt konto, utan att behöva vara inloggad. Snabbsaldofunktionen finns inte i iPad-appen.
Du aktiverar snabbsaldo genom att logga in i appen och välja Inställningar/Snabbsaldo. Sedan väljer du vilket konto du vill koppla till tjänsten och sedan Aktivera.
Genom att skaka telefonen när du befinner dig på startsidan av din mobilbank, kommer snabbsaldo fram. Skaka telefonen igen, så döljs snabbsaldot.

Upp

Säkerhet

Är appen säker?

För att komma åt dina konton i appen behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

För att utföra uppdrag som innebär att du flyttar pengar från dina konton till någon annan behöver du godkänna uppdragen med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID.

Vi rekommenderar att du har telefonlås med pinkod på din mobiltelefon och det är viktigt att du aldrig lämnar ut dina inloggningskoder till någon. Swedbank efterfrågar aldrig dessa uppgifter.

I datorn har jag både brandvägg och virusskydd. Vad kan jag göra för att se till att min mobiltelefon också är säker?

För att upprätthålla säkerheten i din mobiltelefon, kan du göra följande:

  • Uppdatera alltid till den senaste versionen av operativsystemet till din mobiltelefon.
  • Ladda bara ner appar du aktivt sökt efter och via de officiella marknadsplatserna App Store för iPhone och Google Play för Android. I Android ska du inte tillåta mobilen att ladda ner program från okända källor, det gör du genom att se till att ”Okända källor” inte är iklickad i din Android under Meny -> Inställningar -> Program.
  • Ha lösenordsskydd påslaget på din mobiltelefon.
  • Roota eller jailbreaka inte din mobiltelefon då det sätter telefonens säkerhet ur spel.

Varför vill appen ha tillgång till telefonboken under Ladda kontantkort?

Appen behöver få tillgång till din telefonbok när du väljer att lägga till ny mottagare från kontaktboken när du laddar kontantkort. Appen använder endast den kontakts mobilnummer vars kontantkort du vill ladda.

Upp

Övriga frågor

Jag saknar flera funktioner till appen, varför är den inte heltäckande i förhållande till internetbanken?

I vår plan för utveckling av våra digitala kanaler är appen för iPad som den lanserades i oktober ett steg. Vi tittar på att integrera andra delar av bankens produktutbud och nya funktioner som ett nästa steg i våra digitala kanalers utveckling.

När kommer det en app för Windowstelefoner?

Swedbank har inte några planer just nu på att lansera en app för Windows Phone. Vi har en ständig bevakning av hur marknaden för smarta mobiltelefoner utvecklas och jobbar intensivt med att tillfredsställa våra kunders behov. Därför tittar vi just nu på hur en lösning som funkar för kunder som har andra operativsystem än Android och iPhone - t ex Windows phone eller någon annan smartphone - ska se ut i framtiden.

Varför finns inte alla tjänster som finns i internetbanken i iPad-appen?

När vi släppte vår nya mobilapp i juni påbörjade vi en digital resa. Appen för iPad är nästa steg på den resan. Vi har till den första releasen fokuserat på att få ut de tjänster som används mest i internetbanken, och vi jobbar febrilt för att få ut fler produkter och tjänster i iPad-appen tidigt under nästa år. Vi har full förståelse för att du vill kunna sköta fler av dina bankaffärer i iPad-appen, samtidigt är det viktigt för oss att det vi tar fram för våra nya digitala kanaler, som iPad t ex, också är en förbättring av de tjänster som redan finns i internetbanken. Vi hoppas att du har tålamod med oss och följer med oss på vägen till en fullständig app, för det är dit vi är på väg. Vi hoppas att du i slutändan kommer att känna dig nöjd!

Varför går appen långsamt när jag använder mig av en 3G-anslutning?

Appen för iPad är optimerad för WIFI (trådlösa nätverk) vilket kan innebära att den går lite långsammare om man använder en 3G-anslutning istället för WIFI-anslutning.

Varför behöver mobilbanken ha tillgång till olika funktioner i mobilen eller iPaden när jag laddar ner appen?

Mobilbanken behöver tillgång till specifika funktioner i din mobil eller iPad för att olika tjänster ska fungera rätt.

  • Spela in ljud och bild krävs för att kunna använda mobilbankens skanner.
  • Läsa alla konton och adresser krävs för att kunna ladda kontantkort i mobilbanken.
  • Kolla om samtal pågår och ringa samtal krävs för att kunna ringa kontor, Kundcenter Privat eller spärrservice från mobilbanken.
  • Läsa Google-inställningar har att göra med Google Play Services som krävs för Google Maps
  • Tillgång till fotoalbum krävs för tjänsten Kort på kort.
  • Läsa innehåll på USB-enheten behövs att kunna läsa från extern enhet (till exempel hämta en bild från en USB-enhet eller från Dropbox)

 Upp

App Store

Mobilbanken i din iPhone

Google Play

Mobilbanken i din Android

Stäng Skriv ut