Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
e-kort

Frågor och svar

Vilka kort kan jag ansluta till e-kort?

De privata kort du kan ansluta till e-kort är: bankkort MasterCard, bankkort Maestro, bankkort Visa, bankkort Visa 2, bankkort Visa Mer och bankkort Visa ung, förutsatt att du är över 18 år.

Vad händer om jag inte ansluter mig?

Om du inte ansluter ditt bankkort till MasterCard SecureCode/Verified by Visa eller använder e-kort kommer du inte kunna genomföra köp på internet.

 

Kan jag använda e-kort till mitt nya bankkort direkt?

Innan du kan ansluta ditt nya bankkort till e-kort måste du först använda det nya kortet i en uttagsautomat eller göra ett kortköp i en butik. Har du fått ett ersättningskort så behöver du inte ansluta kortet på nytt utan tjänsten följer med från tidigare kort.

Hur startar jag e-kort?

Logga in på webbaserade e-kortstjänsten på sidan www.swedbank.se/e-kort

Hur betalar jag med e-kort?

För att betala med e-kort så loggar du in på den webbaserade e-kortstjänsten  Logga in till e-kort

Gör så här:

  1. Gå till sidan för inloggning och ange ditt personnummer
  2. Välj identifieringsmetod och logga in
  3. Klicka på "Skapa e-nummer".
  4. Alternativt för dig som har flera e-kort, klicka på "Välj e-kort".
  5. Fyll i den köpgräns du vill ge ditt e-nummer.
  6. Lämna ditt unika e-nummer och eventuellt andra uppgifter genom att klicka på "Till kassan".

Hur loggar jag in i e-kortjänsten?

Du loggar in i e-korttjänsten via swedbank.se/e-kort med säkerhetsdosa, Mobilt BankID eller BankID på fil.

Kan jag logga in i e-korttjänsten med personlig kod?

Nej, du kan inte logga in med personlig kod utan loggar in med säkerhetsdosa, Mobilt BankID eller BankID på fil.

 Vad händer om det görs en retur eller återbetalning när jag betalat med e-kort?

Pengarna bokförs på ditt konto precis som om du betalat med ditt "vanliga" kort. Det har ingen betydelse om e-kortet är spärrat eller om e-kortets giltighetstid gått ut.

Vilken historik sparas på mitt e-kort?

Datum, inköpsställe, belopp (kr), giltighetstid, typ av köp och e-nummer.

Varför blir mitt Maestro plötsligt ett MasterCard när jag har skapat ett e-nummer?

Av tekniska skäl blir ett bankkort Maestro tillfälligt ett e-kort MasterCard. Markera att du använder ett MasterCard hos inköpsstället när du ska betala.

Hur stänger jag ett aktivt e-nummer?

Du markerar det aktiva e-numret på sidan över Aktuella köp och klickar sedan på knappen "Stäng".

Vad händer med mitt e-kort om jag behöver spärra mitt vanliga bankkort?

Ditt e-kort spärras automatiskt.

Varför kunde inte alla mina bankkort kopplas till e-kort?

Det kan bero på flera orsaker. Om inte alla dina kort klarar kopplingen vid första försöket kan du prova igen efter en stund. Har du fortfarande problem kan du ringa kundtjänst 0771-97 75 12.

Hur stort belopp kan jag köpa för med mitt e-kort?

Du kan välja en köpgräns på maximalt 50 000 kronor.

Hur lång är giltighetstiden för mina e-nummer?

Med automatik sätts giltighetstiden till en månad men du kan själv förlänga giltighetstiden upp till 24 månader i samband med att du ställer ut ett e-nummer.

Vad menas med flergångsköp/förlängd giltighetstid?

Du kan skapa ett e-nummer med förlängd giltighetstid eller för flera köp hos ett visst säljställe. Detta använder du till exempel för hotellbokningar som ligger längre fram än en månad eller om du startar en prenumeration på en tidning. Du ger då ditt e-nummer en längre giltighetstid (upp till 24 månader).

När dras pengarna från mitt konto när jag använt mitt e-kort?

Det beror på när inköpsstället skickar in sitt underlag till banken. Du ser alltid när pengarna lämnat ditt konto på sidan Historik e-kort. 

Varför kan jag inte använda mitt e-kort vid köp av biobiljetter hos SF?

Tekniken i SFs Biomaten stödjer för närvarande inte användning av e-kort. För kortköp hos SF eller i andra liknande miljöer (till exempel i samband med utställning av flygbiljetter) rekommenderar vi att du istället använder MasterCard Secure Code/Verified by Visa.

För att få ut biljetterna i Biomaten måste du legitimera dig med din vanliga kortbricka.

Kan jag använda e-kort i alla internetbutiker?

På grund av tekniska begränsningar kan det vara så att e-kort inte fungerar när kortnumret verifierats innan köpbeloppet är känt. Sådana situationer kan till exempel uppstå vid användning av ”virtuella plånböcker” då kortnumret, innan köpet, lagrats hos en tredje part (till exempel PayPal). e-kort kan heller inte användas om verifieringen av kortnumret sker av annan butik än den som genomför köpet. Det beror på att e-kortet, av säkerhetsskäl, endast kan användas i en butik. I dessa situationer rekommenderas istället användning av MasterCard Secure Code/Verified by Visa

Hur gör jag om jag ska boka ett hotell på internet för längre fram i tiden än en månad?

När du bokar ett hotell på internet och ska uppge ett kortnummer så görs en för-auktorisation, det vill säga hotellet kontrollerar bland annat så ditt kort finns och är giltigt vid tiden för din vistelse. Inga pengar kommer att dras, då detta bara är en förfrågan. e-kort har, av säkerhetsskäl, en förvald giltighetstid på 30 dagar. Behöver du av olika anledningar förlänga den kan du förlänga giltighetstiden, så att kortet fungerar i upp till 24 månader. För att göra detta anger du enkelt en ny giltighetstid i samband med att du skapar ditt e-nummer.

Observera att när du sedan betalar gör du inte det med e-kortet, utan använder ditt fysiska kort vid utcheckning från hotellet

Jag har försökt handla men ombeds ange mitt CVV/CVC2 värde, vad är det?

CVV2/CVC2 är ett säkerhetsvärde som består av tre siffror och återfinns längst ned till vänster på varje e-kort. Detta värde finns åtkomligt vid beställning av e-kort samt under "Aktuella köp". Till varje nytt e-kortsnummer skapas ett nytt CVV2/CVC2 värde.

Stäng Skriv ut