De svenska företagen är positiva till att utvecklas i en mer hållbar riktning. Åtta av tio uppger att de har en konkret hållbarhetsplan, och hälften att man avser att öka investeringarna inom hållbarhetsområdet under det kommande året. En tredjedel av företagen anser att de redan håller en bra takt i hållbarhetsarbetet medan hälften av företagen anser att de behöver öka takten i arbetet.
Positiva effekter – varumärke, anseende och affärsmöjligheter
Den absolut viktigaste positiva effekten, som över 90 procent av företagen i samtliga branscher håller med om, är att hållbarhetsarbetet har en positiv påverkan på företagets varumärke och anseende.
Man ser också arbetet som ett sätt att skapa nya affärsmöjligheter. Hela 75 procent av företagen ser nya affärsmöjligheter och runt 40 procent ser möjliga kostnadsbesparingar.
Hållbarhetsfrågan är en utmaning för många
Samtidigt finns det många delar i hållbarhetsarbetet som ökar företagens kostnader, och kundernas betalningsvilja har sjunkit snabbt i rådande lågkonjunktur.
- På kort sikt är ökade kostnader, samt ett ökat behov av kompetens och utbildning kring EU:s regelverk helt klart utmanande för många. Samtidigt befinner vi oss i en lågkonjunktur, säger Jörgen Kennemar, företagarekonom på Institutet för finansiell hälsa, i Swedbank.
Bilden som träder fram i undersökningen är att lågkonjunkturen och en ökad regelverksbörda försvårar omställningen. De mindre och medelstora företagen har större utmaningar att leva upp till nya och förändrade regelverk jämfört med storföretagen. Kortsiktigt kan följden bli att ett aktivt omställningsarbete hämmas.
Låg kunskapsnivå kring EU:s hållbarhetsregler
Medarbetarna spelar en viktig roll i företagens omställningsarbete. Utbildning av befintlig personal för att höja och säkra kompetensen är en prioriterad insats i hållbarhetsarbetet, enligt företagen. Samtidigt säger de undersökta företagen att deras kunskapsnivå kring EU:s regelverk är låg. Endast var femte företag säger att de är väl insatta.
Till Insikt för fler rapporter och analyser