Därför kan det vara lönsamt för företag att vara hållbara
Att ha ett syfte utöver att tjäna pengar kan bli en lönsam affär.
Enligt undersökningar* tenderar sådana bolag att ha både lojalare kunder och högre lönsamhet.
Arbetar ni för att ert hållbara företagande ska bli ännu mer miljövänligt? Här får ni tips om några saker att fokusera på.
Johanna Fager Wettergren, hållbarhetsansvarig på Swedbank, ser många företag idag som jobbar aktivt för att ställa om sin verksamhet till att bli mer hållbar. De åtgärder man vidtar skiljer sig förstås åt beroende på i vilken sektor man är aktiv samt vilken typ av företag man är, och vilken storlek man har, men det finns ändå några generella saker som alla företag kan titta på.
Hur kan ni göra er befintliga affärsmodell mer resurseffektiv och göra ändringar som bidrar till att era produkter och tjänster blir mer hållbara?
Hur kan material och energi återanvändas och användas mer effektivt? Går det att hitta värde i avfall, rester vid tillverkning eller kasserat material?
Då stärks förutsättningarna för att nå resultat och det skapar också transparens och trovärdighet. Vilka hållbarhetsaspekter har störst betydelse för er verksamhet och vad ni vill uppnå?
När er produkt eller tjänst ska utvecklas och designas, vilka material och processer ska ni välja för att göra dem mer hållbara och återanvändbara? Kan produktionen ske ”nära” och lokalt?
Tänk att samma standard ska omfatta även dem.
Behövs förändringar göras? Kan förpackningar återanvändas?
Ett miljövänligt företag upplevs ofta som en attraktiv arbetsgivare.
Försök hålla möten som kräver resor digitalt. Välj miljövänliga alternativ när ni behöver resa.
Vad mer kan och vill ni göra? Inte bara gör det miljön en tjänst, många företag upplever också att man blir mer attraktiv som arbetsgivare. Underskatta inte vikten av att få med medarbetarna som ambassadörer. Många brinner för ämnet och kan bidra till att arbetet snabbare får fäste och blir enklare att genomföra.
Konsumenter och potentiella medarbetare vill veta.
Den omställning som nu sker i samhället har på ett naturligt sätt fört in flera av punkterna ovan i företagens verksamhet, såsom energieffektiviseringar, grön energi och fler digitala möten som några tydliga exempel. Många företag har också vässat sina hållbarhetsmål, med exempelvis krav på färre flygresor framåt.
– Vi ser en ökad efterfrågan på grön finansiering och på spara-produkter med hållbar inriktning och det är ett viktigt steg i vår strävan att tillsammans minska klimatpåverkan, säger Johanna Fager Wettergren.
*Flera av tipsen kommer från verksamt.se och deras guide till ett hållbart företagande: https://www.verksamt.se/starta/hallbart-foretagande