Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Swish - skicka och ta emot pengar med mobilen

Swish är säkert, enkelt och pengarna kommer fram direkt. Beställ Swish direkt i Mobilbanken.

Beställ Swish

Stäng

1. Beställ Swish

Logga in i internetbanken eller i Mobilbanken på Betala och överföra. Anslut ett mobilnummer till ett av dina konton.

Logga in i internetbanken eller i Mobilbanken på Betala och överföra. Anslut ett mobilnummer till ett av dina konton.

2. Beställ Mobilt BankID

Godkänn betalningar med Mobilt BankID. Beställ i internetbanken eller i Mobilbanken. Hämta BankID säkerhetsapp i App Store, Google Play eller Windows Store.

3. Ladda ner och aktivera Swish

Ladda ner Swish-appen i App Store, Google Play eller Windows Store och aktivera tjänsten med Mobilt BankID.

Stäng

Swish

Bra anledningar att
skaffa Swish

Med Swish kommer pengarna in på mottagarens konto direkt oavsett vilken Swish-bank mottagaren har. Allt som behövs är ett mobil- eller Swish-nummer. Du ansvarar för att se till att mottagarens namn och belopp är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Swish är smidigt när du ska sälja de gamla tekopparna, betala för lagtröjan eller betala tillbaka det du är skyldig för tågbiljetten. Du kan även betala med Swish till mindre företag, föreningar och organisationer om de är anslutna till Swish. Swish-numret börjar då med 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie.

Vill du veta mer om alla fördelar? Bläddra vidare!

Prova Swish i din webbläsare!
Testa hur Swish fungerar

Swish i vardagen

Skicka pengar inom familjen, betala tillbaka ett lån, skänk pengar till en insamlingsorganisation eller samla ihop pengar till idrottslaget. Swish är ofta bra att ha! Nu är det enklare att sälja dina prylar också. Med Swish tar du betalt med hjälp av mobilnumret och pengarna kommer in på kontot direkt. Ju fler som använder Swish, desto bättre blir det. Så tipsa dina vänner!

Tips! Du kan även ladda ner och skriva ut material för bland annat loppisen, klubblokalen eller hemsidan.

Ladda ner här (zip)

Så använder du Swish

Du ansluter ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Sedan behöver du bara mottagarens mobilnummer eller Swish-nummer för att skicka pengar. Tjänsten är helt säker, eftersom du godkänner dina betalningar med Mobilt BankID. Både du och mottagaren behöver vara anslutna till Swish. Sedan är det bara att swisha varandra!

Swish är ett samarbete mellan Swedbank och sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Skandia.

Ta emot Swish-betalningar med alla mobiler

Du kan alltid ta emot betalningar via Swish, oavsett vilken typ av telefon du har. Varken Swish-appen eller Mobilt BankID behövs alltså för att ta emot betalningar via Swish. Det räcker att du ansluter ditt mobilnummer till ett av dina konton i Internetbanken eller Mobilbanken.

Swish-appen behövs för att också kunna göra betalningar med Swish. Appen finns för Android 2.1 och senare, iPhone IOS 4.3 och senare, samt Windows Phone 8.1.

Det här kan du göra i appen

Att skicka pengar med Swish är enkelt. Skriv in mottagarens mobilnummer eller Swish-nummer och beloppet du vill betala. Du godkänner sedan betalningen med Mobilt BankID. Du får direkt en kvittens på att betalningen är genomförd i Swish-appen. I appen kan du också skicka SMS, se alla händelser, tipsa vänner om tjänsten och få hjälp.

Prova Swish i din webbläsare!
Nu kan du se hur det fungerar att aktivera, betala enklare och ta emot betalningar med hjälp av Swish, i din webbläsare.
Prova Swish för iPhone
Prova Swish för Windows Phone 8
Prova Swish för Android

Säkert med Mobilt BankID

Du använder Mobilt BankID för att aktivera Swish-appen och godkänna Swish-betalningar. Mobilt BankID är en
e-legitimation för smartphones och surfplattor, och används på samma sätt som säkerhetsdosan för
internet- och mobilbanken.

Swisha till mindre företag, föreningar och organisationer

Betala med Swish till mindre företag, föreningar eller organisationer. Ett smidigt alternativ till kontanter. Du betalar till företagets Swish-nummer och pengarna kommer in direkt till mottagaren. Swish-numret börjar med 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie.

För att du ska kunna betala med Swish behöver även företaget, föreningen och organisationen vara ansluten till Swish.

Pris

0 kr för privatpersoner.

Så här använder du appen

Här kan du läsa mer om hur tjänsten fungerar.

  • Använd Swish

  • Skicka och ta emot pengar

  • Swish i vardagen

  • Tips på hur du löser problem

  • Swish för dig under 18 år

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?

    När du skaffar Swish får du som är 18 år automatiskt en beloppsgräns på 3 000 kr per en 7 dagars period. Du kan välja att höja den till 15 000 kr i Internet- och Mobilbanken. Betalningar upp till 150 000 kr är möjligt att göra om mottagaren läggs upp i Swish mottagarlista i Internetbanken.

    För dig under 18 år, läs mer under Swish för dig under 18 år

  2. 2

    Hur godkänner jag en betalning?

    Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

  3. 3

    Är det säkert att använda Swish?

    Swish är lika säkert som Internet- och Mobilbanken. Oavsett om du ska aktivera tjänsten eller skicka och ta emot pengar kan du känna dig helt trygg. Mobilnumret är kopplat till ett bankkonto, mobilnumret kan bara vara kopplat till ett konto i en bank. Varje betalning och inloggning godkänns med e-legitimationen Mobilt BankID och där visas namnet på mottagaren av betalningen innan godkännande. I betalningshistoriken kan kunden se alla uppgifter inklusive motparten i betalningen

  4. 4

    Ny mobiltelefon - så gör du med Swish

    Om du har behållit mobilnumret behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta tjänsten i internetbanken och sedan ansluta dig på nytt till tjänsten med det nya mobilnumret.

  5. 5

    Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?

    Är du under 18 år behöver du besöka ett av våra bankkontor tillsammans med en vårdnadshavare för att ansluta dig till tjänsten.

  6. 6

    Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?

    Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men har då endast möjlighet att ta emot betalningar.


Behöver du hjälp att komma igång?
Ring Starthjälpen på 0771-60 65 02

Starthjälpen hjälper dig att komma igång med Swish. Öppet vardagar 09-18, med undantag för storhelger.

För övriga frågor och teknisk support, ring Support internet- och mobiltjänster på 0771-22 11 22 val 3# alla dagar 07-23, med undantag för storhelger.

Vi har fler appar

Det finns flera vägar till en enklare kontakt med banken.
Här är olika appar och tjänster som kan göra din vardag enklare.

Mobilbanken

Mobilbanken

Mobilbanken företag

Mobilbanken företag

ung

Mobilbanken ung

Swish för företag, föreningar och organisationer

Swish för företag

Mobilbanken iPad

Mobilbanken iPad

Bank-id

Mobilt BankID

Stäng Skriv ut