Därför kan det vara lönsamt för företag att vara hållbara
Att ha ett syfte utöver att tjäna pengar kan bli en lönsam affär.
Enligt undersökningar* tenderar sådana bolag att ha både lojalare kunder och högre lönsamhet.
Bland svenska småföretag finns det en stor medvetenhet om vikten av att inkludera hållbarhetsarbete i verksamheten. Många vet också att hållbart företagande kan skapa nya affärsmöjligheter och stärka företagets varumärke och lönsamhet.
Vår företagarekonom Jörgen Kennemar informerar och ger tips på vad en småföretagare ska tänka på för att kunna möta kundernas krav på hållbara lösningar
-Hållbarhetsarbetet i småföretagen har intensifierats under de senaste åren och vi vet att många arbetar mer med att minska resursförbrukningen nu jämfört med för några år sedan. Det är bra att kundernas krav känns av hos både stora och små företag. Det ökar takten i omställningen, säger Jörgen Kennemar, Swedbanks företagsekonom.
Förutom kundernas krav finns också bland våra småföretagare en ökad medvetenhet om klimatutmaningarna och nya energilösningar, vilket bidrar till att företagare i större utsträckning än tidigare ser över sitt klimatavtryck.
-För att kunna göra sitt företag mer klimatsmart så behövs investeringar i utbildning och kompetens inom företagen. De större företagen kanske har egna ekonomiska muskler att skaffa sig detta medan de mindre företagen kan behöva köpa in den kompetensen för att sikta rätt för just den specifika branschen och hitta vad som är bäst för det egna företaget, säger Jörgen Kennemar.
En mer hållbar verksamhet kan för det enskilda företaget innebära att företagets varumärke eller anseende stärks, vilket är centralt även för en långsiktig lönsamhet. Det kan både stärka varumärket och möta kundernas krav och därmed öka efterfrågan. I vissa fall kan en mer hållbar verksamhet också skapa nya affärsmöjligheter för företaget, men även förbättra lönsamhet.
-Vi ser också från våra undersökningar att en mer hållbar verksamhet också kan ha positiva effekter inom företagets egen organisation såsom ökad motivation och ökad stolthet hos medarbetarna, säger Jörgen. Arbetet med hållbarhet är även nära kopplat till hur företaget kan bli en mer attraktiv arbetsplats och arbetsgivare. Detta kan stärka företagets konkurrenskraft och underlätta rekrytering.
-För många företag är den enskilt största barriären för att nå ett hållbart företagande kostnader kopplade till omställningen. Det gäller oavsett storlek på företaget eller branschtillhörighet, fortsätter Jörgen.
Det viktiga att tänka på då är att kostnader ska sättas i relation till de intäkter som en omställning kan generera. Det är därför bra att räkna på hur en omställning till ett hållbart företagande kan påverka både företagets kostnader och intäkter. Genom att arbeta effektivare med företagets resurser och ställa krav på sina leverantörer kan du som företagare bidra till att ditt företag sparar på miljön. Samtidigt kan du även minska företagets kostnader genom att effektivisera användningen av dina resurser, exempelvis genom att minska svinnet, jobba digitalt och anpassa inköpen efter produktionen.
Om ditt företag har anställda kan du skapa hållbarhet för dem genom att trygga bra arbetsförhållanden och en bra arbetsmiljö. Då blir företaget mer långsiktigt hållbart för att de anställda trivs bättre, vilket kan detta leda till minskade sjukskrivningar och högre produktivitet och det ökar även företagets möjlighet till en bättre lönsamhet.
-Det är mycket att tänka på om du vill ställa om till ett mer hållbart företag. Det som är viktigt är att du gör en egen analys av ditt företags förutsättningar och möjligheter och att du därefter gör en tydlig genomförande- och tidplan. Det underlättar och ger struktur i arbetet att nå sina hållbarhetsmål i längden, säger Jörgen och fortsätter -Den viktigaste åtgärden för att realisera företagets hållbarhetsplaner är utbildning och kompetensutveckling.