Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Frågor och svar om Swish

Aktivera

  1. Hur skaffar jag Swish?
  2. Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?
  3. Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?
  4. Vad är Mobilt BankID?
  5. Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish?
  6. Jag vill endast kunna ta emot betalningar via mitt telefonnummer, går det?
  7. Kan jag vara ansluten till Swish i flera banker?
  8. Kan jag ansluta ett mobilnummer som någon annan äger, t ex mina föräldrar eller min arbetsgivare?

Telefontyp

  1. Vilka telefoner fungerar Swish på?
  2. Kan jag använda Swish med surfplatta?

Samarbetet

  1. Vilka banker är med i samarbetet?
  2. Vilken är skillnaden mellan Swish och andra liknande mobila betallösningar på marknaden?

Byte av mobilnummer

  1. Vad händer om jag byter mobilnummer?
  2. Hur ska jag göra om jag har en ny mobiltelefon?
  3. Hur gör jag om jag vill avsluta Swish?

Skicka och ta emot pengar

  1. Kommer betalningen fram direkt till mottagaren?
  2. Vad händer om jag gör en betalning till någon som inte har Swish?
  3. Kan jag göra Swish-betalningar när jag är utomlands?
  4. Hur mycket pengar kan jag skicka?
  5. Vad händer med betalningen om nätverksuppkopplingen bryts?
  6. Om jag försöker göra en betalning på mer än vad som finns tillgängligt på mitt konto, vad händer då?
  7. Hur vet jag att betalningen kommit fram till mottagaren?
  8. Fungerar Swish utan nätverksuppkoppling?
  9. Kan jag betala mina Swish-betalningar på min mobilfaktura?
  10. Jag vill ångra betalningen, hur gör jag?
  11. Hur vet jag att betalningen kommit fram till rätt mottagare?

Problem

  1. Jag har problem att ladda ned appen och ansluta mig till tjänsten, vem kan jag kontakta?
  2. Mobilt BankID fungerar inte, hur gör jag?
  3. Jag minns inte min personliga kod för Mobilt BankID, hur gör jag för att få en ny?
  4. Jag har gjort en betalning men pengarna har inte kommit fram till mottagaren?
  5. Jag hittar inte appen i App Store/Google Play
  6. Jag sökte på "Swish" i App Store och hittade flera appar med namnet Swish. Vilken ska jag använda?

Säkert

  1. Hur säkert är Swish?
  2. Vad händer om du blivit av med din mobiltelefon?

 

Aktivera

Hur skaffar jag Swish?

Du ansluter dig till Swish via din internetbank på din dator. Där du kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen "Swish Betalningar" och Mobilt BankID.

Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?

Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men har då endast möjlighet att ta emot Swishbetalningar.

Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?

Är du under 18 år behöver du besöka ett av våra bankkontor tillsammans med en vårdnadshavare för anslutning.

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du behöver Mobilt BankID för att kunna skicka pengar med Swish. Däremot behöver du inte det för att ta emot betalningar.

Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish?

Ja, det går bra.

Jag vill endast kunna ta emot betalningar via mitt telefonnummer, går det?

Ja, för att kunna ta emot Swish-betalningar krävs endast att du anmält dig till Swish i internetbanken genom att knyta ditt mobilnummer till ditt kontonummer.

Kan jag vara ansluten till Swish i flera banker?

Ja, du kan vara ansluten till Swish i flera banker men då behöver du olika mobilnummer. Du kan bara ansluta ett mobilnummer till ett bankkonto.

Kan jag ansluta ett mobilnummer som någon annan äger, t ex mina föräldrar eller min arbetsgivare?

Ja.

Telefontyp

Vilka telefoner fungerar Swish på?

Android och iOS.

Kan jag använda Swish med surfplatta?

Ja, om din surfplatta stödjer Mobilt BankID. På följande länk ser du vilka enheter och operativsystem som stöds: http://support.bankid.com/hw

Samarbetet

Vilka banker är med i samarbetet?

Swish ett samarbete mellan Swedbank och Sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea och SEB. Vi hoppas att fler banker ansluter sig snart så fler kan använda Swish.

Vilken är skillnaden mellan Swish och andra liknande mobila betallösningar på marknaden?

Med Swish kan du göra betalningar till andra privatpersoner, oavsett ansluten bank, och mottagaren får pengarna på sitt bankkonto direkt. En stor fördel är att tjänsten är knuten till ditt egna bankkonto, du slipper därför flytta pengar till ett speciellt konto eller t ex betala via faktura senare. Den som ska betala behöver inte veta mottagarens kontonummer utan använder mobilnumret.

Byte av mobilnummer

Vad händer om jag byter mobilnummer?

Om du byter mobilnummer måste du anmäla det nya telefonnumret till tjänsten. Du behöver även aktivera Swish-appen på nytt. Du bör även avsluta tjänsten på ditt gamla mobilnummer.

Hur ska jag göra om jag har en ny mobiltelefon?

Om du har behållit mobilnumret behöver du ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta Swish och sedan ansluta dig igen med det nya mobilnumret.

Hur gör jag om jag vill avsluta Swish?

Du kan alltid avsluta din Swish tjänst i internetbanken.

Skicka och ta emot pengar

Kommer betalningen fram direkt till mottagaren?

Pengarna skickas direkt mellan bankerna som ingår i samarbetet. Det kommer inte dröja mer än några sekunder innan pengarna är på mottagarens konto.

Vad händer om jag gör en betalning till någon som inte har Swish?

Om du försöker göra en betalning till någon som inte har tjänsten kommer din betalning inte genomföras. Du kommer då få ett meddelande om att personen du försöker skicka till inte har Swish tjänsten. Du kan samtidigt välja att skicka ett sms med tips om Swish tjänsten.

Kan jag göra Swish-betalningar när jag är utomlands?

Ja, det enda som behövs är mottagarens mobilnummer. Tänk på att viss kostnad för datatrafik kan tillkomma om du inte är i Sverige.

Hur mycket pengar kan jag skicka?

För dig över 18 år: När du ansluter dig får du automatiskt en beloppsgräns på 3 000 kr per en 7 dagarsperiod. Du kan välja att höja den till 15 000 kr. Betalningar upp till 150 000 kr är möjligt att göra om mottagare läggs upp i Swish mottagarlista i internetbanken.
Kunder under 18 år 2500 kr/30 dagars period.

Vad händer med betalningen om nätverksuppkopplingen bryts?

Det beror på i vilket läge nätverkskopplingen bröts. Kontrollera statusen på betalningen i din Swish-app under ”händelser”.

Om jag försöker göra en betalning på mer än vad som finns tillgängligt på mitt konto, vad händer då?

Du kan inte skicka mer pengar än vad du har tillgängligt i just det ögonblicket

Hur vet jag att betalningen kommit fram till mottagaren?

Du som gör en betalning kan alltid se genomförda betalningar i din Swish-app samt i din internet- och mobilbank direkt. Mottagaren får en notifiering om mottagarens betalning i sin Swish app och i sin internet- och mobilbank i direkt.

Fungerar Swish utan nätverksuppkoppling?

Nej, Swish kräver nätverksuppkoppling.

Kan jag betala mina Swish-betalningar på min mobilfaktura?

Nej, alla betalningar genomförda med Swish, tas direkt ut från ditt bankkonto och sätts in på mottagarens bankkonto.

Jag vill ångra betalningen, hur gör jag?

Betalningen går ej att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig och i andra hand din bank.

Hur vet jag att betalningen kommit fram till rätt mottagare?

Innan du godkänner betalningen visas namnet på mottagaren.

Problem

Jag har problem att ladda ned appen och ansluta mig till tjänsten, vem kan jag kontakta?

Ring 0771-977512. Vi har öppet varje dag 7-23

Mobilt BankID fungerar inte, hur gör jag?

Här kan du läsa mer om Mobilt BankID.

Jag minns inte min personliga kod för Mobilt BankID, hur gör jag för att få en ny?

Om du har glömt din säkerhetskod går det inte att få en ny, eftersom det bara är du som känner till den. I internetbanken kan du spärra ditt gamla Mobila BankID och hämta ett nytt. Då får du välja en ny kod.

Jag har gjort en betalning men pengarna har inte kommit fram till mottagaren?

  1. Kontrollera ditt bankkonto så att pengarna verkligen dragits.
  2. Kontrollera att mottagaren har det mobilnummer som du skickade betalningen till.
  3. Ring 0771-977512 mellan kl 7-23

Jag hittar inte appen i App Store/Google Play

Använd nedladdningsplatsens sökfunktion och sök på "Swish Betalningar".

Jag sökte på "Swish" i App Store och hittade flera appar med namnet Swish. Vilken ska jag använda?

Den du ska välja heter Swish betalningar. I App Store finns även en mobilbetallösning som heter Swish Mobile Payments. Den tillhandahålls av ett bolag i Afrika och är en helt annan app.

Säkerhet

Hur säkert är Swish?

Swish är lika säkert som internet- och mobilbanken. Oavsett om du just ska aktivera tjänsten, eller redan skickar och tar emot pengar kan du känna dig helt trygg.

Vad händer om du blivit av med din mobiltelefon?

Om du blivit av med din mobiltelefon ska du spärra ditt Mobila BankID. Detta kan du göra själv i din internetbank om du har din säkerhetsdosa, eller så kan du kontakta ditt bankkontor, telefonbanken eller kundtjänst. När Mobilt BankID är spärrat går det inte att genomföra en betalning med Swish.

Ladda ner Swish-appen

Ladda ner Swish-appen

Appen heter Swish betalningar. Ladda ner den för iPhone från App Store. Android-versionen laddar du ner från Google Play.

Stäng Skriv ut