Hoppa till textinnehållet

Ny telefon - Mobilt BankID, appen och Swish

En man visar sin vän något på sin mobil, de är på stan

När du har en ny telefon finns det några saker att göra innan allting funkar som tidigare. Läs mer om hur du beställer och aktiverar Mobilt BankID, överför appen, samt kommer igång med Swish på din nya mobil.

Ny mobil - så gör du

1. Beställ och aktivera Mobilt BankID till ny mobil

Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon eller inte.

Du har kvar din gamla mobil

Gör så här:

  • Ladda först ner BankID-appen till din nya mobil.
  • Logga in i Swedbank Privat-appen i din gamla mobil.
  • Tryck på Övriga tjänster- Mobilt BankID - Beställ Mobilt BankID. 
  • När du får frågan att välja ”Hämta BankID eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet
  • Läs av QR-koden som visas med BankID-appen som du laddat ner på din nya mobil.
  • Välj en säkerhetskod. Klart!

Du har inte kvar din gamla mobil

Gör så här:

  • Ladda först ner BankID-appen till din nya mobil.
  • Logga sedan in på internetbanken med din säkerhetsdosa och skaffa ett till Mobilt BankID.
  • Tryck på Övriga tjänster - Mobilt BankID. Tryck på Beställ och följ instruktionerna för att aktivera ett nytt Mobilt BankID. Klart!

2. Ladda ner Swedbank Privat-appen

När du aktiverat ett nytt Mobilt BankID till din nya telefon kan du använda det för att logga in i Swedbank Privat-appen. Det går också bra att logga in med din säkerhetsdosa.

3. Kom igång med Swish

Har du aktiverat ett Mobilt BankID för din nya telefon är du snart igång och kan swisha som vanligt. 

Samma mobilnummer

Behåller du ditt gamla nummer räcker det med att ladda ner Swish-appen, följa stegen för aktivering och godkänna med Mobilt BankID. Sen är du redo att swisha!