Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor.

Ställ din fråga här
swish exempel

Swish

swish exempel

Med Swish kan du snabbt och säkert skicka och ta emot pengar via ditt mobilnummer, som är anslutet till ditt bankkonto. Pengarna skickas direkt – även om mottagaren har en annan bank.

Detta är Swish

(Film)

Så skaffar du Swish

1. Ladda ner appen "Swish betalningar" till din mobiltelefon.
2. Logga in i Swedbank-appen.
3. Tryck på menyn uppe till höger (tre vågräta streck).
4. Tryck på Inställningar.
5. Tryck på Hantera tjänster/Swish/Beställ Swish.
6. Ange det mobilnummer du vill koppla till ditt konto och tryck på "Skicka verifieringskod". Fyll i koden, som du får via sms, och tryck sedan på Fortsätt.
7. Välj det konto du vill koppla till ditt mobilnummer, och välj om du vill kunna "Skicka och ta emot betalningar" eller "Endast ta emot betalningar".
8. Ta del av och acceptera villkoren, klicka sedan på Fortsätt.
9. Godkänn med Mobilt BankD, eller säkerhetsdosa.

Stäng
 

Swish

Stäng

Snabbare och roligare Swish

Säg det med Swish

Snabbare och roligare Swish

Swisha snabbare med hjälp av QR-koder. Du kan både skapa en egen QR-kod och läsa av andras.
Så funkar Swish QR-koder

Nyfiken på Swish? Läs mer om olika funktioner och testa tjänsten, utan att skicka pengar på riktigt.
Mer om Swish

Säg det med Swish

Pris

0 kr för privatpersoner.

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?

    När du skaffar Swish får du som är 18 år eller äldre automatiskt en beloppsgräns på 15 000 kronor per en 7 dagars period. Du kan ändra den i internetbanken och appen för privatpersoner. Betalningar på upp till 150 000kr är möjligt att göra om du lägger en tillfällig beloppsgräns som är giltig en dag.

  2. 2

    Hur godkänner jag en betalning?

    Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

  3. 3

    Är det säkert att använda Swish?

    Ja, Swish är lika säkert som internetbanken och appen. Oavsett om du ska aktivera tjänsten eller skicka och ta emot pengar kan du känna dig helt trygg. Mobilnumret är kopplat till ett bankkonto, mobilnumret kan bara vara kopplat till ett konto i en bank. Varje betalning och inloggning godkänns med e-legitimationen Mobilt BankID och där visas namnet på mottagaren av betalningen innan godkännande. I historiken kan du se alla uppgifter för tidigare betalningar.

  4. 4

    Ny mobiltelefon - så gör du med Swish

    Om du har behållit ditt mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i nya mobilen. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta tjänsten i internetbanken och sedan ansluta dig på nytt till tjänsten med det nya mobilnumret.

  5. 5

    Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?

    Är du under 18 år kan din vårdnadshavare ansluta dig till Swish via Swedbank-appen eller internetbanken, under Inställningar/Hantera tjänster/Hantera barns tjänster. När du är under 18 år får du en beloppsgräns på 2 500 kronor per rullande 30 dagars period. Ändringar av beloppsgränsen kan vårdnadshavare göra i appen eller internetbanken.

  6. 6

    Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?

    Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Då har du endast möjlighet att ta emot betalningar.

Behöver du hjälp?

Kika gärna igenom vår lista med frågor och svar om Swish. Vill du få personlig hjälp över telefon? Varmt välkommen att ringa oss på 0771-97 75 12.

Villkor Swish (pdf)

Behöver du hjälp att komma igång?
Ring oss på 0771-97 75 12

Vi har fler vägar in till banken

Det finns flera vägar till en enklare kontakt med banken.
Här är olika appar och tjänster som kan göra din vardag enklare.

Appen för privatpersoner

Appen för företag

Appen för unga

Swish för företag

Mobilt BankID

Stäng Skriv ut