Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Mobilt SäkerhetsID

Med Mobilt SäkerhetsID får du som är under 18 år tillgång till alla tjänster i appen för unga och internetbanken för unga. Hej ekonomi och hej självständighet!

Kom igång med appen och internetbanken för unga

Har du installerat BankID säkerhetsapp? I så fall är det dags att skaffa appen för unga och/eller internetbanken för unga, som gör att du enkelt kan hålla koll på dina pengar.

Pris

Mobilt SäkerhetsID kostar ingenting, utöver avgiften för datatrafik som du betalar till din mobiloperatör.

De vanligaste frågorna

  1. Vad är Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod för personer under 18 år. Vårdnadshavare kan enkelt ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID i appen för privatpersoner. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp som Mobilt BankID men bara i bankens egna kanaler.
     

  2. Hur skaffar jag Mobilt SäkerhetsID?

    Vårdnadshavaren ansluter barnet till Mobilt SäkerhetsID, liksom övriga mobila tjänster i appen för privatpersoner. Gå in i inställningar under appen för unga och hämta barnets uppgifter. Om barnet inte är kund i banken behöver ni besöka ett bankkontor.

     

  3. Kan jag aktivera flera Mobilt SäkerhetsID?

    Nej, det går bara att ha ett Mobilt SäkerhetsID. För att hämta ett nytt måste du som vårdnadshavare spärra ditt barns befintliga Mobilt SäkerhetsID först.
     

  4. Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

    Ja, Mobilt SäkerhetsID är en säker ID-metod. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp.
     

  5. Kan jag beställa Mobilt SäkerhetsID till samma smartphone eller surfplatta som jag gör beställningen från?

    Du kan beställa Mobilt SäkerhetsID från appen för privatpersoner eller Internetbanken. Barnet använder sedan ID-metoden tillsammans med BankID säkerhetsapp i internetbanken för unga respektive appen för unga.
     

  6. Hur lång är giltighetstiden för Mobilt SäkerhetsID?

    Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt i appen innan giltighetstiden gått ut.
     

  7. Var kan jag använda Mobilt SäkerhetsID?

    Du kan använda Mobilt SäkerhetsID för inloggning och underskrift i internetbanken för unga och appen för unga. Exempel på tjänster som fungerar för unga är kort på kort, ladda kontantkort och skaka fram saldo.
     

  8. Vad kostar Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.
     

  9. På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt SäkerhetsID?

    Vi stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android och Apples iOS (iPhone och iPad).
     

  10. Hur spärrar jag ett Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID spärras via vårdnadshavarens mobilapp i appen för privatpersoner, under inställningar - hantera barnets tjänster.
     

Behöver du hjälp?

Ring oss så hjälper vi dig med alla dina frågor om appen.