Medan allt fler svenskar löser mer och mer av sina vardagsärenden digitalt, finns idag en stor grupp människor som inte är uppkopplade. Undersökningen ”Svenskarna och internet”, som ges ut årligen av Internetstiftelsen, beskrev 2018 att en halv miljon svenskar aldrig använder internet och befinner sig i så kallat digitalt utanförskap. Lägger man till det antalet som inte använder internet dagligen blir siffran 1,1 miljoner.

En arena där detta blir tydligt är på bankkontoren. Magnus Åström, projektledare för samhällsengagemang på Swedbank i Jönköpings län, ser detta dagligdags.

- Behovet av hjälp är väldigt stort. Vi träffar dagligdags människor som är mer eller mindre digitalt utanför, och som kommer till kontoren för att de inte vet hur de ska göra, säger Magnus Åström.

För att dra sitt strå till stacken bedriver Swedbank sedan ett år tillbaka initiativet Digital ekonomi, där man bland annat ordnar träffar på bankkontoren för att hjälpa kunder att komma igång med de viktigaste digitala tjänsterna.

- Målet med träffarna är att kunderna ska vara mer digitala när de går härifrån, säger Magnus Åström. Vi brukar köra på morgonen, så får man en trevlig start med lite fika innan man kör igång, och sen håller vi digital verkstad där man får hjälp att komma igång med det viktigaste i sin mobil, läsplatta eller dator.

Boka en träff om digital ekonomi  

BankID och Swish är de vanligaste tjänsterna som kunderna vill ha hjälp med, och också de som Magnus och hans kollegor rekommenderar att starta med – eftersom de är så användbara – men förstås går man även igenom vardagstjänster som att betala räkningar och säkerhetsfrågor.

- De som kommer på de här träffarna vill verkligen lära sig. De har oftast varit i en situation där de känt ’Nu skulle jag ha velat swisha, eller nu skulle jag haft bank id’, så deras incitament att lära sig är oftast stort, säger Magnus Åström och betonar att det är lätt att förstå den frustration många känner.

- Överallt i samhället pratas det om saker de inte kan göra. Det är bara att slå på tv:n så hör man ’Använd den här appen så kan ni vara med och delta’, och så kan många inte göra det.

Många av de som kommer på träffarna tar dock det med humor, menar Magnus Åström, och säger att det kan uppstå ganska munter stämning på träffarna när deltagarna delar erfarenhet om dråpliga situationer de hamnat i.

- Vi försöker verkligen trycka på vad man har för glädje av att vara digital: Allt från att ha kontakt med barnbarn till enkla bankärenden. Det finns en bild av det var bättre förr, men det fanns krångliga saker förr också, kom bara ihåg hur svårt det var att deklarera.

Här får du hjälp med digitala tjänster

Åldersspannet på träffarna varierar, men vanligt är att deltagarna är runt 60 år och uppåt, även om det inte finns en spikrak korrelation mellan ålder och digitalt utanförskap.

- Ibland träffar man 60-åringar som inte alls är digitala, och sen kan man träffa en 90-åring där det bara är en detalj man inte har koll på, säger Magnus Åström och berättar att feedbacken från deltagarna ofta är väldigt uppskattande.

Utmaningen framåt är att få fler att komma.

- Det finns en tröskel att få folk att komma. Många känner motstånd och vill inte känna sig dumma. Men det handlar ju inte om det. Det handlar om att få fler att vara inkluderade i samhällsutvecklingen och få ett enklare liv, avslutar Magnus Åström.

Tre appar för en enklare vardag

Tips om du vill komma igång med din digitala ekonomi:

  • Våga prata med andra och be om hjälp
  • Prata med ditt Swedbank-kontor 
  • Be en anhörig kolla det material som finns på Swedbanks webbsida