Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Frågor och svar om e-faktura

  • e-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till internetbanken istället för på papper hem i brevlådan.
    Fakturan ser ut på nästan samma sätt som pappersfakturan. Ofta innehåller den mer information eftersom det finns plats för länkar på fakturan till information på företagets hemsida.

  • För att anmäla dig till e-faktura måste du ha internetbanken. Du anmäler dig till e-faktura under menyn Betala/överföra – e-faktura – Anmäl e-faktura. Du behöver vara inloggad med säkerhetsdosa i internetbanken för att kunna anmäla dig till e-faktura.

  • När du får en e-faktura får du ett meddelande om det på startsidan i din internetbank. Klicka på meddelandet för att komma till e-fakturan. Du kan också gå in under menyn Startsida – Elektroniska dokument för att se alla dina inkomna e-fakturor.

  • För att avanmäla en e-faktura går du in under menyn Betala/överföra – e-faktura. Klicka på betalningsmottagaren i listan. Du avanmäler dig genom att klicka på knappen Avanmäl.

  • Över 800 företag erbjuder e-faktura. En fullständig lista finns i internetbank under Beställa/Anmälan till elektronisk faktura. Där hittar du flera av de stora rikstäckande företagen och flera lokala företag som till exempel kommuner, energibolag, bostadsbolag mm.

  • Oftast inte, men det beror på vilka regler företaget har. Prova att anmäla dig, om du inte kan få e-faktura får du vanligen ett meddelande direkt på skärmen.

  • Under Startsida /Elektroniska dokument där du väljer Historik.

  • Visst går det att skriva ut en faktura. Använd Visa och därefter skrivarfunktionen i webbrowsern eller pdf-läsaren. Fakturan är tillgänglig i internetbanken i 18 månader.

  • Ta kontakt med företaget som skickat fakturan för att rätta det som är fel, det vill säga gör precis på samma sätt som om du fått en pappersfaktura.

  • Kontakta företaget som skulle skicka fakturan och be dom felsöka.

  • När du har anmält till e-faktura kommer du att se avsändaren i översikten när du har mottagit din första e-faktura.

  • Du kan se om du har betalt en e-faktura under menyn Betala/överföra – Kontohändelser översikt – Historiska kontohändelser. En betalning ligger kvar i historiken i 18 månader.

  • När du trycker på knappen Visa öppnas e-fakturan i ett nytt fönster. Har du en pop-up blockerare behöver du tillåta pop-up-fönstret för att kunna se det nya fönstret med e-fakturan.

  • För att kunna anmäla dig till e-faktura behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning. Men tjänsten internetbetalning kan du betala räkningar via din internetbank. Anslut dig till tjänsten under menyn Startsida – Beställa tjänster.

  • Vanligtvis kommer det ett felmeddelande på skärmen att till exempel avtal saknas med företaget. Om anmälan går iväg och företaget ändå inte accepterar anmälan ansvarar företaget för att meddela dig.

Visa färre