Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Frågor och svar om Swish

Aktivera

  • Du ansluter dig till Swish via internetbanken eller appen. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen "Swish Betalningar" och Mobilt BankID. Det går även bra att ansluta sig till tjänsten via bankkontor eller telefonbanken.

  • Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men har då endast möjlighet att ta emot Swishbetalningar.

  • Är du under 18 år gör vårdnadshavare anslutningen i sin mobil eller internetbank. Du kan även besöka ett av våra bankkontor tillsammans med en vårdnadshavare för anslutning.

  • Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du behöver Mobilt BankID för att kunna skicka pengar med Swish. Däremot behöver du inte det för att ta emot betalningar.

  • Ja, det går bra.

  • Ja, för att kunna ta emot Swish-betalningar krävs endast att du anslutit dig till Swish i internetbanken eller appen genom att knyta ditt mobilnummer till ditt kontonummer.

  • Ja, du kan vara ansluten till Swish i flera banker men då behöver du olika mobilnummer. Du kan bara ansluta ett mobilnummer till ett bankkonto.

  • Ja.

Visa färre

Telefontyp

  • Android 5.0 eller senare, IOS 9.0 eller senare, Windows phone 10 eller senare.

  • Ja, om din surfplatta stödjer Mobilt BankID. På följande länk ser du vilka enheter och operativsystem som stöds: http://support.bankid.com/hw

Visa färre

Samarbetet

  • Swish ett samarbete mellan Swedbank och sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, ICA Banken, Forex, Sparbanken Syd och Ålandsbanken.

  • Med Swish kan du göra betalningar till andra privatpersoner, oavsett ansluten bank, och mottagaren får pengarna på sitt bankkonto direkt. En stor fördel är att tjänsten är knuten till ditt egna bankkonto. Du slipper därför flytta pengar till ett speciellt konto eller till exempel betala via faktura senare. Den som ska betala behöver inte veta mottagarens kontonummer utan använder mobilnumret.

Visa färre

Byte av mobilnummer

  • Om du byter mobilnummer måste du anmäla det nya telefonnumret till tjänsten. Du behöver även aktivera Swish-appen på nytt. Du bör även avsluta tjänsten på ditt gamla mobilnummer.

  • Om du har behållit mobilnumret behöver du ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta Swish och sedan ansluta dig igen med det nya mobilnumret.

  • Du kan alltid avsluta din Swish tjänst i internetbanken, appen eller via bankkontor.

Visa färre

Skicka och ta emot pengar

  • Pengarna skickas direkt mellan bankerna som ingår i samarbetet. Det kommer inte dröja mer än några sekunder innan pengarna är på mottagarens konto.

  • Om du försöker göra en betalning till någon som inte har tjänsten kommer din betalning inte genomföras. Du kommer då få ett meddelande om att personen du försöker skicka till inte har Swish-tjänsten.

  • Ja, det enda som behövs är mottagarens mobilnummer. Tänk på att viss kostnad för datatrafik kan tillkomma om du inte är i Sverige.

  • För dig över 18 år: När du ansluter dig får du automatiskt en beloppsgräns på 3000 kr per en 7-dagarsperiod. Betalningar upp till 150 000 kr är möjligt att göra om mottagare läggs upp i Swish mottagarlista i internetbanken.
    Kunder under 18 år får automatiskt en beloppsgräns på 2500 kr/30 dagars period. Vårdnadshavare kan höja gränsen till 15 000 kr eller sänka den till 500 kr per 30 dagars period. Detta kan göras i vårdnadshavarens mobil- eller internetbank.

  • Det beror på i vilket läge nätverkskopplingen bröts. Kontrollera statusen på betalningen i din Swish-app under ”händelser”.

  • Du kan inte skicka mer pengar än vad du har tillgängligt i just det ögonblicket.

  • Du som gör en betalning kan alltid se genomförda betalningar i din Swish-app samt i din internetbank och app direkt. Mottagaren får en notifiering om betalningen i sin Swish-app och kan se betalningen direkt i sin internetbank och app.

  • Nej, Swish kräver nätverksuppkoppling.

  • Nej, alla betalningar genomförda med Swish, tas direkt ut från ditt bankkonto och sätts in på mottagarens bankkonto.

  • Betalningen går ej att ångra. Kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig och i andra hand din bank.

  • Innan du godkänner betalningen visas namnet på mottagaren.

Visa färre

Problem

  • Ring 0771-977512, öppet dygnet runt.

  • Om du har glömt din säkerhetskod går det inte att få en ny, eftersom det bara är du som känner till den. I internetbanken kan du spärra ditt gamla Mobila BankID och hämta ett nytt. Då får du välja en ny kod.

  • 1. Kontrollera ditt bankkonto så att pengarna verkligen dragits.
    2. Kontrollera att mottagaren har det mobilnummer som du skickade betalningen till.
    3. Ring 0771-977512, öppet dygnet runt.

  • Använd nedladdningsplatsens sökfunktion och sök på "Swish Betalningar".

  • Den du ska välja heter Swish betalningar. I App Store finns även en mobilbetallösning som heter Swish Mobile Payments. Den tillhandahålls av ett bolag i Afrika och är en helt annan app.

Visa färre

Säkerhet

  • Swish är lika säkert som internetbanken och appen. Oavsett om du just ska aktivera tjänsten, eller redan skickar och tar emot pengar kan du känna dig helt trygg.

  • Om du blivit av med din mobiltelefon ska du spärra ditt Mobila BankID. Detta kan du göra själv i din internetbank med säkerhetsdosa. Du kan också kontakta ditt bankkontor, telefonbanken eller kundtjänst. När Mobilt BankID är spärrat går det inte att genomföra en betalning med Swish.

  • Det gör du genom att gå in på en betalning som den du vill blockera har skickat till dig. Tryck på alternativknappen uppe i högra hörnet och välj "Blockera avsändaren". Då blockeras det personnummer som är kopplat till mobilnumret, vilket gör att personen inte kan swisha dig även om personen byter telefonnummer.

Visa färre

Ladda ner Swish-appen

Appen heter Swish betalningar. Ladda ner den för iPhone från App Store. Android-versionen laddar du ner från Google Play.

Behöver du hjälp?

Ring 0771-977512.
Vi har öppet varje dag dygnet runt