Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Appen för unga

Med appen kan tonåringarna hålla koll på pengarna, fylla på mobilen och skaka fram saldot. De kan även skapa egna sparmål och använda Lånkollen.

Nu kan barnen swisha med Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID och Swish kan enkelt beställas via vårdnadshavarens app. Mobilt SäkerhetsID är lika säkert som Mobilt BankID och ger barnet tillgång till internetbanken för unga och de tjänster du har valt att aktivera.

Fotografi: överblick över appen

Pris

Appen är en kostnadsfri tjänst och kan användas till alla under 18 år. Kostnader från mobiloperatör för uppkoppling eller överförd datamängd kan tillkomma.

Så här använder du appen för unga

Appen har flera smarta funktioner för alla under 18 år. Här kan du läsa mer om funktionerna.

De vanligaste frågorna

  1. Vem kan använda appen?

    Alla privatpersoner som är kunder i Swedbank och under 18 år kan använda appen.

  2. Vilka konton visas i appen?

    I appen visas konton och sparande som barnet själv kan använda för att sätta in pengar på och ta ut ifrån.

  3. Vilka inloggningssätt finns för appen?

    Det går att logga in i appen med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetsdosa. Mobilt BankID är det förvalda alternativet för identifiering i appen. Har du ett Mobilt SäkerhetsID väljer du det alternativet från listan. Det fungerar på samma sätt som Mobilt BankID. Du kommer åt Mobilt SäkerhetsID via appen Mobilt BankID. Mobilt SäkerhetsID fungerar bara i Swedbanks och Sparbankernas tjänster samt för Swish. Med Mobilt BankID kan du också logga in på myndigheter och företag.

    Mobilt SäkerhetsID

  4. Hur skaffar jag Mobilt BankID?

    Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Inställningar – Mobilbanken ung. För att beställa Mobilt BankID besöker du ett bankkontor med barnet. Du behöver ha med fullmakt från den andra vårdnadshavaren som är undertecknad och bevittnad. Du kan även använda muntlig fullmakt. Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.

  5. Vad kan man göra i appen utan att logga in?

    Man kan ladda ner appen utan att skaffa inloggning till den. Då går det att använda alla smarta funktioner så som att räkna på småutgifter, t.ex. hur många kaffe köper jag i veckan, använda spara- och valutaräknare samt ta del av våra tips och ordlista.

  6. Hur är säkerheten kring snabbsaldo?

    Snabbsaldo är en valbar funktion som är godkänd av vår säkerhetsavdelning. Det visas inget personnummer eller kontonummer, utan endast saldo på det förvalda kontot. Vi rekommenderar att man aktiverar telefonlås på sin mobil. Det går att avaktivera/spärra snabbsaldo via sin internetbank. Detta görs under menyn Startsida – Inställningar.

    Säkerhet kring snabbsaldo

Behöver du hjälp?

Ring oss så hjälper vi dig med alla dina frågor om appen.

Frågor?

Här kan du hitta svar på dina frågor om appen.

Steg 1

Klicka på tjänsten Kort på kort. Kort på kort finns längst ner under Ekonomisk översikt eller under Hantera tjänster i Inställningar.