Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Frågor och svar om Mobilt BankID

Kom igång/ladda ner

  • Mobilt BankID är ett BankID som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför alltid har med dig. Du behöver inte installera någon programvara på datorn.

  • 1. Ladda hem BankID säkerhetsapp från AppStore eller Google Play i din smartphone eller surfplatta.

    2. Anslut dig till Mobilt BankID i internetbanken, appen för privatpersoner eller på bankkontor.
    i. Vid anslutning ingår det att du aktiverar tjänsten samt att du väljer din säkerhetskod
    ii. Den säkerhetskod du väljer är den kod du alltid kommer att använda vid inloggning och signering av uppdrag med ditt Mobilt BankID.

  • För att logga in med Mobilt BankID väljer du Mobilt BankID vid valet av ID-metod. Tryck på Fortsätt. BankID säkerhetsapp öppnas automatiskt och nu anger du din säkerhetskod. Du kan även välja att använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID istället för kod om du har en enhet som stödjer någon av dessa funktioner.

  • Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID, till exempel i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.

  • Det går att ha upp till 8 st Mobilt BankID per enhet men bara ett Mobilt BankID per person. Exempelvis kan en hel familj ”dela” på t ex en Ipad. När du ska använda en enhet som har flera Mobilt BankID installerat behöver du ändra så att rätt Mobilt BankID används vilket kännetecknas av ditt personnummer.

  • Ja, du kan beställa Mobilt BankID från en dator, en smartphone eller en surfplatta. Du behöver logga in i internetbanken från din mobila enhet för att beställa tjänsten.

Visa färre

Använd

  • Då Mobilt BankID är en fullständig identifieringsmetod som ger åtkomst till samtliga funktioner i mobilbanken, har vi valt att låta denna identifieringsmetod vara förvald vid inloggning i mobilbanken.

  • Banken har en strävan att förenkla identifiering till e-tjänster och Mobilt BankID är den mest tillgängliga ID-metoden eftersom du alltid har mobiltelefonen med dig. Mobilt BankID är ett tryggt, enkelt och säkert sätt för dig att identifiera dig på internet. Du kan dessutom använda Mobilt BankID för att legitimera dig på fler ställen än internetbanken och mobilbanken, till exempel Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.

  • Du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för Iphone/Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

  • Du kan använda Mobilt BankID för inloggning och underskrift i internetbanken, mobilbanken och i vår direktbetalningstjänst samt Skatteverket, Min pension och en mängd e-tjänster hos kommuner och myndigheter.

  • Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

  • Mobilt BankID stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) och Windows 10 mobile.

  • Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i appen för privatpersoner eller på bankkontor innan giltighetstiden gått ut.

  • Nej, det går av säkerhetsskäl inte att flytta ett Mobilt BankID men har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone så kan du använda den för hämta ett nytt Mobilt BankID.

    1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone.
    Tänk på att telefonen behöver vara ansluten till internet via antingen wifi eller 4G.

    2. Logga in i internetbanken med din gamla smartphone och beställ ett nytt Mobilt BankID under Hantera tjänster -hantera Mobilt BankID.

    3. Starta BankID säkerhetsapp och skapa en säkerhetskod ange aktiveringskoden som du fick i internetbanken.
    Vi rekommenderar också att du spärrar ditt Mobilt BankID som var kopplat till din gamla smartphone. Detta gör du internetbanken under Hantera tjänster - hantera Mobilt BankID.

  • Kodkort till Mobilt BankID använder du för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen för privatpersoner, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

  • Logga in i internetbanken och gå till sidan Kodkort till Mobilt BankID som du finner under menyvalet Tillval. Där kan du beställa ett kodkort. När du beställer ett Mobilt BankID för första gången får du ett kodkort hemskickat automatiskt. Kodkort till Mobilt BankID går även att beställa via ett bankkontor.

  • Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen för privatpersoner, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

  • Du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av engångskoderna på ditt kodkort. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID och gå till sidan BankID som du finner under menyvalet Tillval. Där finns tydliga instruktioner för hur aktivering genomförs. Saknar du ett kodkort till Mobilt BankID beställer du det på samma sida.

  • Aktivering för utökad användning görs för varje enskilt Mobilt BankID och du behöver vara inloggad med det Mobilt BankID som ska aktiveras. Har du fler än ett Mobilt BankID behöver du aktivera dessa var för sig.

  • Du behöver bara använda en engångskod när du ska aktivera Mobilt BankID för utökad användning men du kan komma att behöva använda resterande engångskoder till framtida tjänster.

  • När du har 20 koder kvar kommer det automatiskt att skickas ett nytt kodkort till din folkbokföringsadress. Om du behöver fler kodkort kan du beställa det i internetbanken. Du kan ha max tre kodkort samtidigt.

  • Kodkortet skickas till din folkbokföringsadress. Om du har beställt eftersändning på grund av exempelvis flytt skickas ditt kodkort dit.

  • Du kan spärra ditt kodkort i internetbanken på sidan BankID under menyvalet Tillval, via ett bankkontor, telefon på 0771-22 11 22 eller internetbanken support.

  • Du kan ej vara inloggad med säkerhetsdosa. Du måste vara inloggad med det Mobilt BankID du vill aktivera.

Visa färre

Säkerhet

  • Säkerheten i våra tjänster bygger inte på en enskild komponent som ID-metoden utan på en samverkan mellan olika skyddsåtgärder, både hårda och mjuka. Med Mobilt BankID tillåter vi samma tjänsteinnehåll som med säkerhetsdosan förutsatt att det är aktiverat för utökad användning med hjälp av en engångskod från kodkortet.

  • Du ska spärra ditt Mobilt BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i internetbanken om du t.ex. har en säkerhetsdosa att logga in med. Alternativt kan du kontakta bankkontoret, ringa 0771-22 11 22 eller kundtjänst så hjälper de dig.

  • Ja, Mobilt BankID är en säker ID-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta.

Visa färre

Touch ID

  • Touch ID är Apples teknik för fingeravtrycksigenkänning. Med hjälp av Touch ID kan du logga in i BankID säkerhetsapp. Du kan använda Touch ID istället för din PIN-kod.

  • Touch ID används vid inloggning i BankID säkerhetsapp. När du signerar använder du din PIN-kod.

  • Du kan inte göra en elektronisk underskrift eller signera med Touch ID för BankID. Då måste du använda din PIN-kod. Det är inte alla e-tjänster - till exempel MasterPass – som tillåter användning av Touch ID.

  • Nej, Touch ID används vid inloggning i BankID säkerhetsapp. När du signerar använder du din PIN-kod.

  • Det kan bero på flera olika saker:

    - Den e-tjänst du använder tillåter inte användning av Touch ID för BankID.

    - Du gör en elektronisk underskrift. Touch ID kan endast användas för identifiering/legitimering/inloggning.

    - Du har registrerat eller tagit bort ett fingeravtryck i Touch ID och behöver aktivera Touch ID för BankID på nytt.

  • Tekniken är väldigt säker och fingeravtrycken bra skyddade.

  • Nej, inte i dagsläget.

  • TouchID kan ersätta PIN-koden i BankIDs säkerhetsapp. När du har aktiverat Touch ID i BankIDs säkerhetsapp kommer Touch ID öppnas automatiskt vid legitimering.

  • Apples TouchID för iPhone och iPad är den enda lösningen idag som erbjuder tillräcklig säkerhet. Touch ID fungerar på Apples produkter som har Touch ID och iOS 9.

  • Du behöver ha iOS 9 eller senare på din telefon eller surfplatta.

  • Under ”Inställningar” i BankID-appen hittar du ”Stäng av Touch ID för BankID”.

  • Du behöver inte göra någonting. Touch ID kommer att fungera automatiskt.

Visa färre

Övriga frågor

  • Ja, förutsatt att företaget inte valt att endast tillåta inloggning med företagskopplad dosa, då fungerar det inte. I annat fall går det bra att logga in till internetbanken företag eller appen för företag med Mobilt BankID. Du kan dock endast beställa Mobilt BankID i din privata internetbank eller på ett bankkontor.

  • Ett Mobilt BankID är namnsatt med datum och klockslag och sedan ditt namn. Starta BankID säkerhetsapp i den mobila enhet som du inte har tappat och klicka på ”Om BankID” så kan du se namnet på det. Spärra i så fall det andra i internetbanken.

  • Banken har en strävan att förenkla identifiering till e-tjänster och Mobilt BankID är den mest tillgängliga ID-metoden eftersom du alltid har mobiltelefonen med dig. Mobilt BankID är ett tryggt, enkelt och säkert sätt för dig att identifiera dig på internet och du kan dessutom använda det för att legitimera dig på fler ställen än bara på banken. T.ex. Skatteverket, Försäkringskassan och PPM.

  • Mobilt BankID och BankID säkerhetsapp är ett samarbete med andra banker och aktörer där vi har möjligheten att erbjuda en bankgemensam app för Windows 10 mobile. Vi jobbar på att lansera en version av mobilbanken som ska fungera via alla format, till exempel Windows. Den kommer att vara anpassad så att storlek och layout ändras beroende på vad du använder för enhet (telefon, platta, dator) för att gå in på den. På sikt är alltså vår ambition att inte vara så plattformsberoende som vi är i dagsläget. En första version beräknas vara klar under nästa år.

Visa färre