Mobilt BankID är ett BankID som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför alltid har med dig. Du behöver inte installera någon programvara på datorn.
Mobilt BankID - frågor och svar
Kom igång/ladda ner
1. Ladda hem BankID säkerhetsapp från AppStore eller Google Play i din smartphone eller surfplatta.
2. Anslut dig till Mobilt BankID i internetbanken, appen för privatpersoner eller på bankkontor.
i. Vid anslutning ingår det att du aktiverar tjänsten samt att du väljer din säkerhetskod
ii. Den säkerhetskod du väljer är den kod du alltid kommer att använda vid inloggning och signering av uppdrag med ditt Mobilt BankID.
Börja med att skaffa ett BankID till barnet som kan användas för banktjänster - vi kallar det Mobilt SäkerhetsID. Du som vårdnadshavare och ditt barn genomför anslutningen tillsammans. Är ditt barn 12 år eller äldre? Då kan barnet, med ditt medgivande, uppgradera till att även kunna använda sitt BankID utanför banken, till exempel för vårdtjänster och skola.
Så skaffar du BankID till barn
Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Har du kvar din gamla telefon kan du använda appen, annars beställer du ett nytt Mobilt BankID i internetbanken. När du aktiverat ett nytt Mobilt BankID till din nya telefon kan du använda det för att logga in i appen.
Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID, till exempel i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.
Det går att ha upp till 8 st Mobilt BankID per enhet men bara ett Mobilt BankID per person. Exempelvis kan en hel familj ”dela” på t ex en Ipad. När du ska använda en enhet som har flera Mobilt BankID installerat behöver du ändra så att rätt Mobilt BankID används vilket kännetecknas av ditt personnummer.
Ja, du kan beställa Mobilt BankID från en dator, en smartphone eller en surfplatta. Du behöver logga in i internetbanken eller appen från din mobila enhet för att beställa tjänsten.
Använd
Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.
Mobilt BankID stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) och Windows 10 mobile.
Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i appen för privatpersoner eller på bankkontor innan giltighetstiden gått ut.
Aktivering för utökad användning görs för varje enskilt Mobilt BankID och du behöver vara inloggad med det Mobilt BankID som ska aktiveras. Har du fler än ett Mobilt BankID behöver du aktivera dessa var för sig.
Du kan ej vara inloggad med säkerhetsdosa. Du måste vara inloggad med det Mobilt BankID du vill aktivera.
Säkerhet
Säkerheten i våra tjänster bygger inte på en enskild komponent som ID-metoden utan på en samverkan mellan olika skyddsåtgärder, både hårda och mjuka. Med Mobilt BankID tillåter vi samma tjänsteinnehåll som med säkerhetsdosan förutsatt att det är aktiverat för utökad användning.
Du ska spärra ditt Mobilt BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i internetbanken om du t.ex. har en säkerhetsdosa att logga in med. Alternativt kan du kontakta bankkontoret, ringa 0771-33 44 33 eller kundtjänst så hjälper de dig.
Touch ID
Touch ID/Face ID är Apples teknik för fingeravtrycks- och ansiktsigenkänning. Med hjälp av Touch ID/Face ID kan du logga in i BankID säkerhetsapp. Du kan även använda Touch ID/Face ID i vissa e-tjänster t ex Swish istället för din PIN-kod.
Touch ID/Face ID kan användas vid inloggning på olika e-tjänster t ex internetbanken. För vissa tjänster kan du även använda Touch ID/Face ID vid signering.
Först krävs förregistrering i inställningar i din mobiltelefon för att aktivera Touch ID / Face ID. Därefter kan du tillåta användning under ”Inställningar” i BankID-appen hittar du ”Touch ID/ Face ID för BankID” och kan avaktivera.
Under ”Inställningar” i BankID-appen hittar du ”Stäng av Touch ID/Face ID för BankID”, och kan avaktivera eller aktivera på nytt.
Övriga frågor
Ja, förutsatt att företaget inte valt att endast tillåta inloggning med företagskopplad dosa, då fungerar det inte. I annat fall går det bra att logga in till internetbanken företag eller appen för företag med Mobilt BankID. Du kan dock endast beställa Mobilt BankID i din privata internetbank eller på ett bankkontor.
Ett Mobilt BankID är namnsatt med datum och klockslag och sedan ditt namn. Starta BankID säkerhetsapp i den mobila enhet som du inte har tappat och klicka på ”Om BankID” så kan du se namnet på det. Spärra i så fall det andra i internetbanken.