Meny
Våra företagstjänster
Betala och ta betalt
Företagslån och finansiera
Spara och placera
Pension och försäkring
Internetbank, app och BankID
Er verksamhet

Ansökan om att bli ideell föreningskund

  1. Förbered - Beslut om företrädare

    En ideell förening behöver alltid fattat beslut om vem eller vilka som ska vara företrädare/fullmaktshavare gentemot Swedbank. Beslutet ska vara tydligt och tala om vad företrädarskapet faktiskt innebär och vem det gäller för.

    Läs mer här

    Använd vår mall alternativt kopiera mallens §4 till årsmötes-/styrelseprotokollet.

    Mall - Protokoll med beslutsformulering om företrädare (pdf)

  2. Förbered - Fyll i fullmakt

    Fullmakten är obligatorisk och ska både skickas in med ansökan digitalt, samt tas med i original till kontoret när ansökan är godkänd.

    Fullmakt ideell förening (pdf)

  3. Förbered - Skanna och spara dokument digitalt som PDF

    Senast antagna Stadgar
    Protokoll från konstituerande möte eller senaste årsmötet/årsmöten där nuvarande styrelse är vald
    Protokoll från mötet där företrädare gentemot Swedbank beslutats
    Fullmakt ideell förening
    Annan dokumentation såsom Verksamhetsplan, Verksamhetsberättelse, Årsredovisning och budget.

    Alla protokoll samt Fullmakt ska vara fysiskt underskrivna. Protokoll ska också vara fysiskt vidimerade.
  4. Förbered - Frågor om förenings verksamhet

    Föreningen behöver förbereda dessa frågor innan ni fyller i ansökan digitalt. 

    Checklista med frågor och begreppsförklaring (pdf)

  5. Fyll i ansökan

    Alla frågor i ansökan måste besvaras vid ett och samma tillfälle. Det går inte att spara ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle.
     
    Innan ansökan påbörjas säkerställ att
    Föreningen har organisationsnummer hos Skatteverket. Den som fyller i ansökan behöver ha Mobilt BankID. Alla dokument enligt nedan finns digitalt och kan skickas in direkt med ansökan.
     

    Ansökan - ideell förening

    Uppskattad väntetid för att få svar på din ansökan är ca 3 veckor.

  6. Efter godkänd ansökan

    Efter godkänd ansökan får ni ett välkomstbrev och företrädare/n är välkommen att besöka det valda kontoret, Obs! Ring kontoret för att boka ett möte. Avtal skrivs under, kontot aktiveras och internetanvändare väljs.

    Har ni valt att föreningen ska företrädas två i förening ska båda företrädarna alltid vara med på det första mötet med banken. Om föreningen företräds var för sig räcker det att en företrädare är med på mötet.

    Läs mer om hur ni kommer igång med internetbanken:

    Information om behörigheter i internetbanken