Amanda Larsson och Calle Rosengren visste att de ville gå ”all in” med sitt UF-företag på gymnasiet. Men att hitta en vinnande idé var inte det lättaste.

-Veckorna gick och alla andra klasskamrater hade kommit på sina idéer, berättar Amanda Larsson.

Men så en dag kom det förlösande ögonblicket när en klasskamrat skulle hem och baka granola till sin lillebror.

-Vi började skämta om att tillverka flingor, säger Amanda Larsson, men efter en snabb titt i matvaruaffärerna insåg de att det kanske inte var en så dum idé.

-I hyllorna fanns det hälsosamma flingor som riktade sig till vuxna, men bland flingorna för unga såg vi bara glada gubbar, men ingen näring. Varför hade de satt glada gubbar på den ohälsosamma maten?

Med den frågan surrandes i bakhuvudet bestämde sig kompanjonerna för att skapa en nyttig granola som tilltalade unga. De tog fram en prototyp och började baka i skolans kök. Och resultatet gick hem, priser vanns och teamet tog sig till SM i Ung Företagsamhet.

-Vi märkte att det fanns något i idén, men ingen trodde att ett par ungdomar kunde genomföra det på riktigt. Det är en svår bransch att ta sig in i med stora spelare, berättar Amanda Larsson, men menar att den utmaningen bara sporrade dem ytterligare.

-Vi ville visa att vi visst kunde klara det.

Så startar du UF-företag

Så när UF-året var slut, och studenten tagen, var det fullt fokus på företaget, men nu var det bara Amanda och Calle av det ursprungliga teamet på fyra som var med på tåget.

-Vi drog ihop alla sparpengar vi hade och startade Healthy Heroes AB, berättar Amanda Larsson.

Den första tiden innebar en hel del pyssel, som att hitta en tillverkare som inte krävde ton-volymer och att själva packa och tejpa förpackningarna. Men ett år efter studenten hade de lyckats lansera granolan i tio butiker i nordvästra Skåne.

-Vi åkte runt i butikerna och sålde in den, delade ut flyers i brevlådor, visade upp varan, berättar Amanda Larsson.

Ett arbete som gav dem värdefull input, som att de behövde uppgradera varumärkets profil för att nå ut som ett coolt märke för unga. I samma veva stötte de också på en investerare med tentakler i matvarubranschen och tillsammans omprofilerade de Healthy Heroes till Färsking, ett märke för och av ungdomar.

Genom investeraren fick de tillgång till ett säljbolag som fick till möten på Ica och Axfood och nu gick det fort. På ett år gick Färsking från att finnas i tio butiker till 400 butiker, däribland stora kedjor som Ica, Willys, Hemköp, Citygross och Mathem.

-Vi blev tilldelade Icas finaste externa pris, när vi bara funnits ett år på marknaden, som en inspirerande historia att två så unga kan komma in på butikshyllorna och erbjuda något bra.

Utöver Amanda och Calle har Färsking idag ytterligare en heltidsanställd på säljsidan, och planen är att anställa ytterligare. Företagets produkter finns idag i 900 butiker och planen är att bredda sortimentet och gå från att vara ett flingföretag till ett livsstilsföretag. Först ut i pipen är en mer näringsrik smoothie 2.0.

Och förhoppningarna på omsättningen är stora.

-Vi siktar på att omsätta över 10 miljoner kronor i år (från 1.5 miljoner förra året), säger Amanda Larsson, som ser företaget som deras utbildning i verkligheten.

-Våra kompisar läser på universitet. Vi lär oss det praktiskt.

Vad har då främsta lärdomarna varit?
-Att man inte ska vara rädd för att misslyckas och att det inte skadar att testa, speciellt inte när man är så unga som vi är, säger Amanda Larsson och menar att det ibland till och med kan vara en fördel att ”vara ung och naiv och inte kunna så mycket”.

-Det har tagit oss väldigt långt. Om vi hade vetat om alla hinder hade vi förmodligen inte börjat den här resan. Man kan använda det som en fördel, och ifrågasätta och utmana på ett sätt som de som vet inte kan.

Färskings historia - här kan du läsa mer

Nyfiken på att läsa mer om Swedbanks samarbete med UF? Klicka här