Glöm syrefattiga mötesrum eller stilrena kontorsmiljöer.

När Aurore Belfrage – profilstark investerare som nu startat eget i skärningen mellan AI och politik – ska måla upp bilden av var strategier skapas är scenen en helt annan:
Badrummet.

”När står framför spegeln på morgonen och borstar tänderna, visualisera: Vad är ditt drömscenario? Och var nästan genant ambitiös inför vad du skulle vilja bygga. Det är bara då du har en chans att komma dit”, säger hon.

Just nu pågår en ny omgång av entreprenörstävlingen Swedbank rivstart, där tio idéer som både har affärspotential och vill bidra till en positiv förändring i samhället ska premieras. Förra året var Aurore Belfrage medlem i den meriterade jury som valde ut de tio vinnare som förutom att dela på totalt 2,5 miljoner kronor också erbjöds ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram.

Tävlingen Rivstart - Gör din affärsidé världen lite bättre? 

Och just ”utveckling” är den självklara anledningen till varför du som entreprenör behöver en ständigt pågående plan för att skala upp din verksamhet, enligt Aurore Belfrage.

”Skala upp är ju ett buzzword, som om det vore en fas. Egentligen ska du ju alltid skala upp. Om du ska ta din gata, ditt kvarter, din stad, ditt land och din kontinent – då måste du ju ständigt växa”.

Men hur vet man att man är redo? Och vad ska man tänka på?
Ja, när du väl har satt din målbild framför badrumsspegeln, har du också fått färdvägen framåt på köpet, säger Aurore.

”När du mentalt börjar ställa upp dina milstolpar, och har en idé om vad du ska åstadkomma, blir besluten lättare. Då är det tydligt att du behöver fler säljare eller en annan logistiklösning, till exempel. Och allt det här ingår i begreppet ’skala upp’”. 

Men att växa är inte helt okomplicerat.

Så förverkligar du din affärsidé - artikel från En bättre framtid

Många entreprenörer vittnar till exempel om svårigheter att hitta rätt medarbetare.

”Du kan ha rekryterat oerhört kompetenta människor, men som visar sig ha hamnat på fel plats. De kanske inte funkar i din företagskultur.”

Dessutom tvingas många entreprenörer inse att de själva måste börja delegera – på riktigt. Det går inte att vara involverad i allt, hur charmigt (och såklart slitigt) det än må ha varit under ett uppstartsskede.

”Kan du inte släppa grejer så kommer du inte kunna skala upp”, säger Aurore Belfrage.

Vad ska man släppa först?
”Jag tycker att man ska vara mogen och inse vad man är duktig på. Och för att förstå det behöver man lyssna på folk runtomkring. Sen ska man inte heller falla för mycket för traditionella hierarkier. Måste du som grundare vara vd? Kanske är du egentligen bättre som kreativ chef, eller produktchef? Jag tycker det är väldigt ballt när man ser entreprenörer som tar en annan roll i bolaget tidigt, det som de är duktiga på. Det tyder på enorm mognad.”

Lyssna på vår podd - Låt oss prata - företagande: Jimmy Östholm, Vélosophy

Låt säga att ens bolag växer från fyra till 30 personer. Hur säkrar och bibehåller man rätt kultur?
”Ja, om det fanns en formula för det så skulle jag vara fullt upptagen med att rulla ut den. För det här är det svåraste, som det läggs minst tid på, som är omöjligt att mäta, och där det alltid skiter sig. Du kan ha en jättebra produkt och rätt tajming på marknaden, men hittar du inte den där hemliga ingrediensen som gör att ni lirar ihop så blir det inget mer. Visst, ni kan hålla på ett tag, men det kommer inte att bli stort. Men det är det här som de duktiga ledarna lyckas med.”
Och bara för att du skalar upp ditt bolag, så behöver inte slutmålet var världsdominans, betonar Aurore Belfrage.

Företagspaket - banktjänster som ger dig bättre affärer

”Att bygga bolag är jättefint, jättesvårt, jätteviktigt och oerhört givande. Men man måste inte sikta på att bli en ”global leader”. Man behöver inte följa den exakta formen, man kan växa i sin egen takt och bygga något i lugn och ro. Det blir ofta väldigt bra också.”